بررسی علت های انواع قلب درد

فردی که رنگش بدجوری پریده، دانه‌های درشت عرق نشسته روی پیشانیش، پنج انگشتش را باز کرده روی قلبش و از شدت درد دارد به خودش می‌پیچد، حس می‌کند که کسی با تمام سنگینیش روی سینه او ایستاده و نمی‌گذارد نفسش بالابیاید، بدجوری نفس نفس می‌زند، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و…
آنهایی که خودشان یا اطرافیانشان با حمله‌های قلبی مانوسند، خوب می‌دانند که این شرح حال، ‌شرح حال کیست. اما قفسه سینه به دلایل دیگری نیز ممکن است دردناک شود. به بیان دیگر، تمام دردهای این ناحیه، قلبی نیستند. این نوشته قصد دارد از شایع‌ ترین انواع درد قفسه‌ سینه صحبت کند و توصیه‌های عمل‌ گرایانه‌ای را نیز در اختیار بیماران قلبی قرار دهد.
درد قفسه‌ سینه
در هر نقطه‌ ای از زیر گردن تا بالای شکم، اگر دردی احساس کنید، به درد قفسه سینه دچار شده‌اید و هیچ فرقی نمی‌کند که این درد، واضح و شدید باشد یا مبهم و خفیف. تمام درد‌های این ناحیه را باید جدی گرفت. پزشکان و بیماران وقتی با چنین دردی مواجه می‌شوند، معمولا بیمناک می‌شوند که مبادا پای یک حمله قلبی در میان باشد. حمله‌های قلبی یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین انواع دردهای قفسه سینه‌ اند اما خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از دردهای قفسه سینه، به اشتباه، درد قلبی تلقی می شوند.
حقیقت این است که بعضی از دردهای این ناحیه، هیچ خطری در پی ندارند. بعضی‌ها کمی خطرناکند و بعضی دیگر هم بسیار خطرناکند، آن‌قدر که جان آدم را تهدید می‌کنند. به هر حال،‌ هر عضوی از اعضای بدن که در داخل قفسه سینه وجود دارد، و تمام بافت‌های موجود در این ناحیه، می‌توانند یک منبع بالقوه برای بروز درد قفسه سینه به حساب بیایند. قلب، ریه‌ها، مری، عضلات بین‌دنده‌ای، دنده‌ها، تاندون‌ها و اعصابی که داخل قفسه سینه‌اند، متهمان ردیف اولند.
قلب درد
به درد قفسه سینه با منشا قلبی می‌گویند “آنژین.” این درد معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که خون و اکسیژن کافی به قلب نرسد. اگر چنین دردی یک حد و مرز قابل پیش‌بینی داشته باشد، به آن می‌گویند آنژین پایدار. به بیان دیگر، آنژین پایدار به این معناست که شما خودتان بدانید که وقتی میزان فعالیت روزانه‌تان از یک حد مشخصی بیشتر بشود، به درد قفسه سینه مبتلا می‌شوید. اما وقتی که دردتان غیرقابل پیش‌بینی بشود یا این که در حال استراحت نیز به چنین دردی دچار شوید، آن‌وقت به آن می‌گویند آنژین ناپایدار. شخصی که به آنژین ناپایدار دچار می‌شود، باید خیلی زود در بخش اورژانس، مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.
حمله قلبی یکی از شایع‌ترین انواع دردهای قلبی است. وقتی رسوبات چربی یا لخته‌های خونی، جلوی خونرسانی به قلب را بگیرند و اجازه ندهند که غذا و اکسیژن کافی به عضله قلب برسد، حمله قلبی اتفاق می‌افتد. این حمله معمولا با احساس سنگینی در قفسه سینه، درد و فشار در این ناحیه، و گهگاه با احساس سوزش در قفسه سینه همراه است. درد ناشی از حمله قلبی معمولا چند دقیقه طول می‌کشد. این درد ممکن است به نواحی دیگری از بدن هم انتشار پیدا کند. کمر، گردن، چانه،‌ شانه‌، بازو، وخصوصا دست و بازوی چپ در حمله‌های قلبی، معمولا تیر می‌کشند.
علایم دیگری که تشخیص حمله قلبی را در ذهن پزشک تایید می‌کند، عبارتند از: تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سرگیجه، عرق سرد. حمله قلبی معمولا به دنبال یک فعالیت و یا یک استرس شدید اتفاق می‌افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقیقه استراحت و استفاده از قرص زیرزبانی (نیتروگلیسیرین) از بین می‌رود.
به جز حمله قلبی، دلایل قلبی دیگری هم هستند که می‌توانند منجر به بروز درد در ناحیه قفسه سینه شوند. التهاب پرده‌ای که دورتادور قلب را در برگرفته است، یکی از همین دلایل است. این بیماری که به “پریکاردیت” موسوم است، معمولا متعاقب یک عفونت ویروسی اتفاق می‌افتد. در این مورد نیز، درد قفسه سینه، بسیار شدید و معمولا متمرکز بر روی یک نقطه است و بیمار احساس می‌کند که انگار قفسه سینه‌اش دارد سوراخ می‌شود. همراه بودن علایمی نظیر تب و کوفتگی بدن هم تایید کننده همین تشخیص است. اسپاسم عروق کرونر، مشکلات عروقی و خصوصا بیماریهای مربوط به سرخرگ آئورت و . . . از دیگر دلایل قلبی برای بروز دردهای قفسه سینه به شمار می‌روند.
راهکارهای عملی به بیماران قلبی :
ـ  در هنگام بروز درد قلبی، که معمولا در حال فعالیت و یا استرس به سراغتان می‌آید، بلافاصله دست از کار بکشید و آرام بنشینید. استراحت، اولین قدمی است که باید برای تسکین دردتان بردارید.
ـ  از قرص زیر زبانی (نیتروگلیسیرین) استفاده کنید. اگر پس از ۵ دقیقه، دردتان تسکین پیدا نکرد، مجددا باید یک قرص زیر زبانتان بگذارید. این کار را تا ۳ بار می‌شود تکرار کرد اما اگر پس از به کار بردن ۳ قرص زیرزبانی در فواصل مناسب، باز هم دردتان از بین نرفت، باید بلافاصله به یکی از مراکز اورژانس مراجعه کنید.
ـ    در مواردی نظیر استحمام، مقاربت و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین، بهتر است که به طور پیشگیرانه از قرص زیر زبانی استفاده کنید.
ـ    قرص زیر زبانیتان را نباید در معرض نور و حرارت و رطوبت قرار دهید چرا که در این مواقع، خیلی زود فاسد می‌شود و ‌خاصیت درمانی‌اش را از دست می‌دهد. اگر از نیتروگلیسیرین استفاده کردید و مزه تند این دارو را در زیر زبانتان حس نکردید، بدانید که احتمالا دارویتان خراب شده و خاصیتش را ازدست داده است.
ـ    حتی الامکان قرص زیر زبانی را در وضعیت ایستاده مصرف نکنید چرا که به دلیل افت ناگهانی فشار خون، خطر سقوط ناگهانی وجود دارد. بهتر است که در وضعیت نشسته یا خوابیده از این قرص استفاده کنید.
ـ    اگر اضافه وزن دارید، بهتر است با مراجعه به پزشک یا متخصص تغذیه، یک برنامه غذایی مناسب دریافت کنید و هرچه زودتر،‌ فکری به حال کاهش وزنتان بکنید.
ـ     عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی را هر چه زودتر تدبیر کنید: سیگار، فشار خون، چربی خون بالا، دیابت.
ـ    وقتی که درد قفسه‌سینه ندارید، خصوصا در اوایل صبح که هوا پاکیزه‌تر است، ترجیحا در محل‌هایی مانند پارک و اماکنی که از فضای سبز برخوردارند، پیاده‌روی کنید. کم‌کم اگر دیدید که با این پیاده روی مختصر، مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود و تحملش را دارید، می‌ توانید بتدریج مسافت بیشتری و با سرعت بیشتر را امتحان کنید حداقل ۴۵-۳۰ دقیقه در روز ورزش هوازی انجام دهید.

دکتر مهراد فخرالدینی -متخصص قلب و عروق
زیبــا شـــو دات کام

آنژین

مطالب مرتبط

۳۷ دیدگاه‌

  1. امیر گفت:

    سلام من ۱۳ سالمه و از دیشب تا الان سمت چپ قلبم درد میکنه یک هفته پیش هم روی معدم و روی دلم درد گرفت که یک ساعت بعدش خوب شد الان وقتی نفس عمیق میکشم قلبم تیر میکشه لطفا زود جواب بدین

    [پاسخ]

  2. erfanam گفت:

    سلام من پسری ۱۶ساله ام گاهی اوقات سمت چپم یعنی قفسه سینم خیلی درد میگیره و تا خوب سه طول می‌کشه مشکل چیه ممنون

    [پاسخ]

  3. حمید گفت:

    سلام
    من ۲۶ سالمه فشار کاری زیادی رو تحمل میکنم و استرس خیلی زیادی هم دارم یکبار هم در خواب دچار حمله قلبی شدم از اون موقع درد قلب و درد دست چپم خوب نشده تپش قلب شدید هم دارم میشه راهنمایی کنید ممنون.

    [پاسخ]

  4. پرهام گفت:

    باسلام من ۲۱ سالمه یه شسکت مالی خوردم بعد اون موقع زیاد غصه میخورم که همش داخل فکر بودم بعد ااون دیگه قلبم هر چند مدت یه بار تیر میکشه ایا مشکلی دارم با تشکر از وبلاگتون

    [پاسخ]

  5. ندا گفت:

    سلام
    دختری ۲۱ ساله ام که به خاطر مرگ برادرم خیلی غصه میخورم و همه ی این ها باعث شده که قلبم خیلی درد بگیره. وقتی که نفس میکشم قلب شدیدا درد میگیره . میخوام بدونم نیازی هست برم دکتر یا اینکه به مرور زمان درست میشه؟

    [پاسخ]

  6. زلفا گفت:

    درضمن من قدم ۱۶۶و وزنم ۴۶ هست.اطرافیانم میگن امکانش هست که به علت کمبود وزن یا کم خونی باشد.ایا این صحت دارد؟

    [پاسخ]

  7. زلفا گفت:

    سلام.من ۱۵سال دارم حدودیک ماه است که سوزش بدی درناحیه قلب دارم..که این سوزش همراه با تیرکشیدن قلب هست.و نبضم به وضوح کندمیشود.میخواستم بدونم ایا نشانه ازبیماری قلبی است یا خیر.

    [پاسخ]

  8. فاطمه گفت:

    سلام من دو ساله قلبم درد میکنه دختری ۲۳ ساله هستم همون دو سال پیش دکتره قلب رفتم نواره قلب گرفتن و اکو نوشتن یکم پروپلاس دریچه قلبم شله اونم جزئی و دکتر گفتن چیزی نیس یکم استرس داری ولی ب دست چپم میزنه و مدام هست جدیدا هم ناراحت میشم بیشتر میشه دردش خیلی نگرانم این روزا هم دردش بیشتر شده

    [پاسخ]

  9. farnoosh گفت:

    با سلام و خسته نباشید,من دختری ۲۹ساله هستم حدود سه ماهه قلبم هراز گاهی تیر میکشه بیشتر رو به شب اینطوری هستم هر چند دقیقه یه بار این اتفاق میفته,میخواستم بدونم ایا ممکنه مشکل جدی داشته باشم و این درد خطرناک هست!ممنون میشم جواب بدید

    [پاسخ]

  10. سهیلا گفت:

    سلام اقای دخترمن گاهی اوقات تپش قلب شدیدمیگیرم واحساس سنگینی روی قلبم میکنم جدیدا هم سمت چپ نمیتونم بخوابم قلبم درد میگیره وسنگین میشه چی کارکنم

    [پاسخ]

  11. پری گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه دو ساله که تپش قلب شدید و درد تو ناحیه قفسه سینه دارم الان سه ماهه که باردارم این علائم شدید تر شده به دکترم چیزی نگفتم اما میترسم این علائم برای بچه ام ضرر داشته باشه میشه کمکم کنید

    [پاسخ]

  12. یه دوست گفت:

    برادرم امیر.
    شما اول به دکتر قلب مراجعه کن .نوار قلب و اکو قلب انجام بده .اگر مشکلی نداشت قطعا درد مربوط به معده میشه.اگر معده بود .با پرهیز غذایی مناسب.نخوردن نوشابه و فست فود و…خوردن سبزیجات تازه بهبود حاصل میشه. سعی کنید معده رو خالی نزارید چون اسید معده باعث سوزش و سپس درد معده میشه…خوردن شیرین بیان و ادامس سقز برای معده بسیار خوبه…
    اگر باز خوب نشد حتما به پزشک مراجعه کنید و اندوسکوپی انجام بدید.تا خیالتون راحت شه.سلامت باشید

    [پاسخ]

  13. حسین گفت:

    با سلام ۲۹سال سن دارم قدم ۰۱.۷.وزنم ۶۵ حدود ۲ هف ته بیشتر طرف چپم قلب وگاهی اوقات طرف راستم وخیلی کم ناحیه شکم تیر میکشه داعمی نیست میگیره وخوب میشه نوار قلب گرفتم مشکلی نداشت دکتر شربت گیاهی معده وقرص تپش قلب وارام بخش داد ولی هیچ اثری نکرد لطفا راهنمایی کنید

    [پاسخ]

  14. فاطمه گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه خیلی فکر میکنم و غصه میخورم گاهی قلبم درد میگیره چیکار باید بکنم؟

    [پاسخ]

    یه دوست پاسخ در تاريخ اکتبر 6th, 2015 08:41:

    عزیزم غصه نخور.البته یکی اینو باید به خودم بگه چون منم وقتی غصه میخورم قلبم درد میگیره.ولی تصمیمم اینه کمتر غصه بخورم.
    هیچ چیزو تو این دنیا جدی نگیر.همه مشکلات دارن.ولی به این فکر کن تو کلی مسیرو هنوز مونده که طی کنی.باید سالم باشی .
    بعضی اتفاقات با مرور زمان درست میشه اما اگه خدایی نکرده یه بیماری بگیری ایا درست میشه.سلامتیتو جدی بگیر .خودتو سرگرم کن.اینم بگم درس هم اندازه سلامتی مهم نیست .اگه اذیتت میکنه بزار کنار اگرم نه بی استرس درستو بخون .ایشاله همه شاد و موفق باشیم.

    [پاسخ]

    فاطمه پاسخ در تاريخ اکتبر 18th, 2015 21:13:

    ممنون عزیزم .. سعی می کنم کمتر فکر کنم گرچه سخته ?

    [پاسخ]

  15. پدرام گفت:

    طیب الله انفاسکم

    [پاسخ]

  16. بهار گفت:

    سلام من یه دخی ۱۴ ساله ام
    حدود دوماهی میشه ک بعضی وقتا خیلی قافلگیرانه سمت چپ قلبم تیر میکشه…مثلن وقتی ک از یه جایی میپرم …اما از دیروز درد قلبم بیشتر شده…نمیتونم نفس عمیق بکشم و نفسام کوتاه و تند میشه…اگه نفس عمیق بکشم قلبم تیر میکشه و دردش غیر قابل تحمل میشه…حتی نمیتونم اطسه بکنم…موقع خواب هم قلبم درد میگیره…امروز هم از وقتی بیدارشدم سمت قلبم احساس سنگینی میکنم..و هنوزم درد میکنه….میشه راهنماییم کنین و بگین مشکلم چیه؟!

