تقویت افکار فرزندتان

شاید شما هم در باره مثبت‌ نگری و هوش مثبت‌ نگر چیزهایی شنیده باشید. هوش مثبت‌ نگر یعنی توانایی دیدن امکان‌های مختلف نهفته و مثبت در یک موقعیت خاص؛ مثلاً توانایی دیدن درختی تنومند در دانه‌ای کوچک. یعنی قابلیت وجود یک درخت را از همان ابتدا در یک دانه کوچک حس کنیم و ببینیم و با توجه به آن تصمیم بگیریم یا  راه حل پیدا کنیم. همه افراد کم و بیش از این قابلیت برخوردارند، یعنی همه دارای هوش مثبت نگرند، اما ممکن است از آن استفاده شایان توجهی نکنند. جالب اینجاست که این هوش در تربیت فرزندان و حتی در رویارویی با مشکلات کودکان و نوجوانانی که  با آنها در ارتباطیم یا در حال آموزش آنها هستیم، تاثیر بسزایی دارد. نشان می‌دهد که هوش مثبت‌نگر مادرزاد یا تغییرناپذیر نیست می‌تواند تقویت شود و پرورش یابد. شناسایی و پرورش این هوش عامل موفقیت و کامیابی و همچنین رفتار مناسب با دیگران و اطرافیان است.

یافتن راهکارهای جدید
به کودکان و نوجوانان بیاموزید در هر شرایطی به دنبال یافتن راهی جدید باشند؛ راهی که دیگران به خاطر قالب‌های کهنه ذهنی و شرطی شدن‌ها معمولا آن را نمی‌بینند. برای مثال وقتی با فرزندانتان می‌خواهید به خرید بروید هر بار از  یک مسیر جدید بروید و مسیر حرکت خود را تغییر دهید. این مسأله می‌تواند نمادی از شکستن قالب‌های خشک شکل گرفته در ذهن ما باشد؛ به این معنا که در تمام طول زندگی هیچ وقت مسیر خود را تغییر نداده‌اند و اصلاً‌ نمی‌دانند اطرافشان چه خبر است بعضی افراد و به همین دلیل در یافتن مسیرها و راه‌حل‌های جدید دچار نوعی جمود هستند. تغییر عمدی بعضی از عادت‌ها فرد را با امکانات جدید روبه‌ رو می‌سازد و تمرینی است برای افزایش انعطاف‌پذیری. به کودکان خود یاد بدهید به اطرافشان توجه کنند. در هر مسیری همه چیزهای جدید را ببینند و برای هر کاری مسیرها و راهکارهای جدید پیدا کنند. در ابتدا باید خودتان آنها را راهنمایی کنید و سپس این آنها هستند که می‌توانند راه‌های جدید را به شما نشان دهند؛ چون ذهن آنها خودبه خود این کار را انجام می‌دهد.

تشویق بچه‌ها، درحال انجام کار صحیح

این کار در واقع   توجه به بچه‌ها برای تشویق بموقع آنهاست. برای انجام درست این فن، از قبل به فرزندتان بگویید که وقتی کار خوبی انجام دهد یا کاری را خوب انجام دهد و موفق شود، او را تشویق خواهید کرد و بدین ترتیب به او یاد بدهید که منتظر کارهای مثبتش هستید؛ سپس به محض اینکه او را در حین انجام کار مطلوب و صحیح گیر آوردید، نشان دهید چه احساس خوبی درباره کارش دارید. بعد از این ابراز احساس، کمی سکوت کنید تا بتواند احساس خوب شما را حس کند، بعد با توجه به سن او می‌توانید بغلش کنید و بگویید دوستش دارید( یا کاری شبیه اینها که با موقعیت همخوانی داشته باشد). این احساس خوشایند تا آخر عمر با او باقی خواهد ماند، در حالی که این تحسین یا تشویق، وقت چندان زیادی از شما نخواهد گرفت.

تغیییر نحوه تفکر و احساس

به کودکان و خصوصا به فرزندان نوجوان خود یاد دهید گاهی نحوه فکر کردن خود را تغییر دهد. جرالد ادلمن، برنده جایزه نوبل ۱۹۷۲ می‌گوید، مغز ما ۳۰ میلیارد سلول و ۴۰ میلیارد ارتباطات عصبی دارد. اگر از این ارتباط‌های عصبی استفاده کنیم، در ما باقی می‌مانند و حفظ می‌شوند؛ اما آن دسته اتصالاتی که بسیار کم و در سطح حداقل از آنها استفاده ‌شود، به مرور تخریب و یا به اصطلاح “هرس” می‌شوند. هر قدر ما بعضی از فرآیندهای مغزی را بیشتر انجام دهیم، این اتصال‌ها قوی‌تر می‌شوند، بنابراین اگر ما آگاهانه بر روی احساسات مثبت کار کنیم، اتصال‌های عصبی مربوطه تقویت می‌شوند. همچنین اگر تصمیم بگیریم که خوشحال باشیم،‌ اتصال‌های عصبی خاص مربوط به خوشحالی تقویت می‌شوند، به عبارتی، وقتی انتخاب کنیم که چه جهت و حالت فکری داشته باشیم، بالاخره به آن حالت دست پیدا می‌کنیم. کودکان برای خوشحال بودن استعداد ذاتی دارند، اما متاسفانه به مرور که بزرگ‌ تر می‌شوند، این استعداد در آنها کمرنگ ‌شده و گاه می‌میرد. با یادآوری این کار به فرزندان خود، این استعداد را در آنها زنده نگه دارید. گاهی وقتی احساس متفاوتی دارند، به آنها بگویید که می‌توانند همین الان شاد باشند.

تقویت توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت

توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خود را معلوم و آنها را تقویت کنید، بپرورانید و در زمینه‌های جدید به کار گیرید. برای بسیاری از افراد این کار، درست نقطه مقابل چیزی است که یاد گرفته‌ اند. مارتین سلیمن، پیشگام جنبش روانشناسی مثبت، اشاره می‌کند که گرایش روانشناسی سال‌ها این بوده که بر نقایص متمرکز شود. حتی در سازمان‌ها و ادارات، مشاوران و مدیران به دنبال نقایص هستند تا آنها را رفع کنند. مسأله اینجاست که تمرکز صرف بر این روش، وضعیت را به سوی حداقل عملکرد مطلوب سوق می‌دهد و نه خلاقیت و بهره‌وری حداکثر. چنین رویکردی به ندرت نوید دهنده آینده‌ای درخشان است؛ در حالی‌که تمرکز بر مثبت‌ها راه‌های خلاقیت را هموار می‌کند. تقویت هوش مثبت‌نگر به این معنا نیست که همیشه خوشحال خواهید بود یا هرگز اشتباه نخواهید کرد، بلکه به شما کمک می‌کند یاد بگیرید چطور موقعیت‌ها را دوباره چارچوب‌بندی کنید تا بتوانید راه‌حلی خلاق برای مسأله خود بیابید و نتیجه این خواهد شد که کمتر خود و دیگران را سرزنش کنید و بیشتر به آنچه می‌خواهید، برسید. در این صورت بهترین‌ها را در وجود خود و دیگران کشف خواهید کرد و ارتباط‌هایی را بین مسائل و موضوعات درک می‌کنید که قبلا‌ ً‌به آ‌نها توجه نکرده‌اید. هر مسأله و یا هر فرصت، دانه‌ای است که می‌توانید با توجه و تغییر نگاه خود، آن را به درختی تنومند بدل کنید.

مامان و بابای دلخواه من!
همیشه سعی کنید خود را به جای فرزندتان بگذارید و خواسته‌های آنها را درک کنید.
به فکر آینده فرزندتان باشید و از حالا برایش پس‌انداز کنید.
به فرزندانتان آداب معاشرت، ادب و معرفت و انسانیت بیاموزید .
برای فرزندانتان نام نیکو انتخاب کنید.
به فرزندانتان هنر یا حرفه‌ ای بیاموزید .
«پسرتان را «مرد» و «دخترتان» را«زن» فداکار بار بیاورید.

تحریریه دنیای سلانت

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =