رفتار خانم ها با آقایان در محیط کار

امروز گفتند دوستان و مخاطبان درخواست مقاله‌ای را دارند که درباره رفتار دختران با آقایان در محیط کار باشد. موضوع درخواست شده به ظاهر ساده بود اما چیزی که ذهن مرا به خود مشغول می‌کرد این بود که چرا هنوز در جامعه ما دختران و البته پسرانی هستند که نمی‌دانند با جنس مخالف خود در محیط کار چگونه رفتار کنند؟!

شاید واقعیت این است که بیشتر ما هنوز معنای واقعی کار، حرمت محیط کار، احترام شغل و حرفه و لزوم سخت کوشی در کار و حرفه را نمی‌دانیم و بیش از آن که نگران درست انجام دادن کارمان باشیم نگران این هستیم که در محیط کار با جنس مخالفمان چگونه باید رفتار کنیم؟ شاید هم رفتار و برخوردهای جنس مخالف‌ها در محیط‌های کار چنان تبدیل به مشکل و مسئله شده که حتی از خود کار کردن هم قابل تامل‌تر شده باشد. این امکان هم هست که افراد بطور کلی تعامل در محیط کار را بلد نیستند و محیط کار را با محیط‌های دیگر، با مهمانی، خیابان، فروشگاه یا هر جای دیگر اشتباه می‌گیرند و توقعاتی از همدیگر دارند که مناسب محیط کار نیست! بنابر همه این فرض‌ها، من این مقاله را طوری می‌نویسم که هم خانم‌ها و هم آقایان بتوانند از آن استفاده کنند و اگر لازم شد توصیه‌های اختصاصی هر جنسیت را هم اضافه می‌کنم.

محیط کار، جایی برای احاطه بر کار!

کاری را انتخاب کنید که دوست داشته باشید. کاری که توان انجام آن را دارید و اگر ندارید به راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید. سعی کنید در محیط کار، کاری را که بلد نیستید از کسی یاد بگیرید که بهتر از همه بلد است. اگر خود شما هم کاری را بهتر از دیگران بلدید آن را به کسانی که بلد نیستند و باید بلد باشند یاد بدهید. اگر دارید کاری را از کسی یاد می‌گیرید نسبت به او قدرشناس باشید. با جدیت کار را یاد بگیرید و هرگز یادگیری را به حساب خودتان تمام نکنید و همیشه در جلو یا پشت سر، از زحمت او یاد کنید.وقت او را بیهوده نگیرید و سوالات اضافه نپرسید. برای آموزش‌دهنده خود شاگرد خوبی باشید.

اگر در مقام یاد دهنده هستید، منت نگذارید، خدای ناکرده تحقیر یا سرزنش نکنید و در انتقال درست مطالب سعی خودتان را بکنید. صرف این که یک خانم هستید دلیل نمی‌شود با ضعیف نمایی از دیگران متوقع باشید و اگر آقا هستید دلیلی ندارد خود را باهوش‌تر بدانید و با غرور یا تفاخر برخورد کنید.

محیط کار، مهمانی نیست!
همه می‌دانند محیط کار مهمانی نیست. جای شوخی و خنده زیاده از حد نیست! جای درد دل نیست. جایی برای کنجکاوی در زندگی دیگران نیست. جایی برای ابراز خشم و ناراحتی نیست. جای فرو ریختن عقده‌ها و نگرانی‌ها بر سر دیگران نیست. اما کمتر کسی هست که این نکات را در محیط کار مراعات کند. به نظر من حتی خوردن هم در محیط کار باید متناسب با شرایط کار باشد. جدیت و انعطاف‌پذیری در محیط کار از مهمترین شاخص‌های رفتاری است. با جدیت می‌توان اهداف کاری شرکت یا اداره و نیز اهداف کاری شخصی را تحقق بخشید و با انعطاف‌پذیری می‌توان مشکلات را حل کرد و موانع را از سر راه برداشت.

وقار و متانت در محل کار

اگر دخترها یا پسرهایی باشند که بخواهند برای جلب توجه در محیط‌های مختلف، وقار و متانت خود را کنار بگذارند، به نظر من اقلا این کار را هرگز در محیط کارشان انجام ندهند و اعتبار و احترام خود را حفظ کنند. هر محیطی اقتضای خود را دارد. در محیط کار، جلب توجه از راه درخشش کاری و حرفه‌ای است نه از راه‌های دیگر. اگر بتوانیم محیط‌های کار را به محیط‌های شکوفا کردن استعدادها و رسیدن به اهداف تبدیل کنیم، پیشرفت در زمینه‌های مختلف حرفه‌ای حاصل می‌شود.

رعایت حقوق همکاران

گرچه همه کارمندان و هر کسی که در محیط کاری فعالیت دارد این نکته را به خوبی می‌داند، اما در عمل اکثر ما حق دیگران را در محیط کار پایمال می‌کنیم. این موضوع شامل بدگویی‌های کاری از دیگران، غیبت و کوچک نشان دادن کار همکاران از یک طرف و عدم رعایت اصول اولیه حضور در محیط‌های کار (مانند رعایت بهداشت و تمیزی بدن و لباس و دهان، رعایت نظم و تمیزی میز و اتاق کار ) و موارد مشابه این‌هاست. سال‌ها کار کردن در محیط‌های کاری مختلف این تجربه را برایم ایجاد کرده که هر کاری که با همکاران خود کنیم، همکاران دیگر در درازمدت با خود ما انجام خواهند داد. اگر حق دیگران را رعایت کنیم حقوق‌مان مراعات می‌شود و اگر نه، خود، به تدریج، دستخوش حق‌کشی خواهیم شد.

 رفتارهای پیشنهادی به دختران

من چند توصیه اختصاصی برای دخترها در محیط کار دارم که عبارتند از:
کار را درست و کامل انجام بدهید و بهترین نتایج را به دست آورید و نشان دهید که کارایی شما کمتر از غیر همجنسان شما نیست. به دیگران وابسته نشوید و در انجام کار، حداکثر استقلال را داشته باشید و مهارت‌های خود را هر روز افزایش دهید. مشکلات زندگی را در محیط کار وارد نکنید. وقتتان در محیط کار را به درد دل و حرف‌های بیهوده و اضافه نگذرانید. در محیط کار ادای مردها را در نیاورید، زنی جدی باشید که در عین حال خوش خلق و قابل اعتماد است. بگذارید کارتان بدرخشد نه ظاهر و لباس و چهره‌تان. برای درخشش ظاهری جاهای دیگر مناسب‌تر از محیط کارند. در محیط کار، حداقل صحبت کردن با تلفن و موبایل را داشته باشید. اطلاعات شخصی یا خانوادگی خود را در کامپیوتر‌ها یا فولدر‌های عمومی قرار ندهید و وسایل شخصی را در معرض دید نگذارید. از کارهایی مانند غر زدن، شکوه و شکایت بی‌حاصل، پرگویی و یاوه‌گویی در محیط کار بشدت پرهیز کنید.
سهل‌الوصول نباشید، نگذارید مورد سوء استفاده قرار بگیرید و دیگران صرفا به خاطر مونث بودن، شما را برای وقت گذرانی یا استراحت کردن در محیط کار انتخاب کنند. اگر همکار مردی از شما خوشش بیاید مستقیما این موضوع را بیان خواهد کرد، بنابراین با هر حرکت یا نگاه یا توجه ظاهری دچار توهم نشوید. از عطرهای پراسانس و تند استفاده نکنید که اصلا مناسب محیط نیست. کتب و مقالات زیادی در‌باره شناسایی مردان وجود دارد. نیاز نیست همه چیز را در محیط کار با آقایان تجربه کنید و جاه‌طلبی یا حسادت‌های کاری و حرفه‌ای آنان را بعد از ضربه خوردن بشناسید.

رفتارهای پیشنهادی به پسران
توصیه‌های من به پسرها در محیط کار عبارت است از: جدی و مودب باشید. از پرخاش در محیط کار پرهیز کنید و سعی کنید مهارت‌های شغلی‌تان را افزایش دهید و رقابت سالم داشته باشید. از دیگران و خصوصا از خانم‌ها در محیط کار، سوء استفاده کاری نکنید و کارهای دیگران را به نام خود تمام نکنید. ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند!
اگر در محیط کار دختری را برای ازدواج پسندیدید، شناخت، آشنایی و خواستگاری را به بیرون از محیط کار موکول کنید. محیط کار مناسب این نوع شناخت‌ها نیست. رفتار مناسب با همکاران و زیر دستان داشته باشید و از رفتارهای عمودی و از بالا به پایین که تا حدی تحقیر کننده و مسخره آمیزند پرهیز کنید. از شوخی و خنده بیش از حد، پرهیز کنید. فاصله فیزیکی مناسب با همکاران را حفظ کنید. از خندیدن و صحبت کردن با صدای بلند در محیط کار جدا خودداری کنید.
همکاران را با نام خانوادگی و با احترام صدا بزنید یا لااقل ادبیات خاص محیط کارخودتان را مراعات کنید. بشدت از دروغ گفتن در محیط کار پرهیز کنید. اگر نمی‌خواهید راست بگویید، سکوت کنید. ارتباط با همکاران را سنجیده انجام دهید. تناسب‌ها را در نظر بگیرید و جو زده نشوید. تمیز، مرتب بودن و تناسب ظاهر با محیط کار را همیشه در نظر بگیرید. روابط شخصی و کاری را با هم در نیامیزید.
توجه داشته باشید که محیط کاری بد و پر تنش، بهداشت روانی همه ما را دچار مشکل می‌کند و محیط کاری خوب و بی‌تنش، قبل از هر کس دیگر برای خود ما محیطی مناسب خواهد بود.

 رکسانا خوشابی کارشناس ارشد مشاوره -نقل از نشریه دنیای سلامت

زیبـاشـو دات کام

۲۶ دیدگاه‌

  1. ناد گفت:

    سلام! متاسفانه من با همسرم همکارم! یعنی خودش برای من کار پیدا کرد ! الان از برخوردش با همکارای خانوم شاکیم! می دونم منظور بد نداره ولی زیادی راحته و براش عادیه… ولی برای من عادی نیس! خود ایشون قبلا که همکار بودیم و مجرد بودیم در دوران آشنایی خیلی رو برخورد من با همکارای مرد حساس بودن..،، متاسفانه سر همین موضوع تو محیط کار دعوامون شد و من به قصد انصراف محل رو ترک کردم !!!! اما مشکل حل نشده باقی موند و من با اصرار دوباره برگشتم سر کار !!!! نمی دونم چطور برخورد کنم !!! همکارای خانوم بیش از حد جلف و زننده رفتار می کنن !!!!

    [پاسخ]

  2. هانیه گفت:

    سلام من منشی یکی از اقواممون هستم ایشون خیلی تند مزاجه وخیلی هم سریع بنا رو میذاره به فحاشی برادر ایشون هم با اینکه فامیل هست واونجا کار میکنه به حسب برادر رئیس بودنش با وجود کوچکتر بودن از من گاهی حرفایی میزنه که دادم در میاد من کارم رو دوست دارم از طرفی از بحث پیش اومدن توی فامیل سر خرده حرفها ایشون می ترسم دلخوری فامیلی پیش بیاد کلا این دو برادر خیلی بد رفتارن نمی دونم باید چیکار کنم من همکارای دیگه ای هم دارم کسی که از ایشون کار یاد میگیرم و ایشون با وجود فاصله سنی کم با من مثل پدر برخورد میکنن و سعی میکنن اشتباهی ازشون سر نزنه با اینکه هیچ نسبتی هم با من ندارن واین خیلی منومیرنجونه که فامیل با من اینقدر بد رفتار میکنه وباید ازش توهین بشنوم لطفا راهنماییم کنید تا مشکلم رو حل کنم انشاالله

    [پاسخ]

  3. وحید گفت:

    سلام همسر من در محل کار با اقایان راحت صحبت میکرد با تذکر من این رفتارش را کنار گذاشته .ولی یکی از اقایان مرتب به بهانهای مختلف با همسرم سر صحبتو باز میکنه چیکار کنم؟(ضمنا.همسرم به خاطر جلب اعتماد. در زمان کار صداشو ضبط میکنه)

    [پاسخ]

  4. مریم گفت:

    باسلام.یه سوال داشتم.من حدود دوهفته است درشرکتی کارمیکنم که چندتاهمکارآقادارم ومتاسفانه دراین محیط کاری تمامی خانمها وآقایان خیلی باهم شوخی میکنن وحتی خانم ها برای آقایان کادوتولد میگیرن.من نمیدونم چطوری باید رفتارکنم تاهم کارم وداشته باشم وهم اون دنیامو.تاالان همه روچه خانم وچه آقا به اسم فامیل صداکردم تااجازه ندم خودم وبه اسم کوچیک صداکنن.ممنون میشم راهنمایی کنین.

    [پاسخ]

  5. مينا گفت:

    slm.chand vaqt pish yki az hamkaram k ziyad nmishnakhtamesh b tarzei shomare mano peyda kard o azam darkhast dusti kard o man napaziroftam o baadesh gof in khat man nis o shomare az aqaye x hasto man braye shukhi in tamaso grftam,aqaye x ham k shomare mano tu gushish did zang zad o braye raafe sue tafahom m brash tozih dadam k shomare mn chera tu gushishe.baadesh gozashto ma ba ham samimi shodim o in aqa mano faqat bra dust dokhtari mikhas o qasd ezdvaj nadasht.mn faqat rabete smsi dashtim o ykbar birun qara gozashtim o baadesh mn chon tahala ba kasi dust nabudamazab vejdan dashtam o kholase harfamo b in aqa goftam o unam mano bi maatali vel kard.mn kheyli khely ehsase heqarat mikonam ba in rabete baazi baqta mibinamesh o qalbam b darsd miyad dusesh daram ama n braye dusti .tu mohit karame shayad hamishe bbinamesh,bahash chetor raftar konam ?asan bahash harf bzanam ya na?didanesh baes mishe ehsas hemaqat konam.?

    [پاسخ]

  6. f.y گفت:

    سلام من تازه استخدام شده ام و الان در آموزش بدو خدمت هستم و متاهل هستم یکی از همکارای آقا با توجه به اینکه شماره موبایلم به خاطر یک دوره آموزشی در دستشون هست هی بهم اس ام اس میده(البته اس ام اس هاش در مورد دوره آموزشی هستش ولی به اون یکی از همکارای خانم اس نمیده …) و من میترسم بعدا در اداره برام مشکل ایجاد بشه و همچنین همسرم از این موضوع ناراحت هستش با توجه به اینکه من چیزی از همسرم قائم نمی کنم لطفا منو راهنمایی کنید
    باتشکر

    [پاسخ]

    مهدی پاسخ در تاريخ آگوست 26th, 2015 15:23:

    به نظر من بهتره که پیامک های ایشون رو ندیده بگیرین و اصلا به روش نیارین ، یعنی کوچکترین پاسخی به ایشون در این خصوص ندین و در ضمن به دنبال علت باشید که چرا این فرد با توجه به تاهل شما فقط برای شما پیامک ارسال میکنه

    [پاسخ]

  7. عسل گفت:

    باسلام و خسته نباشید ممنونم از مطالبهایی که گذاشتید من از شما کمک میخواستم من کارمند کوجکی نسبت به سن همکارام هستم خیلی زیاد پرانرژی و شاد و در محیط کارم آچارفرانسه و پرکار هستم به همه کمک میکنم با همه خوب رفتار میکنم ولی همکارهای حسودم همش زیرآب منو میزنن و مسئولم صدام میکنه کمتر شیطنت کن رفتاره اداری داشته باش با این زنها و مردهای زیرآب زن چیکار کنم خیلی اذیت میکنن:(

    [پاسخ]

    یونس پاسخ در تاريخ مارس 5th, 2014 12:43:

    چنانچه در مورد اموری که به شما محول میشه مطمئن هستی که به درستی انجام می دی نگران چیزی نباش.زندگی کاری قسمتی از زندگی شماست،گذشت زمان اعتماد بقیه رو جلب می کنه.
    قسمت لذتبخش زندگی شما در محیط کار به زودی آغاز میشه.

    [پاسخ]

  8. منیره گفت:

    همه مطالب این سایت عالیه…من اوقات بیکاریم را با مطالعه مطالب شما پر میکنم و واقعا لذت میبرم….مرسیییییییییییییییییی

    [پاسخ]

  9. خاتون گفت:

    از رفتار همکاران آقا در محیط کارم خسته شدم اونا اقلیت هستن و با وجود احترام من اونا فقط به خانمای آرایش کرده سلام میکنن و تحویلم نمیگیرن من گاهی از این رفتارا اذیت میشم احساس میکنم غرورمو میشکنن چون مجردم بیشتر حساس هستم از طرفی نمیخام تو کارم با این مسایل فکرم مشغول بشه ویا درگیر شوم چیکار کنم مرسی

    [پاسخ]

    مهدی پاسخ در تاريخ آگوست 26th, 2015 15:26:

    بهتر ، که این افراد به شما کم توجهی میکنن اولا شما میتونید با تمرکز بالاتر به کار خود بپردازید و در کار خود پیشرفت کنید و حتی به رشد سایر مهارتهای خودتون بپردازید و در ضمن افرادی که به یه خانم به خاطر ظاهر زیبا احترام میزارن اصلا قابل احترام و اعتماد نیستن

    [پاسخ]

  10. نفیسه گفت:

    تنها راهش اینه که به خودت بگی اون هم مثل تو یه آدمه… به تجربه و مرور زمان این استرست برطرف میشه و یاد می گیری… متاسفانه، جامعه دختران را از مواجهه شدن با آقایان ترسانده. نگران نباش به زمان احتیاج داری و همین طور تمرین… اینو یادت باشه آقایان زیادی هم هستند که از مواجه شدن با خانمها استرس می گیرن و عرق می کنند.

    [پاسخ]

  11. sara g گفت:

    من به کارم شدیدا علاقه دارم از طرفیم حاضر به از دست دادن کارم نیستم رئیسم به من چشم بد داره ,من متاهل هم هستم ,چیکار باید بکنم؟

    [پاسخ]

    ارسطو پاسخ در تاريخ آوریل 9th, 2013 13:40:

    شما باید بین شرف و کار یکی رو انتخاب کنی، یا اگه این حرفم برات ملموس نیست میتونی بین همسرتو کار یکی رو انتخاب کنی، تصور کن اگه اتفاقی بیفته که نباید یا حتی اتفاقیم نیوفته و حرف پشت سرت زده بشه و به گوش همسرت برسه چه حالی میشه!!
    توی محیط کار باید متاهل بودنتو نشون بدی، صرف اینکه یه حلقه دست کنی یا توی فرم استخدامیت بزنی “متاهل” ، این تاهلتو نشون نمیده، قبل از اینکه “متاهل” باشی باید “متعهد” باشی عزیزم

    [پاسخ]

    سارا پاسخ در تاريخ مارس 18th, 2015 10:44:

    تاهلتو کاملا نشون بده.. با اینکه چند بار همسرت بیاد دنبالت یا با تلفن با همسرت مشتاق صحبت کن.. و همچنین سعی کن اون چیزی که فک میکنی تو محل کار از همه بیشتر از تو توی چشم یه مدت کمتر دیده بشه.. مثلا همه ما خانوما میدونیم چه ویژگی خاصی داریم که خانومای اطرافمون اونو کمتر دارن… مثلا اگه چشمای زیبایی داری ارایششون نکن یا اگه لبای زیبایی داری همینطور.. مثلا من میدونم هیکل خیلی خوبی دارم و سعی میکنم همیشه همه به این پی ببرن ولی اگه تو همیچین مخمصه ای گیر کنم سعی میکنم مانتو شلوارمو جوری بپوشم که دیگه کسی حتی یادشم نیاد! در کل کار بسیار ساده ایه فقط سعی کن یه مدت جتی اگه صدای زیبایی داری کمتر تو چشم ریئس یا همکارت باشه.. همین

    [پاسخ]

  12. لیندا گفت:

    اگر موقع صحبت کردن با پسرها استرس گرفتیم چی کار کنیم؟

    [پاسخ]

    نفس پاسخ در تاريخ می 30th, 2013 00:47:

    احتمالا شما اولین بارتونه که با پسرها صحبت میکنین واسترس میگیرین! خوب حرف زدن بدون هیچ مشکلی اعتماد به نفس شما رو نشون میده عزیزم. به خودت اعتماد کن و راحت حرف بزن. موفق باشی

    [پاسخ]

  13. saba گفت:

    خیلی خوب بود و ممنونم
    متاسفانه من در سرکار برای همه همکارام آچار فرانسه ام ولی زیاد هم سرم کار میریزن . نمیدونم باهاشون چکار کنم؟
    اگه جواب بدین ممنون میشم

    [پاسخ]

    ارغـوان پاسخ در تاريخ ژانویه 12th, 2013 09:30:

    دوست عزیز؛
    به نظر من شاید بهتر باشه:
    ۱) قدرت “نه گفتن” رو در خودتون تقویت کنید.
    ۲) اول شرایط خودتون رو کامل بسنجید بعد تصمیم بگیرید.
    ۳)رو دربایستی رو کنار بگذارید!شما مجبور نیستید هر در خواستی که ازتون میشه قبول کنید.

    موفق بـــاشید 🙂

    [پاسخ]

  14. نسرین گفت:

    مطالب شما خیلی عالیست

    [پاسخ]

  15. آزیتا گفت:

    خیلی مطلب خوب و بدرد بخوری بود
    مــــــــــــــرسی زیباشو

    [پاسخ]

  16. مهین گفت:

    سلام .مطلب مفید و اموزنده ای بود .موفق باشید

    [پاسخ]

  17. مهری گفت:

    بی نظیرید
    برایتان آرزوی موفقیت بیشتر و بیشتر دارم

    [پاسخ]

  18. zahra گفت:

    عالی بود

    [پاسخ]

  19. zoha گفت:

    ممنون بازم مثل همیشه سودمند بود.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 3 =