۲۳ روش برای جوان ماندن پوست

09 04 03 labio 1 bina 09 04 03 labio 2
نگرانی از این بابت که پوست شما پیرتر از سن واقعی به نظر رسد می تواند تبدیل به یک نوع اضطراب و استرس پایدار شود. در ادامه به ۲۳ روش پیشگیری و درمان اشاره می کنیم. اغلب روش های پیشگیری مربوط به عادت و سبک زندگی است و بعضی از روشهای درمانی نیز با مراجعه به متخصص پوست و زیبایی انجام شدنی است.

روش های پیشگیری

۱- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. زیرا اولین و مهم ترین عامل بروز چین و چروک صورت است. این عامل حتی موثرتر از فاکتور وراثت در این زمینه عمل می کند.
۲- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید گریزی نیست از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید تا از بروز سرطان پوست جلوگیری شود و مانع از بروز چین و چروک شود

۳- سیگار نکشید. سیگار باعث شکسته شدن کلاژن پوست و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی آن می گردد.
۴- به اندازه کافی بخوابید. در غیر این صورت بدن تولید هورمونی به نام کورتیزول می کند که نتیجه ای جز شکستن و آسیب به سلولهای پوستی نمی شود. استراحت کافی منجر به تولید هورمون رشد می شود که پوست را محکم نگه داشته و خاصیت الاستیک آن را حفظ می کند.
۵- به پشت بخوابید. وضعیت بدن در حالت خواب نیز مهم است. مثلا خوابیدن به پهلو باعث ایجاد چین و چروک در گونه ها می شود.
۶- چشمان خود را هم نکشید . اغلب به دلیل ضعف بینایی چنین واکنش خودکاری توسط صورت(ماهیچه های اطراف چشم) انجام می شود. بنابر این بهتر است در صورت ضعف بینایی حتما از عینک استفاده کنید.
۷- ماهی بخورید. این غذای دریایی سرشار از پروتئین و اسید چرب امگا ۳ می باشد که برای سلامت و شادابی پوست لازم است.
۸- سویا بخورید. ترکیبات موجود در سویا به ترمیم آسیب های پوست کمک می کند.
۹- مصرف کاکائو. کاکائو حاوی ۲ نوع فلاونول (اپی کاتچین، کاتچین) می باشد که مانع از آسیب های نور خورشید به پوست می شود و جریان خون به پوست را ارتقا می بخشد و باعث می شود که پوست نرم تر شود.
۱۰- خوردن میوه ها و سبزیجات متنوع. آنتی اکسیدان موجود در این مواد گیاهی مانع از آسیب سلولهای پوست در نتیجه وجود رادیکال های آزاد می شود.
۱۱- از مواد مرطوب کننده استفاده کنید.
۱۲- در شست و شوی صورت زیاده روی نکنید.

روش های موضعی از بین بردن چین و چروک صورت

ترکیباتی که در ادامه به آن اشاره می شود می تواند چین و چروک صورت را برطرف کند . اغلب آنها در هر دو نوع از مواد آرایشی بهداشتی تجویزی و غیر تجویزی وجود دارد.
۱۳- آلفا هیدروکسی اسید(AHAs) : نوعی لایه بردار طبیعی که سلولهای مرده را می زداید و چین و چروک های سطحی را برطرف می کند (به خصوص چروک های اطراف چشم).شواهد نشان می دهد که این ترکیب باعث تحریک تولید کلاژن می شود.
۱۴- رتینوئیدها(Retinoids ): تنها ترکیبی که سازمان غذا و دارو برای از بین بردن چین و چروک های صورت تصویب کرده است. این ماده در واقع فرم طبیعی ویتامین A می باشد و در از بین بردن چروک های سطحی موثر است.
۱۵- ویتامین C موضعی. این ترکیب باعث تولید کلاژن می شود و مانع از بروز اسیب های ناشی از اشعه های خورشیدی می شود.التهاب های پوستی را بهبود می بخشد و مشکلات رنگدانه ای را برطرف می کند. بیشتر محققان شکل اسید آسکوربیک را برای رهایی از چین و چروک پیشنهاد می کنند.
۱۶- آیدبنون (Idebenone) . این ترکیب شیمیایی به گونه ای قوی مشابه آنتی اکسیدان های طبیعی است که استفاده موضعی از این ترکیب برای فقط ۶ هفته منجر به کاهش خشکی پوست به میزان ۲۶% ، افزایش آب رسانی به پوست به میزان ۳۷% ، کاهش چین و چروک به میزان ۲۹% و بهبود آسیب های ناشی از نورخورشید به مقدار ۳۳% است.
۱۷- فاکتورهای رشد. بخشی از پاسخ های ترمیم کننده زخم ها در بدن اگر به صورت موضعی مصرف شود می تواند در این زمینه موثر باشد.
۱۸- پنتاپپتید ها(Pantapeptides ). این ترکیب نیز باعث تولید کلاژن می شود. خطوط چین و چروک را از بین می برد.

روش های دیگر از بین بردن چین و چروک

۱۹- بوتاکس . تزریق ماده سمی بوتولینوم که منجر به رلکس شدن ماهیچه های زیر چین و چروکمی شود و در نتیجه چروک ها نیز برطرف می شود.
۲۰- چگال کردن چین و چروک. پزشکان در این رابطه سعی می کنند چین و چروک را با مواد متنوعی مثل کلاژن ، اسید هیالورونیک و سایر ترکیبات سنتتیک پر کنند.
۲۱- لایه گذاری با لیزر. د راین روش به کمک منبع نوری سطح خارجی پوست برداشته می شود و زخم بسیار خفیفی باقی می گذارد . ولی به تدریج پوست جدید بدون چین و چروک و با کیفیت رشد می کند.
۲۲- لایه برداری شیمیایی. در این روش نیز به کمک ترکیبات شیمیایی لایه خارجی پوست برداشته می شود و ایجاد آسیب می کند که پاسخ بدن در مقابل آن تولید کلاژن است.
۲۳- پوست خراشی (Dermabrasion ). در این روش نیز به نوعی لایه برداری از پوست صورت انجام می شود.

برگرفته شده از سایت شمیم

منبع:زیبا شو دات کام

مطالب مرتبط

۱۳ دیدگاه‌

  1. متینا گفت:

    مطالب جالب بود خواب کافی باعث می شود افکار منفی دردر طول روز کم شود واسترس کم شود و خواب کافی باعث می شود هورمون های بدن درست کار کنند وکارهاسرموقع انجام شود استرس کم می شود وشادی روی عضلات صورت و ارامش فکری میاره و ورزش باعث جلوگیری از افکار منفی و شادی میاره واسترس هم کم شود از جوش های عصبی جلوگیری می شود ومنافذ پوستی به دلیل جوش باز نمی شود واسترس کم برای جلوگیری از چروک پوست موثر است و اب رسانی به پوست به پوست چه اب بخوریم چه به صورت اب برسانیم باعث جوان ماندن پوست می شود وسوخت ساز بدن درست کار کند کارهای ومسئولیت های زندگی سر موقع انجام می شودو استرس بدن کمتر می شود.پس برای پوست زیبا۱٫خواب ۲٫ورزش۳٫آبخوردن ۴٫آب رسانی به پوست ۵٫کارها به موقع۶٫تغذیه صحیح(سبد غذا همرا ه سبزی ومیوه)۷٫کرم زیر چشم برای رطوبت رساندن به ان برای جلوگیری از چروک ۸٫کرم ضد افتاب با توجه به چربی پوست۹٫پاک کردن ارایش قبل خواب برای تنفس پوست در خواب وجلوگیری از جوش صورت

    [پاسخ]

  2. بهار گفت:

    منبع: ترجمه از دایره المعارف ویکی پدیا:
    ویتامین های موثر بر پوست: A, E, C
    بستگی داره شما به چه منظور استفاده میکنید. جلوگیری از چروک، با برطرف کردن چروک متفاوت است! مثلا ویتامین E در رفع چین و چروک هیچ تاثیری ندارد! و فقط در جلوگیری از چین و چروک موثر است.
    تاثیرات ویتامین A بر پوست:
    نقش در تولید هورمون رشد که موجب جوانی پوست و جلوگیری از چروک میشود. بازسازی سطح پوست، بازسازی سلولهای پوستی پیر شده، که موجب “رفع چروک های ایجاد شده” میشود. اثر انتی اکسیدانی و مبارزه با عوامل پیرکننده ی پوست و جلوگیری از چروک. ویتامین A به علت ترمیم سطح پوست، “بیشتر” در رفع “چروک های ریز” نقش دارد.

    غنی ترین منابع ویتامین A به ترتیب:
    جگر، چغندر، هویج، بروکلی، کره حیوانی، اسفناج، کدو تمبل، گرمک، تخم مرغ

    تاثیرات ویتامین C بر پوست:
    نقش در ساخت کلاژن، و در نتیجه رفع چروک. ترمیم پوست و درنتیجه رفع چروک. خاصیت انتی اکسیدانی و جلوگیری از چروک. ویتامین C به علت تاثیر بر کلاژن، “بیشتر” در رفع چروک های “عمیق” موثر است.

    غنی ترین منابع ویتامین C به ترتیب:
    ذال ذالک، فلفل دلمه سبز، فلفل دلمه قرمز، جعفری، کیوی، بروکلی، بروکسل، خرمالو، تمشک، توت فرنگی، پرتقال! لیمو، سیر، اسفناج، شاتوت، گوجه فرنگی!
    همونطور که میبینید پرتقال و گوجه فرنگی در رده های اول نیستند! و متاسفانه مردم ما اطلاع درستی از سایر سبزیجات و میوه ها مثل ذالذالک ندارند.

    تاثیرات ویتامین C بر پوست:
    خاصیت انتی اکسیدانی در نتیجه جلوگیری از چروک

    غنی ترین منابع ویتامین E به ترتیب:
    روغن جوانه گندم، روغن افتاب گردان، روغن بادام، دانه ها و مغزها، روغن پالم یا نخل، روغن زیتون

    نکته ی مهمی که وجود دارد این است که تنها انتی اکسیدان ها، این ویتامین ها نیستند و انتی اکسیدان های زیادی وجود دارد که هر ماده ای تعداد بیشتری از انها را داشته باشد منبع قوی تری از انتی اکسیدان ها است:
    قوی ترین انتی اکسیدان ها به ترتیب:
    لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، شاتوت، تمشک، توت فرنگی، سیب قرمز، سیب سبز، گیلاس، آلو

    و طبق مقاله ای در ویکی پدیا، در تحقیقات تاثیر مصرف ویتامین های گفته شده به صورت موضعی دیده شده. بنابر این استفاده از پماد ویتامین A در جلوگیری از چروک و رفع چروک های ریز موثر است. کرم ویتامی C در جلوگیری از چروک و بهبود چروک های عمیق موثر است. کرم یا پماد ویتامین E در جلوگیری از چروک موثر است.
    خارج از منبع: استفاده از پمادها بسیار موثرتر از کرم ها هستند زیرا تولید شرکت های داروسازی بوده و غنی از ویتامین موردنظر هستند و فاقد مواد مضر دیگر در ترکیب خود هستند و تایید شده تر هستند.

    [پاسخ]

  3. بهار گفت:

    سلام بچه ها من خودم خیلی تو زمینه پوست و مو مطالعه میکنم چون هم رشتم پزشکیه هم تخصص مورد علاقم اینه هم برای سلامتیه پوست خودم. تا اونجایی که من مطالعه کردم ۱٫مهمترین چیزی که تعیین میکنه شما در چه سنی چقد پیر میشین ژنتیکه که میشه با نگاه به مامان و خواهرتون یا کسی که پوست و موی شما به اون فرد رفته که میتونه جز مادر افراد دیگه ای مثل پدر یا عمه حتی باشه بهش پی ببرید. که این فاکتورو که نمیشه عوض کرد. فقط اگه ژنتیک خوبی ندارید بیشتر وقت صرف ورزش و خواب کنید و کمتر استرس داشته باشین و کمتر ارایش کنید ۲٫ بعد از ژنتیک مهمترین عامل استرس هست که باید به هر روشی از نوع موسیقی و یوگا و ورزش و خواب مناسب گرفته تا اگه نیاز شد پزشک درمان شه و کنترل شه. ۳٫ بعد از استرس مهمترین عامل، عادات زندگی مثل عادات غذایی و ورزشی و نوشیدن آب هست. من با چند نفر که تو سن پیری بسیار جوون به نظر میرسن صحبت کردم و گفتن مهمترین چیزی که رعایت میکنن رژیم غذاییشون هست به طوریکه که آب و میوه و سبزیجات زیاد میخورن و از قست فود و غذاهای پرروغن دوری میکنن و از روغن های گیاهی استفاده میکنن. ۴٫بعد ازروش زندگی، دوری از نور افتاب مهمترین است که باید حتما هنگام خروج از منزل در روز از ضدافتاب استفاده کنید و هر دوساعت تجدید کنید، اگه اطراف چشمتون به ضد افتاب حساس نیست میشه استفاده کرد اگه نه ضد افتاب مخصوص دورچشم بگیرید. ضدافتاب فاقد رنگ مناسبه چون رنگی ها به علت پودر داخلش موجب چروک میشه. به روی لبها هم استفاده شه. برای دور چشم از عینک افتاب اصل هم استفاده کنید. ۵٫ عامل بعدی خواب مناسب هست، تا میتوانید بخوابید! در خواب بدن و پوست بدور از هر استرسی هست و هرگه بیشتر بخوابید بیشتر جوون میمونید. روزی ۸ تا ۹ ساعت بخوابید! و سعی کنید خواب بعد از ظهر هم داشته باشید چون بدن و پوست در طول روز هم نیاز به دوری از تنش ها و استراحت کردن داره۶٫ اخرین عامل، مواد شیمیایی هستند که خودمان به پوست بیچاره میزنیم مثل مواد ارایشی، استفاده از ریمل و سایه و رژ و کرم پودر به طور روزانه تاثیر شدیدی بر پیر شدن دارد. برای ارایش روزانه مثل محل کار و دانشگاه از ارایش های ملایم مثل خط چشم پلاستیکی (که جذب پوست نمیشود) و خط لب (که فقط دور لب را میپوشاند و موجب پیری پوست لب نمیشود) استفاده کنید. و اگر لبها و چشمهای زیبایی دارید چرا با ارایش خرابش کنید؟ ارایش نکنید! من خودم اصلا ارایش نمیکنم!
    آرایش رو برای سن پیری و زشتی بذارین! نه الان که زیبا و شاداب هستین. راستی حتما در طی روز به پوست اب رسانی کنید ۲ تا ۳ بار در روز با استفاده از کرم های مرطوب کننده تاییدشده. ارایش رو با ملایمت و با استفاده از شیرپاکن یا ژل پاکننده پاک کنید.
    موفق باشید

    [پاسخ]

  4. تابان گفت:

    اگه سیب زمینی رنده شده را حالت ماسک استفاده کنیم به مدت ۱۵ دقیقه خیلی پوست رو شفاف میکنه…

    [پاسخ]

  5. تابان گفت:

    سلام یه خ.رده تکراری هست .

    [پاسخ]

  6. مینا گفت:

    کاملا سطحی بود مطالب دقیقتر و بروزتر میخوایم لططططططططفا

    [پاسخ]

  7. نوشبن گفت:

    مطالب. تکراری بود

    [پاسخ]

  8. نگار گفت:

    با سلام من یک ماه دیگه میخوام اقدام به بارداری کنم و امروز هم وقت بوتاکس دارم ایا اثرش میمونه برای جنین

    [پاسخ]

  9. مینا گفت:

    اصلا جالب نبود چیزایی بود که همه میدونن اینارو.موضوع جدیدی نبود…
    حالا خوردن روزی ۸ لیوان اب رو فراموش کردین که مهمتریم مسئله بود

    [پاسخ]

  10. قرزانه گفت:

    خیلی خوب بود اما درباره نرمش صورت چیزی نگفتید

    [پاسخ]

  11. نازی گفت:

    سلام

    آیدبنون از کجا تهیه کنیم؟
    ممنون

    [پاسخ]

  12. yasna گفت:

    مفید بود. ممنون.

    [پاسخ]

  13. khabazi گفت:

    خیلی ممنون از راهنمایی شما و مطالب جالب

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هجده =