تعاملی بین زندگی و کار

اگر ایجاد هماهنگی و تعادل بین کار و زندگی خصوصی برای شما کار مشکلی است و مسائل و مشکلات شغلی شما بر زندگی خصوصی شما تاثیر گذاشته است، باید به شما بگوییم که در این مورد تنها نیستید. بسیاری افراد چندین ساعت بیش از ساعات مقرر و قانونی کار می‌‌کنند و حتی در مواقعی که به شکل فیزیکی در محیط کار نیستند، از طریق تلفن همراه، امور مربوط به شغل خود را پیگیری می‌‌کنند. تعدیل نیرو و کاهش حقوق از دلایل افزایش میل به کار در کسانی است که نمی‌‌خواهند موقعیت شغلی خود را از دست بدهند. آنها می‌‌ترسند که تعدیل نیرو در مورد آنها نیز اعمال شود، به همین دلیل تلاش می‌‌کنند بهتر و بیشتر کار کنند تا موقعیت خود را حفظ کنند. برخی افراد نمی‌‌توانند بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنند. به همین دلیل هم زندگی خصوصی آنها همیشه تحت تاثیر شغل‌شان است. اما با رعایت نکاتی که در ادامه به شما معرفی می‌‌کنیم، می‌‌توانید از زمان خود بهتر استفاده کنید و نه تنها در کار خود موفق باشید، بلکه از زندگی خود نیز لذت بیشتری ببرید.

در برنامه‌ریزی روزانه خود، حتما ساعاتی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید.

فرقی نمی‌‌کند برنامه شما روزانه است یا هفتگی، در هر صورت، سعی کنید حتما ساعاتی را برای تفریح، استراحت، بودن در کنار خانواده و هر کار دیگری که شما را سرحال می‌‌کند، اختصاص دهید. ممکن است شما دوست داشته باشید با همسر خود به یک رستوران بروید و یا اینکه با دوستان خود خرید کنید. فرقی نمی‌‌کند کاری که می‌‌کنید از چه نوع است. کافیست این فعالیت مورد علاقه شما باشد. در این صورت شما با انگیزه بیشتری کار می‌‌کنید و سعی می‌‌کنید از وقت خود استفاده بهینه کنید تا هم بتوانید کار خود را به موقع به اتمام برسانید، و هم به تفریح بپردازید.

شما باید در قبال برنامه‌های خود کنش‌گرا باشید. یعنی باید رویکردی فعالانه داشته باشید نه اینکه به شکلی منفعلانه منتظر وقوع وقایع باشید. همچنین هنگامی‌که در حال تفریح هستید، سعی کنید بیشترین لذت را ببرید و به کارهای عقب افتاده خود فکر نکنید. مثلا وقتی با دوستان‌تان بیرون می‌‌روید، تلفن همراه خود را خاموش کنید و تا می‌‌توانید خوش باشید. سعی کنید همان شب نیز قرار ملاقات بعدی را با دوستان‌تان بگذارید.

داشتن برنامه‌‌های هفتگی با اعضای خانواده نیز بسیار ایده خوبی است. مثلاً شما می‌‌توانید جمعه هر هفته با خانواده خود به پارک یا سینما بروید. توجه داشته باشید که اگر از قبل برای این امور برنامه‌ریزی نکنید، زمان به سرعت سپری خواهد شد و هفته بعد در حالی آغاز می‌‌شود که شما هیچ زمانی را با خانواده خود سپری نکرده‌اید.

کمی ‌‌فکر کنید و ببینید آیا می‌‌توانید برخی کارهای خود را به شکلی ساده و سریع‌تر انجام دهید؟ مثلا برخی خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام دهید، یا برای تمیز کردن منزل خود یک کارگر استخدام کنید، یا از خشکشویی محل خود بخواهید لباس‌‌های شما را برایتان بفرستد… حتی اگر بودجه شما برای انجام این کارها محدود است، باز هم می‌‌توانید به دنبال راه‌‌هایی باشید که در صرفه‌جویی وقت بسیار موثر هستند. بدین صورت، می‌‌توانید از وقتی که صرفه‌جویی شده است برای انجام کارهای مهم‌تر خود استفاده کنید و به تحقق اهداف مهم خود در زندگی کمک کنید.

از انجام کارهایی که وقت و انرژی شما را هدر می‌‌دهند بپرهیزید.

بسیاری از افراد، وقت خود را صرف افراد و کارهایی می‌‌کنند که برای آنها هیچ سودی ندارد. یک نمونه بارز این موضوع، صرف وقت با افرادی در محیط کار است که مدام در حال غیبت و شایعه پراکنی هستند. بهترین راه مقابله با این مشکل این است که شما عواملی که وقت شما را هدر می‌‌دهند و به ارتقای شغلی و فکری شما هیچ کمکی نمی‌‌کنند را شناسایی کنید و از صرف وقت خود برای آنها بپرهیزید. با اینکار، شما ممکن است کار خود را خیلی زودتر به پایان برسانید و بتوانید زودتر به خانه بروید. گشت‌وگذار در اینترنت، تماس‌‌های تلفنی شخصی، انجام کارهای بانکی شخصی… از جمله کارهایی هستند که در محیط کار وقت ما را به شدت هدر می‌‌دهند. متاسفانه، برخی از ما، بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، به انجام این کارها عادت می‌‌کنیم و کارایی خود را کاهش می‌‌دهیم.

اهداف و وظایف خود را به درستی بشناسید.

همچنین می‌‌توانید برخی وظایف خود را با دوستان‌تان مبادله کنید. مثلا ممکن است شما به انجام باغبانی و تمیز کردن باغچه علاقه‌مند باشید و دوست شما نگهداری از کودکان را دوست داشته باشد. در اینصورت، شما فرزند خود را برای چند ساعت به دوست‌تان بسپارید و در عوض رسیدگی به گل و گیاه‌‌های باغچه خانه او را بر عهده بگیرید. یا اینکه شما به آشپزی علاقه‌مند هستید و دوست‌تان به اتو کردن لباس‌‌ها. شما لباس‌های خود را به او بسپارید و در عوض غذای آن روز را برای او تهیه کنید. با اینکار، هم از فعالیت خود بیشتر لذت می‌‌برید، و هم انجام کاری که به آن علاقه دارید از شما وقت کمتری می گیرد.

ورزش کنید. شاید برای افرادی که برنامه فشرده‌ای دارند، ورزش کردن سخت و حتی غیر ممکن به نظر برسد. اما خوب است بدانید که ورزش نه تنها به شادی و سرحالی شما کمک می‌‌کند، بلکه موجب افزایش انرژی و تمرکز نیز می‌‌شود. همین افزایش تمرکز به افراد کمک می‌‌کند کارهای خود را در زمان کوتاه‌تری به پایان برسانند. تحقیقات نشان می‌‌دهند که ورزش به افزایش هوشیاری افراد کمک می‌‌کند. شاید شما فکر کنید که اگر نیم ساعت اضافی را به انجام کار خود اختصاص دهید، کارتان زودتر تمام می‌‌شود و اگر همین نیم ساعت را ورزش کنید، وقت‌تان تلف می‌‌شود. اما واقعیت این است که در آن نیم ساعتی که شما صرف انجام کار خود می‌‌کنید، در واقع میزان هوشیاری و دقت شما آنقدر پایین است، که عملا فایده‌ای برای شما ندارد. اما اگر همان زمان را صرف ورزش کنید، هوشیاری شما افزایش پیدا می‌‌کند و شما می‌‌توانید فعالیت‌‌های بعدی خود را با کیفیتی بهتر انجام دهید.

به یاد داشته باشید که کمی ‌‌استراحت بر بهره‌وری تاثیر زیادی می‌‌گذارد.

فکر نکنید که برای ایجاد تعادل بین زندگی و کار خود، باید به تغییراتی اساسی دست بزنید. شما می‌‌توانید با ایجاد تغییراتی کوچک و واقع گرایانه، در بهره‌وری خود بسیار تاثیرگذار باشید. مثلا هفته‌ای یکبار، یک ساعت زودتر به خانه بیایید.

به‌ تدریج کارهایی که به آرامش شما کمک می‌‌کنند را بیشتر در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. مثلاً می‌‌توانید هفته‌ای یکبار نقاشی، نجاری، باغبانی یا هر کار دیگری که به آن علاقه دارید را انجام دهید. حتی در روزهای بسیار پرمشغله؛ سعی کنید حداقل ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را به هر شکلی که دوست دارید استراحت کنید. برخی دوست دارند دوش بگیرند، برخی دوست دارند بخوابند، برخی موسیقی گوش دهند و یا پیاده‌روی کنند. فرقی نمی‌‌کند. مهم این است که شما با آن کار، انرژی خود را بازیابی کنید.

وقتی سرکار نیستید، به آن فکر نکنید.در حال زندگی کنید. مدام به اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده است و یا کارهایی که فردا باید انجام دهید فکر نکنید. تمرکز و توجه خود را به وظایف حال معطوف کنید. اگر در کنار خانواده خود هستید و یا اگر با دوستان خود تفریح می‌‌کنید، بر همان فعالیت تمرکز کنید. به کار خود وقتی سرکار هستید فکر کنید.

ماهنامه دنیای زنان

زیبــاشــو دات کام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =