درمان طاسی رویا نیست!

به طور کلی پیوند مو، یعنی انتقال مو از قسمت‌های پشت سر به قسمت‌های جلو و جاهای خالی سر.
موهای پشت سر نسبت به هورمون‌های مردانگی مقاومت بیشتری دارند. این هورمون‌ها باعث ریزش موها می‌شوند. اگر موهای پشت سر به جلو منتقل شوند، مقاومت موهای جلوی سر نیز افزایش می‌یابد. پس نمی‌توان انتظار داشت که این موها اصلا ریزش نداشته باشند؛ اما ریزش موهای کاشته شده بسیار کمتر از قبل خواهد شد؛ تا جایی که شاید اصلا ریزش آنها به چشم نیاید و فرد چندان متوجه این مساله نشود. عوامل بسیاری روی عمل پیوند مو و نتایج حاصل از آن اثر می‌گذارند که عبارتند از:
۱– سن: عمل پیوند مو بهتر است در سنین جوانی تا میانسالی صورت گیرد؛ زیرا در سنین پیری ریزش موها شدیدتر خواهد شد.
۲– تطابق رنگ پوست و رنگ موها: هر چه رنگ پوست و رنگ موها به هم نزدیک‌تر باشد، پوشش‌دهی موهای پیوند شده بیشتر می‌شود.
۳– تراکم موهای پشت سر: هر چه تراکم موهای پشت سر بیشتر باشد، موی مورد نیاز بیشتر تامین می‌شود.
۴– سلامت فرد: فردی که پیوند مو انجام می‌دهد، نباید سابقه بیماری قلبی، عروقی، دیابت و سایر اختلالات انعقادی داشته باشد.

اگر تصمیم دارید عمل پیوند مو را انجام دهید، بهتر است کار را به یک جراح باتجربه بسپارید تا بتواند یک کاشت موی طبیعی انجام دهد و شما از هزینه و وقتی که صرف کرده‌اید، نتیجه خوبی به دست آورید. سال‌ها پیش از روش پانچ برای کاشت مو استفاده می‌شد. در این حالت، موهای پیوند زده‌شده شباهت زیادی به موهای عروسک داشت و غیرطبیعی به نظر می‌رسید. گرافت‌های کاشته‌شده باید بسیار ظریف باشند تا جلوه طبیعی‌تر داشته باشند. در سال‌های اخیر، پیوند موی سر با ظرافت و حساسیت بسیاری انجام می‌شود. حدودا از سال ۱۹۹۰، در برخی کشورهای پیشرفته روش‌های کاشت مو با شیوه‌های نوین آغاز شد. کاشت مو شامل دو مرحله است: یکی مرحله برداشت مو و دیگر، مرحله کاشت مو.
مرحله اول، یعنی برداشت مو، به دو شیوه انجام می‌شود: شیوه FUT و شیوه FIT FUT. در شیوه FUT یک تکه باریک از پوست و مو از قسمت پشت سر برداشته شده و محل آن بخیه می‌شود. سپس این بخش باریک به قطعات کوچک‌تری به نام گرافت تقسیم می‌گردد. در شیوه FIT FUT، با استفاده از یک ابزار ظریف بخش‌های کوچکی از پوست و مو به نام گرافت برداشته می‌شود و جای آن به صورت سوراخ بسیار کوچکی باقی می‌ماند که خود به خود بهبود می‌یابد. به طور کلی روش FUT بهتر از روش FIT FUT است؛ زیرا در روش دوم موهای پشت سر کم پشت می‌شود؛ اما از طرفی در این روش به برش و بخیه نیازی نیست. در روش FUT یک خط بخیه روی سر ایجاد می‌شود که البته در زیر موها پنهان می‌ماند. در مرحله دوم یا مرحله کاشت مو، گرافت‌های برداشته‌شده روی منطقه مورد نظر کاشته می‌شوند (فرقی نمی‌کند گرافت‌ها با چه روشی FIT FUT یا FUT – به دست آمده‌اند). به این ترتیب که سوراخ‌های ریزی در قسمت‌های جلویی سر ایجاد و گرافت‌ها در آنها کاشته می‌شود. قبل از کاشت باید طراحی خط مو، مناطق کاشت مو و تراکم مورد نظر، مشخص شود. روز بعد از عمل کاشت، پانسمان بیمار عوض می‌شود و از روز دوم می‌تواند حمام برود. برای شست‌و شو باید دو تکه ابر و یک عدد شامپو بچه تهیه کنید. در یک ظرف با شامپو بچه کف درست کنید و از فاصله حدود ۵ سانتی‌آن را روی سر خود بچکانید. ابر دوم را بلافاصله در آب زده و روی کف‌ها آب بچکانید. این کار را می‌توانید تا پنج بار تکرار کنید. به مدت یک ماه، به هیچ وجه نباید به قسمت‌های کاشته شده، حوله و شانه زد.

اگر تصمیم‌تان برای کاشت مو جدی است، در مورد مصرف مواد زیر با پزشک خود مشورت کنید: ۱- موادمخدر ۲- ویتامین E 3- آسپیرین ۴- مشروبات الکلی
به طور کلی کاشت مو جزء عمل‌های بسیار ایمن محسوب می‌شود و با پیشرفت تکنیک‌های جراحی، کمترین احتمال عفونت و سایر مشکلات را خواهد داشت. محل کاشته شدن گرافت‌ها معمولا درد ندارد و فقط کمی سوزش خفیف و التهاب مختصر احساس می‌شود؛ اما در ناحیه پشت سر که محل برداشت گرافت‌هاست، فرد تا دو روز احساس کشیدگی پوست دارد.

روش‌های مختلف کاشت مو
روش BHT: در این روش موها را از مناطق پر موی بدن مثل سینه و زیربغل برمی‌دارند؛ یعنی گرافت‌ها را خارج کرده و آنها را در مناطق کم پشت سر می‌‌کارند. این روش معمولا فقط برای پر پشت کردن و استتار کردن استفاده می‌شود. همچنین کسانی که پشت موی سرشان به اندازه کافی مو ندارد (در واقع بانک موی‌شان ضعیف است) مجبور هستند از بخش‌های دیگر استفاده نمایند.
روش FUT ش(Follicular unit Transplant): به معنی کاشت مو با قسمت‌های فولیکولی است. این روش تا امروز بهترین شیوه برای کاشت بوده است که در آن مو به صورت نواری برداشته و توسط تیغ‌های مخصوص در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شود. اگر در برداشت به اندازه کافی دقت شود، هیچ جایی از آن روی سر نمی‌ماند.
روش FIT ش(Follicular isolation tecnic): یعنی عمل کاشت مو از طریق جداسازی یک به یک فولیکول‌ها؛ به این ترتیب که هر یک از فولیکول‌ها یکی یکی از سر برداشته شده و درست مانند روش FUT با تیغ‌های مخصوص در محل مورد نظر کاشته می‌شود. همانطور که قبلاً هم گفته شد، تفاوت این روش با روش FUT، در نحوه برداشتن گرافت‌هاست. افرادی که نمی‌خواهند پوست سرشان بخیه بخورد، از این روش استفاده می‌کنند. این روش نیاز به برش و بخیه ندارد، ولی در حین خارج کردن گرافت‌ها از ناحیه ریشه، با فشار دستگاه پانچ، ۵۰ درصد موها آسیب می‌بینند و پس از کاشت رشد نمی‌کنند. این یکی از مهم‌ترین معایب این روش است و به همین دلیل روش FUT به این روش ترجیح دارد.

روش‌های قدیمی‌تر کاشت مو
روش‌هایی مثل استفاده از لیزر CO2 یا کاشت به روش پانچ گرافت و یا روش کاشت اتوماتیک توسط دستگاه کاشت مو، امروزه همگی کنار گذاشته شده‌اند. در این روش‌ها موهای کاشته شده به اندازه مورد نظر تراکم ندارند و ظاهرشان هم طبیعی و زیبا نیست.
روش ترکیبی: با ترکیب دو روش FIT و FUT به طور همزمان عمل کاشت مو انجام می‌شود. این روش مختص افرادی است که طاسی وسیع دارند و قصد دارند در یک جلسه عمل پیوند را کامل کنند.
عوارض پیوند مو: با اینکه گفته می‌شود پیوند مو عوارض بسیار کمی دارد، ولی اگر پزشک مهارت کافی در انجام این کار نداشته باشد، می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به بار آورد. تا سه ما بعد از عمل ممکن است ناحیه بالای سر بیمار بی‌حس شود. تورم پلک‌ها، کبودی زیر چشم معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد. حتی امکان عفونت نیز تقریبا کم است. احساس بی‌حسی و کرختی در ناحیه دهنده مو ممکن است مقداری فرد را اذیت کند که این مساله نیز ظرف چند ماه برطرف می‌شود. در برخی افراد، پس از عمل پیوند، موهای قبلی که دست نخورده‌اند، نازک‌تر می‌شوند. این مساله حتی روی موهای پیوند زده شده نیز تاثیر می‌گذارد. در تعداد دیگری پوست سر، پیشانی و چشم‌ها بعد از عمل کاشت متورم می‌شود. خارش پوست سر بسیار طبیعی است؛ اما در مواقعی که خارش بسیار شدید باشد، باید با پزشک مشورت کرد. برخی افراد (حدود پنج درصد) بعد از عمل پیوند مو دچار سکسکه می‌شوند که هنوز دلیل آن برای پزشکان مشخص نیست. مساله دیگر اینکه ممکن است عمل پیوند مو کمی در وضعیت خواب فرد اختلال ایجاد کند که در این مورد می‌توان با نظر پزشک از داروهای مناسب استفاده کرد. در مواقع نادری که فرد دچار عفونت شود نیز می‌توان با مصرف آنتی‌‌بیوتیک آن را برطرف کرد. خونریزی پوست سر نیز از موارد بسیار نادر است که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

مجله دنیای سلامت

زیبـــا شــو دات کام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =