از بین بردن جای زخم بخیه و جراحی

جای بخیه

پوست، عضو زنده بدن است که دارای چند لایه است. بالاترین لایه پوست اپیدرم است که از سلول‌های مرده پوست تشکیل شده و سطح پوست را می‌سازد. هر فرد سالم در هر دقیقه حدود ۳۰ هزار سلول پوست مرده‌اش می‌ریزد. با این حال سلول‌های پوست زنده به‌طور مداوم در قسمت زیرین اپیدرم تولید شده و جای سلول‌های مرده را می‌گیرند. منظور از لایه زیر اپیدرم، درم است که حاوی عروق خونی، اعصاب و لایه چربی است.
به دلیل این پویایی هرگاه زخمی روی پوست ایجاد شود، ترمیم می‌شود و جای زخم یا اسکار از بین می‌رود اما بسته به نظر جراحان پلاستیک، درمان اسکار طیف وسیعی دارد و شامل اقدامات غیر جراحی و جراحی است که همه این اقدامات در جهت بهبود ظاهر اسکار انجام می‌شود.


بعضی بیماران به عمل‌های جراحی متعدد نیاز دارند که به‌طور معمول این اقدامات وقتی صورت می‌گیرد که درمان دارویی یا موارد غیرجراحی پاسخ‌گو نباشد. در این موارد جراح به وسیله یک عمل جراحی زخم یا اسکار را بر می‌دارد و در واقع با برداشتن آن بافت، اندازه اسکار کوچک‌تر می‌شود و گاهی اوقات اسکارهای بزرگی را که ناشی از تصادفات یا سوختگی هستند و بسیار بدشکل شده‌اند، با استفاده از پیوند یا گرافت پوستی یا پوست مصنوعی درمان می‌کند.
استفاده از پوست مصنوعی که با تایید وزارت غذا و داروی آمریکا از آوریل ۲۰۰۲ به کار گرفته شده‌اند، برای اسکارهای بدشکل ناشی از سوختگی کاربرد دارد. این پوست مصنوعی شامل دو لایه است که به‌طور معمول لایه زیرین از کلاژن گاوی و لایه رویی از جنس سیلیکون است. برای استفاده از آن باید ابتدا بافت اسکار را برداشت و پوست مصنوعی را جایگزین کرد.
روش دیگر کاربرد لیزر و درم ابریژن است که به‌طور معمول برای اسکارهای کوچک مثل اسکار ناشی از آکنه و یا اسکارهای برآمده یا فرورفته کاربرد دارد. با این روش، لایه بالایی پوست یا اپیدرم برداشته می‌شود.
لیزرهایی که به‌طور معمول برای رفع اسکار استفاده می‌شود، اغلب لیزرهای دی‌اکسید کربن و اربیوم یاک است که اپیدرم را بر می‌دارد و لایه‌های زیرین را محکم‌تر می‌کند. برخی از اسکارها به حالت برآمده هستند که آنها را کلویید می‌نامیم که آنها هم با نوعی لیزر )PDL(‌ درمان می‌شوند.
لیزر اغلب باعث تورم یا قرمزی موقت پوست می‌شود و در ۳۳ تا ۸۵ درصد موارد می‌تواند تغییر رنگ در پوست ایجاد کند که البته این خطر در افراد با پوست تیره بیشتر است.

برگرفته از : روزنامه سلامت

منبع : زیباشو دات کام

مطالب مرتبط

۱۹۰ دیدگاه‌

  1. علیرضا گفت:

    سلام من یک ماه پیش جراحی پلک داشتم ولی جای بخیه هاش اذیتم میکنه چیکار کنم برای محو کردنشون لیزر خوبه یا پماد

    [پاسخ]

  2. mahsa گفت:

    من ۳ هفته هست تصادف کردم، سرم شکست بخیه کردن اگر. ترمیم کننده بزنم جواب میده؟ همینطور ترقوم شکسته اونم چندروز پلاتین گذاشتم هنوز ندیدم چقدر بخیه شده ولی چی بزنم بره جاش

    [پاسخ]

  3. hanii گفت:

    سلام من ۱۸ سال پیش عمل جراحی انجام دادم یکی روی شکمم یکی روی کشاله ران پام و جای بخیم مونده و بعضی اوقات جای بخیه روی کشاله ران پام کش میاد و منو اذییت میکنه باید چی کار کنم تا جای بخیه هام کاملا محو شن با لیزر از بین میره یا باد کار دیگه ای انجام بدم ؟؟؟؟

    [پاسخ]

  4. Hani گفت:

    سلام من ۱۸ سال پیش چراحی کردم هم روی شکمم هم روی کشاله ران پام بعد جاش مونده چه عملی باید انجام بدم تا جاش کاملا محو شه با لیزر از بین میره یا نه !؟

    [پاسخ]

  5. z A گفت:

    سلام من دوروزه تصادف کردم خیلی میترسم جاش بمونه ازتون راهنمایی میخوام که چی استفاده کنم جاش نمونه؟؟

    [پاسخ]

  6. شقایق گفت:

    سلام منم بچه که بودم درست وسط پیشونیم چندتا آبله زده وجاش ب صورت جای جوش مونده بااینکه صورتم زیباس این اسکارها کلا اعتمادبنفسمو گرفته واینو هرکسی نمیتونه بفهمه جز کسی که همدرد م باشه به خونوادمم میگم اصلااهمیت نمیدن😢😢

    [پاسخ]

  7. الینا گفت:

    سلام
    من ابروهام بردم بالا و جای بخیه مانده تاتو کردم نگرفت و هر مدادی میزنم رنگ نمی گیرد لطفا راهنمایی کنید. الان ۹ سال است درگیر ابروهام هستم

    [پاسخ]

  8. Akram گفت:

    منم مثل تو نوشتم سه ماه میرم لیزر دکترم گف جاش کامل نمیره

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دو =