    [پاسخ]

  17. زهرا گفت:

    سلام من یه دختر ۱۳ ساله هستم قدم ۱۷۰ وطنم ۶۰ ورزش می کنم گاهی اوقات قلب درد به سراغم می آید و قلبم نامنظم می زند مشکلم چیه

    [پاسخ]

  18. نوشین گفت:

    سلام، من ۲ ماهی هست که وقتی خم می شم قلبم شدید تیرمی کشه و نفسم می گیره و به سمت پشت و دست چپم درد می رسه این موضوع می تونه خطرناک باشه

    [پاسخ]

  19. ترسا گفت:

    سلام من دختری ۱۹ساله هستم نزدیک یکساله قلبم تیرمیکشه و گاه گاهی هم سوزش رواحساس میکنم و همراهش خشک شدگی دست وپای چپم
    امکان داره مشکل قلبی داشته باشم

    [پاسخ]

  20. رضا گفت:

    آقایی ۴۶ ساله هستم
    ۸۴ کیلو وزن و ۱۸۰ قدم است
    ورزش منظم انجام میدم
    هنگام فعالیت ورزشی هیچ دردی ندارم
    هنگام استراحت درد خفیفی در ناحیه قلب حس میکنم
    با عذرخواهی، هنگام آروغ زدن هم این درد رو دارم
    لطفآ راهنمایی فرمایید.
    با تشکر

    [پاسخ]

  21. عسل گفت:

    سلام خسته نباشید من ۵ روز قلبم درد میگیره به دست چپم مزنه انگشتام گزگز میکنه کمرمم سمت چپ درد میگیره علتش چیه ؟دکتر گفت دریجه قلبت گشاده و مشکلی نیست اما این درد اذیتم میکنه لطفا کمکم کنید

    [پاسخ]

  22. نسیم گفت:

    سلام من ۲۸ ساله هستم و از دوران راهنمایی گهگاه قلب درد داشتم به متخصص که مراجعه کردم گفتن دریچه قلبم ی مقدار تنگ هستش که زیاد مهم نیست الان حدود۳ سال هست که قلب دردم شدیدتر شده و هرزمان قلبم درد میگیره دست چپم هم کامل درد میگیره ،گهگاه درد های شدیدی هم در ناحیه معدم حس میکنم -لطفا راهنماییم کنید متشکر

    [پاسخ]

    عسل پاسخ در تاريخ فوریه 19th, 2015 19:04:

    سلام خسته نباشید من ۵ روز قلبم درد میگیره به دست چپم مزنه انگشتام گزگز میکنه کمرمم سمت چپ درد میگیره علتش چیه ؟دکتر گفت دریجه قلبت گشاده و مشکلی نیست اما این درد اذیتم میکنه لطفا کمکم کنید

    [پاسخ]

  23. آیدین گفت:

    با سلام قلب من بیشتر اوقات درد میکند و به دست چپم میزند دکتر هم رفتم یکی از رگهام وضعیت تریوال داشت میخواستم بدونم خطرناکه اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    [پاسخ]

  24. بهزاد گفت:

    گاهی قلبم تیر میکشه ودرد میکنه درمانش چیه؟؟؟؟؟؟مرسی

    [پاسخ]

  25. آفرین سایت خوبیه گفت:

    با سلام مدتی است درد سمت چپ در ناحیه قلبم را دارم من ۴۵ ساله هستم و بدن به ظاهر ورزشکاری دارم البته سالهاست دیگه ورزش نکردم اگه با سمت چپ بخوابم درد داره قبلا پارسال تست ورزش و اکو ونوار قلب دادم با دستور فوق تخصص هیچی نشان نداد شما می گین چکارکنم

    [پاسخ]

  26. محبوبه گفت:

    با سلام حدود دو ماه پیش در نتیجه چند اتفاق در محل کار دچار استرس شدید و طولانی مدت شدم که منجر به درد شدید در ناحیه قلب و دست چپ و احساس گزگز در پنچه دست و در پا شد.
    آیا این به این معنی است که من دچار ناراحتی قلبی شده ام؟
    آیا از این به بعد من یک بیمار قلبی به شمار می آیم؟
    لازم به ذکر است که پزشک داخلی به من به مدت یک ماه مصرف شبی یک عدد پروپرانول تجویر کرد که مصرف کردم و بعد از یک ماه گاهی که در ناحیه چپ سینه در اطراف قلب درد حس می کنم یک قرص پروپرانول مصرف می کنم.
    در اوایل مصرف پروپرانول در ماه اول دچار سردرد شدیدی شدم در حالیکه فشارم ۱۱ روی شش و نیم بود

    [پاسخ]

  27. صيدعزيز گفت:

    با سلام من مدت یک هفته است که یک روزورزش شدیدی انجام داده ام ودرناحیه سمت چپ بدنم احساس فشار برروی قلبم می اید وکزکز می کند ممنون میشم اگه راهنمائیم نمائید مرسی

    [پاسخ]

  28. حمید گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲۵ ساله هستم .با وزن ۶۵ ..خلی از اوقات و بیشتر موقعی که غذا میخورم تپش قلب شدیدی میگیرم قلبم بسیار محکم و کوبنده میزنه . نوار قلب و ۲ بار اکو کردم ولی مشکلی توی اکو مشخص نشد.ممنون میشم راهنماییم کنین.

    [پاسخ]

  29. منیر احمد گفت:

    سی و سه ساله هستم و بعد جدایی از همسرم و مشکلات عاطفی کم کم درد خفیفی در قسمت چپ سینه ام بوجود آمد که کم کم و خصوصا با افزایش پریشانی ها دارد بیشتر میشود میخواستم بدانم مشکل قلبم در چه حد است و چاره اش چیست؟

    [پاسخ]

  30. مجید گفت:

    سلام
    من ۲۹سالمه بعضی اوقات تپش قلب شدیدی میگیرم بطوری که دنده هام میخواد بشکنه تنگی نفس میگیرم و وقتی قلبم از تپش می افته سردرد شدیدی میگیرم و یا احساس میکنم که خون با فشار بالا میره داخل مغزم و از ترسمم دکتر نمیرم راه حل میخوام . با تشکر
    تهران

    [پاسخ]

    مجید پاسخ در تاريخ دسامبر 4th, 2013 18:49:

    سلام من چطوری میتونم جواب سوالم رو بگیرم .؟
    ممنون میشم

    [پاسخ]

  31. فاطمه گفت:

    ممنون از سایت خوبتون و مطالب ارزندتون که من بامواجهه هر مشکل روانشناسی و غیره به اون مراجعه می کنم.
    سپاسگزارم

    [پاسخ]

  32. امیر گفت:

    سلام
    من۳۰ سال دارم وگاهی اوقات درقسمت سینه سمت چپ درد خفیفی انجام میگیرد حالتش نمیتونم عنوان کنم شاید هم درد نیست آخه نه سوزش دارم نه به کمریاپشتم میزنه واین درد یکی ۲روز به سراغم اومده گاهی اوقات هم شبها ازخواب بیدار میشم بخاطر این عارضه البته مدام نیست گاهی میگیره گاهی هم قطع میشه اضافه وزنم هم ۲ کیلو هست ،تپش قلب هم ندارم
    باتشکر ازشما میخاستم راهنماییم کنید

    [پاسخ]

  33. مینا گفت:

    صبح که بیدارشدم تپش قلبم زیادبودوقلبم هم دردگرفت مشکل ازچیه

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =