سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید
با سلام مهمان گرامی ،
اطلاعات کاربری به ما نشان می دهد که شما در انجــمن های زیبـــایی و سلامت عضو نشده اید برای اینکه از امکانات این تالار گفتگو استفاده کنید ، باید عضو شوید.

پس هر چه زود تر اقدام به عضــویت نمائید و یا وارد شوید.

انجــمن های زیبـــایی و سلامت

انجمن های زیبایی سلامت زیباشو

توجه: دوره آموزش فرمولاسیون رنگهای زیبای مو انجمن زیباشو ๑۩۞۩.... لطفا پرسش های خود در زمینه رنگ مو را فقط اینجا مطرح کنید..... ۩۞۩๑ ๑❀95❀ مسـابـقــه : عکس از سفره هفــت سیـن ❀95❀
 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
2014/01/14, ساعت 15:49
ارسال: #1
حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟




سوال:

الف) حکم تعلیم و تعلّم رقص چیست؟

ب) اگر این تعلیم و تعلم به خاطر رقصیدن زن برای شوهر باشد چطور؟



آیت الله بهجت (ره)



اشکال دارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله تبریزی (دام ظلّه)



الف): تعلیم و تعلّم رقص بر مردها جایز نیست. والله العالم

ب) چنانچه زن ها رقص از زن ها یاد بگیرند و همراه با کاری که منافی با عفت آنها نبوده باشد مانعی ندارد. والله العالم



استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)



الف و ب: به نحو کلی یادگیری و تعلیم رقص و ترویج آن هر چند به انگیزه حلال باشد با اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی سازگار نیست.



استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله سیستانی (دام ظلّه)



الف) اگر مستلزم انجام رقص باشد در غیر مورد رقص زن و شوهر اشکال دارد.

ج ب) فرق نمی کند



استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)



الف) رقص و تعلیم رقص جائز نیست.

ب) به این بهانه تاسیس مدرسه تعلیم و تربیت رقص موجب فساد است و جایز نیست. واله العالم



جامع الاحکام، ج1، ص 297 ، س1022

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله فاضل لنکرانی (ره)



الف) مقتضای احتیاط ترک تعلیم و تعلم آن است.

ب) حرام نیست.



استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)



هر گاه مستلزم رقص در برابر دیگران نباشد مانعی ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)



آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)



الف و ب) جایز نیست مگر اینکه برای رقص زن جهت شوهرش باشد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعةالزهراء(قم)
 سپاس شده توسط Sepid ، گل مریم ، *mana* ، سارا نت ، *najmeh
2014/01/14, ساعت 16:22
ارسال: #2
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
خب آدم یه وقتایی دلش میخواد برقصهBlush

قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.
 سپاس شده توسط گل مریم ، سارا نت ، Sepid ، sahar naz
2014/01/14, ساعت 17:18
ارسال: #3
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
دقیقا.اصن واسه روحیه و سلامتی ادم خوبه.دیگه وقتی ادم تنهاست ،تو جمع زنانه و محارم چه اشکالی داره آخه!!!!!!

بیشتر می جوئیم و کمتر می یابیم؛وقتی تو را در نظر نداریم...
 سپاس شده توسط *mana* ، سارا نت
2014/01/14, ساعت 17:25
ارسال: #4
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
خب البته احکامه قبول ولی من فکر میکنم این رقص معمولی با لباس درست تو خانوما چه اشکال داره آخهUndecided خب اونجور حرکات تحریک آمیز با لباس تحریک آمیز نیس که باباUndecided

قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.
 سپاس شده توسط گل مریم ، سارا نت
2014/01/14, ساعت 17:28
ارسال: #5
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
نافرمانی از دستور خدا واسه سلامتی خوب نیست ...

بسیاری از زن ها طبق احادیث نامحرمند و از شما
پیش محارم خودشون تعریف می کنن .

منم یه روزی فکر می کردم با رقص شادو سرحالم
ولی خدا رو شکر می کنم که خداوند با دلیل و برهان
به من ثابت کرد هنگام رقص و گوش دادن به موسیقی غنادار
فقط حال نفست خوبه نه حال خودت

نفسی که هر چه بیشتر طبق میلش رفتار کنی بیشتر
از خدا دورت می کنه اما آنقدر آرام آرام که خودت هم متوجه نمیشی
 سپاس شده توسط گل مریم ، *mana* ، *najmeh
2014/01/14, ساعت 17:49
ارسال: #6
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
صد البته که نافرمانی از دستور خدا واسه سلامتی خوب نیست.ولی این که دستور مستقیم خداوند نیست.
اینا رو فقها با تشخیص و برداشت خود از منابع میگن.دیدی که همه شون هم متفق القول نیستند...
مثلا بعضی فقها میگن در عروسی ها استفاده از هرگونه آلات موسیقی حرامه.در صورتی که عروسی حضرت فاطمه زهرا(س) پدر ایشون (ص) خطاب به زنها فرمودند که کل بزنند و حتی از دف هم استفاده شده.
چرا ما مسلمونا باید عزاداری با همه ی امکانات اشک درآوردن داشته باشیم ولی عروسیها رو بیصدا برگزار کنیم؟
بعله بسیاری از زنها هم نامحرمند.ولی اخه این زنها حتی ممکنه از زیبایی قیافه کسی هم در حضور مردان صحبت کنند...بنابراین صورت رو هم باید ازشون بپوشونیم؟؟؟
جامعه اسلامی هم شور و نشاط میخواد.البته اشتباه نگیرید.منظورم لهو و لعب نیست.شور و هیجان در محیط سالم که کسی به بیراهه کشیده نشه.
بهرحال ممنونم از لطفت پری پروانه جونی.Heart

بیشتر می جوئیم و کمتر می یابیم؛وقتی تو را در نظر نداریم...
 سپاس شده توسط *mana* ، مهسا*
2014/01/14, ساعت 18:05 (آخرین ویرایش در این ارسال: 2014/01/14 ساعت 18:17 ، توسط پری پروانه.)
ارسال: #7
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
توی عروسی حضرت زهرا دف و کف نبوده
اگه منبع دارید اسم منبع رو بگید

حرام بودن موسیقی غنادار و رقص حکم علما نیست
طبق احادیث و روایات ائمه (ع) می باشد
به زودی احادیثش رو با ذکر منبع براتون میذارم

نرقصیدن و گناه نکردن دلیل به اشک ریختن نیست
شاد بودن فقط با گناه کردن نیست
علما متفق القولند فقط بعضی هاشون مثله آقای بهجت
خیلی محتاطند یعنی محتاط ترند
همشون میگن آهنگ غنادار و رقص حرام است
حتی آقای مکارم که معروفه به اینکه واسه جووناست و راحت گیره گفته :
"هر گاه مستلزم رقص در برابر دیگران نباشد مانعی ندارد."
یعنی چی ؟ یعنی رقصیدن ممنوع

شورو نشاط با گناه کردن و زیر پا گذاشتن احکام خدا فرق داره
عروسی هم میتونه شاد باشه اما بدون آهنگ و رقص مثله عروسی خودم
و خواهرام که مولودی خونی بود و فوق العاده شاد بود طوری که کسایی
که مجالس مولودی خونی در عروسی رو قبول نداشتن متعجب شده بودن
که اینجوری هم میشه عروسی شاد داشت .


ضمنا حکم علما به اندازه امام زمان ارزش داره چون خودشون گفنتد در دوران غیبت
صغری جواب سوالاتتون رو از نواب خاص(4نفر بودن) بگیرید و در غیبت کبری از نواب عام(علمای علم تشیع) بگیرید

از باب وظیفه گفتم
انشاءالله که عامل باشیمtabrik
برای مریم عزیزمHeart


اگر نواختن آلات موسيقي از جمله دف و دايره حرام است، پس چرا در عروسي حضرت زهرا(عليها السلام) و يا هنگامي كه پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله وسلم) و اصحاب با پيروزي از جنگ برمي‏گشتند و عده ‏اي دف مي‏زدند، حضرت نهي نمي‏ فرمودند؟

با دقت در امور ذيل، پاسخ پرسش فوق به خوبى روشن مى‏ شود: 1. اين نوع احاديث كه غالباً در كتاب‏هاى[undefined=undefined] اهل تسنن[/undefined] - آن هم به طور فراوان وجود دارد - ضعيف و غير معتبر بوده و با مذهب آنان، سازگار است؛ چه اينكه آنان غنا و دف زنى را به ويژه در ايام جشن عروسى، عيد و سرور و هنگام بازگشت از جنگ، حلال و جايز مى‏دانند!!. ر.ك: سنن نسايى، ج 3، ص 194 ؛ صحيح بخارى، ج 6، ص 137؛ سنن ترمذى، ج 2، ص 276؛ سنن ابى داود، ج 2، ص 104؛ عبد الرحمن جزيرى، الفقه على المذاهب الاربعه، ج 2 ص 41. يك نمونه از آن عبارت است از: وقتى نبى اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) از غزوه ‏اى با پيروزى به مدينه باز مى‏ گشت زنى خدمت حضرت رسيد و درخواست كرد كه با خداى خود عهد و نذر كردم كه هرگاه حضرت پيروز و سالم از جنگ باز گردد من شادمانى كنم حضرت فرمودند اگر عهد كرده ‏اى به عهد خود وفا كن آن زن در حضور حضرت شروع به دف زنى و شعر خوانى كرد. فتح البارى، ج 11 ص 510؛ المغنى، ج 12، ص 40؛ مسند احمد، ج 5، ص 356.؛ 2. در مقابل آن، روايات فراوان و معتبر موجود در كتاب‏هاى شيعه، به روشنى بر حرمت غنا و نواختن آلات لهو دلالت دارد. 3. اگر به فرض اكثر اين احاديث، معتبر و قابل پذيرش باشند، در نهايت به جهت ناهمگونى مضمون، با يكديگر تعارض پيدا مى‏كنند؛ در اين صورت بايد از قواعد فنى آن رشته بهره جست. در علم اصول قاعده‏ اى هست كه هرگاه دو دسته از روايات با يكديگر تعارض كنند و هيچ راهى در سازگارى و جمع بين آنها نباشد، به مرجّحات عمل مى‏شود كه يكى از آنها، ناسازگارى با فتواى اهل تسنن است. هر حديثى كه با مذهب آنان مطابق و موافق باشد، آن را كنار مى ‏گذارند و به آن عمل نمى‏كنند و به روايتى كه مخالف باشد، پايبند مى‏ شوند. مسئله فوق از اين قبيل است، چه اينكه اهل تسنن غنا و موسيقى را حلال مى‏ شمارند و احاديث ياد شده، با اين مذهب سازگار است (نه با مذهب شيعه). 4. آنچه در باره ازدواج حضرت زهرا(عليها السلام) از تاريخ و احاديث معتبر استفاده مى ‏شود، اين است كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) در شب عروسى دختر گرامى‏شان به زنان دستور دادند اظهار خوشحالى كنند؛ ولى چيزى كه موجب خشم خداوند باشد، انجام ندهند. گفته شده كه عايشه و برخى از زنان، اشعارى در فضيلت و مقام حضرت زهرا(عليها السلام) مى‏ سرودند و اظهار سرور و شادمانى مى‏ كردند. بحارالانوار، ج 43، ص 115.و مسئله دف و دايره زنى در احاديثى كه هيچ سند و اعتبارى ندارد، بيان شده است. دعائم الاسلام، ج 2، ص 206.

Heart
 سپاس شده توسط *mana* ، گل مریم ، *najmeh
2014/01/14, ساعت 21:15
ارسال: #8
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
مرسی پری پروانه جون که اینقدر بهمون اطلاعات میدی.راستش اینکه بگم خودم جایی خوندم نه!ولی تو مجالس مذهبی از خانمهایی که در این مورد مطلع هستند این رو به کرات شنیدم.
من نگفتم نرقصیدن دلیل بر، یا زمینه و یا مستلزم اشک ریختنه.گفتم همونطور که تو عزاداری امکاناتی واسه عزا و اشک دراوردن هست باید تو شادی هم امکاناتی برای شادی باشه.
رقص در برابر نامحرم که تکلیفش مشخصه ولی طبق اطلاعاتی که خودت هم زحمتشو کشیدی ،آقایان فاضل لنکرانی، نوری همدانی، سیستانی و تبریزی مورد دوم رو حرام ندونستند.یعنی رقص مطلقا حرام نیست...آقای تبریزی که مستقیما به حضور زنها هم اشاره فرمودند.

بیشتر می جوئیم و کمتر می یابیم؛وقتی تو را در نظر نداریم...
2014/01/14, ساعت 21:32
ارسال: #9
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
رقص بدون آهنگ حرام نیست

آخه خوشگلم کی بی آهنگ می رقصه ؟

چون کلا موسیقی غنادار حرومه

امان امان امان از بعضی از این خانوم جلسه ای ها
که نه سواد حوزه دارن نه احکام بلدن نه هیچی
اون وقت هر چی به ذهنشون میرسه تومجلساشون میگن

تو رو خدا دوستان عزیز در مقابل این دسته آدمها سریع بگید منبعش چیه تا
بدونن حرف بی منبع نباید بزنن ازشون احکام نپرسید خودتون مرجع تقلید داشته باشید
و به دفتر مرجعتون زنگ بزنید و سوالاتتون رو بپرسید

golforoosh
 سپاس شده توسط گل مریم
2014/01/14, ساعت 21:41
ارسال: #10
RE: حکم تعليم و تعلّم رقص چيست؟
یعنی اگه با موسیقی بی غنا برقصیم اشکال نداره؟این داخلیا که دیگه مجوز بی غنایی رو دارند.
اون خانمها هم که گفتم ازشون شنیدم اتفاقا بعضیاشون سواد حوزه ای دارند پری جون....بهر حال الله اعلم

بیشتر می جوئیم و کمتر می یابیم؛وقتی تو را در نظر نداریم...
« قدیمی تر | تازه‌ تر »
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
 


پرش به انجمن: