دیگر نگران نباشید!

خانم‌ها نگرانی‌های متداول و در عین حال مشترکی دارند که لازم است تمرین کنند تا آنها را دور بریزند . چون همان طور که می‌دانید نگرانی یک جریان دائمی منفی است که فکر را مشغول و زخمی می‌کند و به نظر می‌رسد که خلاص شدن از آن دشوار باشد. همچنین نگرانی، انرژی ما را تخلیه می‌کند و در راه‌های بیهوده به هدر می‌دهد و باعث می‌شود نتوانیم درست و واضح فکر کنیم و تصمیم بگیریم. نگرانی در حالت شدید خود، بر ذهن و جسم اثر می‌گذارد، ترس و تشویش می‌آورد، باعث سردردهای طولانی می‌شود، تنش‌های عضلانی ایجاد می‌کند، وضعیت معده را مختل می‌کند و . . . که همه اینها در نهایت نمی‌گذارند بتوانیم بر کارهای دیگر تمرکز کنیم و زندگی شاد و آرامی را تجربه کنیم. نگرانی خودش را به شکل‌های مختلف بر ما تحمیل می‌کند:

آخرش چه می‌شود؟!

خیلی از خانم‌ها مدام به نتایج کارها فکر می‌کنند و در واقع نگران آینده ای که نیامده هستند . گاهی فکر کردن به عواقب احتمالی یک کار، به جای اینکه راهی برای عبور به ما نشان دهد، کار را چنان در نظر ما غیر ممکن جلوه می‌دهد که از انجامش صرف نظر می‌کنیم. اما به جای اینکه تصویر تیره و تاری از این عواقب درست کنیم بهتر است به این «آخرش چه می‌شود؟»ها، پاسخ‌های واقع‌بینانه بدهیم. «اگر صاحبخانه اجاره را خیلی بالا برد می‌روم سراغ اجاره جایی دیگر؛ اگر طرح‌ام مورد قبول واقع نشد، طرح پیشنهادی‌ام را اصلاح می‌کنم و دوباره درخواست می‌دهم و . . .» باید بدانیم که هیچ دری برای همیشه بسته نمی‌ماند و درهای بسته فقط برای این جلوی راه ما سبز می‌شوند که خلاقیت و عزم و اراده ما را فعال‌تر کنند.

نگرانی‌های آخر شب را یادداشت کنید!

نگرانی‌های آخر شب از بدترین نوع نگرانی‌هاست. خیلی از ما عادت داریم همه نگرانی‌های خود را بارها و بارها در ذهن مرور کنیم، بخصوص قبل از خواب. اما این کار هیچ سودی ندارد مگر اینکه خواب شبانه ما را بر هم بزند. به جای این کار با یک روش خیلی ساده می‌توانیم از بار ذهنی خود کم کنیم و آن استفاده از کاغذ و قلم است. همیشه کنار تخت خود یک دفترچه و یک مداد داشته باشید و هر وقت چیزی ناراحت‌تان می‌کند آن را روی کاغذ یادداشت کنید. اگر نگرانید که چیزی را فراموش کنید آن را هم بنویسید. اگر درباره کاری که باید انجام دهید نگرانید برنامه‌اش را روی کاغذ بیاورید، گام‌هایش را هم معلوم کنید و برایش چک لیست درست کنید. همه اینها به ما کمک می‌کنند تا انرژی ذهن که معمولاً برای نگرانی‌های کوچک و بزرگ صرف می‌شود، ذخیره شده و برای اندیشه‌ها و کارهای سودمند به کار گرفته شود.

مرور نگران کننده!

تأسف خوردن بر اتفاقات گذشته، یکی دیگر از عادت‌های انرژی‌گیر ذهنی است. ذهن، دوباره و دوباره واقعه را به خاطر می‌آورد و با هر بار یادآوری موجی از احساسات منفی و حسرت دوباره زنده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید از دست چنین عادتی خلاص شوید، بهتر است به این فکر کنید که نمی‌توان چیزی را در گذشته تغییر داد اما می‌توان راهی را پیدا کرد که در صورت رویارویی با همین موقعیت، چطور از پس آن برآمد. به جای افسوس خوردن، راه‌هایی را که به کمک آنها می‌توانید با مسئله خود روبرو شوید، در ذهن خود مرور کنید تا علاج واقعه را قبل از وقوع کرده باشید.

خودخوری بیش از حد …

موجی از نگرانی‌های بیمارگونه که آدم را از درون می‌خورند. گاهی شدت این نگرانی‌ها به حدی است که زندگی روزانه هم مختل می‌شود. بازده کار پایین می‌آید، باعث بی‌خوابی می‌شود و یا برعکس میل به خوابیدن را زیاد می‌کند، روابط را تیره می‌کند و . . . اگر احیاناً با چنین وضعیتی روبرو هستید، حتماً با روانشناس مشورت کنید چون خدای ناکرده ممکن است در شما تثبیت شود.

 رکسانا خوشابی روانشناس

زیبــاشــو دات کام

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. سارا گفت:

    سلام ببخشید اگر که میشه نکاتی در باره نوجوانان در طی سال تحصیلی بنویسید که باید چگونه باشند

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =