راهکارهایی برای درمان واریس

درمان
روش‌های درمانی قادرند پیشرفت و احساس ناراحتی ناشی از سیاهرگ‌های واریسی را کاهش دهند. در بعضی موارد برای اصلاح سیاهرگ‌های واریسی شدید عمل جراحی ضرورت می‌یابد. برخی از درمانهای شایع ( به منظور آشنائی شما )، عبارتند از:
اسکلروتراپی:
ماده محلولی که سیاهرگ‌ها را زخمی‌می‌کند به داخل سیاهرگ‌های واریسی کوچک یا متوسط تزریق می‌شود. فرآیند تشکیل بافت در محل زخم، سیاهرگ‌های گشاد را می‌بندد و خون آنها به سیاهرگ‌های سالم جریان می‌یابد.
برداشت سرپایی سیاهرگ‌ها: در این روش سیاهرگ‌های واریسی کوچک با ایجاد تعدادی سوراخ کوچک در پوست برداشته می‌شوند. معمولا بیحسی موضعی کفایت می‌کند و اثر باقیمانده از جراحی ناچیز است.
جراحی اندوسکوپی سیاهرگ: یک لوله انعطافپذیر (آندوسکوپ ) که دوربین ظریفی دارد وارد اندام پایینی بدن می‌شود تا به جراح در مشاهده و بستن سیاهرگ‌ها کمک کند. این روش تنها به برش‌های کوچک نیاز دارد. در صورت ابتلا به سیاهرگ‌های واریسی شدید و همراه با زخم‌های واریسی، احتمالا از این شیوه سود خواهید برد.
جراحی لیزری: سیاهرگ‌های واریسی کوچکتر و سیاهرگ‌های عنکبوتی با استفاده از لیزر بسته می‌شوند. به هر حال انتخاب روش مناسب درمان به عهده پزشک است.

برای درمان واریس چه باید کرد؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات در اشخاصی که مجبورند بنا به مقتضیات شغلی خود به مدت طولانی ایستاده کار کنند، با آن مواجه شده یا می‌شوند، نوعی اختلال در سیاهرگ است که به آن «واریس» گفته می‌شود. «واریس» از ریشه یونانی «واریکس» به معنی پیچدار گرفته شده است. سیاهرگ‌های واریسی، سیاهرگ‌های پیچدار و متسعی هستند که در نزدیک سطح پوست تشکیل می‌شوند. احتمال واریسی شدن در همه سیاهرگ‌ها وجود دارد اما بیشترین مکان ابتلا اندام‌های پایینی و پاها هستند. سیاهرگ‌های واریسی، در نتیجه اختلال عملکرد دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند. در حالت طبیعی، این دریچه‌ها از بازگشت خون در مسیر عکس (به سمت پایین) جلوگیری می‌کنند.

ممکن است این دریچه‌ها بر اثر عواملی مانند: بارداری، ترومبوفلبیت، ضعف مادرزادی، چاقی و یا ایستادن طولانی مدت، تحت کشش قرار گیرند. وقتی دریچه‌ها ضعیف شده و دیگر قادر به بسته شدن طبیعی نباشند، حوضچه‌هایی از خون در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند. در نتیجه سیاهرگ‌ها متسع و واریسی میشوند. سیاهرگ‌های عنکبوتی، نوع خفیفی از سیاهرگ‌های واریسی هستند. آنها کوچکتر و به سطح پوست نزدیکترند و شبیه شبکه عنکبوت به نظر می‌رسند. اینها چندان خطری ندارند، اما ممکن است از نظر بالینی نگران کننده باشند.

تشخیص

عروق واریسی سطحی، به شکل متسع و پیچدار و به رنگ آبی تیره هستند. ممکن است هیچ دردی نداشته باشید یا درد خفیفی در اندام‌های پایینی خود حس کنید. گاهی سیاهرگ‌های عمقی واقع در اندام‌های پایینی درگیر می‌شوند و تورم قابل توجه و حتی زخم‌های پوستی را به وجود میآورند. این حالت تحت عنوان نارسایی سیاهرگی شناخته می‌شود.پزشک، پاهای شما را در حالی که ایستاده‌اید؛ معاینه می‌کند و به دنبال تورم که نشانه دیگری از اختلال عملکرد دریچه‌های سیاهرگی است می‌گردد. زخمها توسط سیاهرگ‌های واریسی یا اختلال عمل دریچه‌های سیاهرگی که معمولا نزدیک مچ پا قرار گرفته اند، ایجاد می‌شوند. علت آن خیس خوردن طولانی مدت بافت مچ پا است، زیرا خروج جریان خون سیاهرگی کاهش می‌یابد. ایجاد رنگ دانه‌های قهوه ای، معمولا پیش درآمد ایجاد یک زخم هستند. سیاهرگ‌های واریسی تهدید کننده حیات نیستند، اما با گذشت زمان تمایل به افزایش دارند. اگر شما نگران ظاهر سیاهرگ‌ها هستید یا شما را آزار میدهند، با پزشک خود صحبت کنید. در موارد شدید، ممکن است پوست مجاور سیاهرگ واریسی، دچار خارش یا زخم یا تغییر رنگ شود. در صورت بروز زخم‌های پوستی نیز به پزشک مراجعه کنید. زخم‌ها نیاز به مراقبت طبی دارند. احتمال ابتلا به این اختلال در زنان، دو برابر مردان است.

توصیه

اگر شما مبتلا به سیاهرگ‌های واریسی یا اختلال عملکرد دریچه‌های واقع در سیاهرگ‌های عمقی هستید، یک بخش از درمان عبارت است از:

پوشیدن لباس مناسب و استفاده از جوراب‌های واریسی کشی مناسب که باعث تسکین سریع و طولانی مدت می‌شود. استفاده از این جوراب‌ها حین بارداری نیز مطلوب است. آنها به طور یکنواخت اندام‌های پایینی را فشرده و به سیاهرگ‌ها و عضلات پا در به حرکت درآوردن موثر خون کمک کرده و از آنها حمایت می‌کنند. جوراب‌های ورایس را صبح پس از بیدار شدن بپوشید، حتی قبل از خارج شدن از بستر. آنها را در تمام طول روز نیز به پا داشته باشید. دقت کنید جوراب‌هایی که می‌پوشید در ناحیه بالایی ران یا ساق پا خیلی تنگ نباشند.

مراقبت از اندام‌ها
از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بپرهیزید. اگر نحوه کار شما به گونه‌ایست که مجبور هستید در محلی بی‌حرکت بمانید، اندام‌های پایینی و مچ‌ها را مرتب خم کنید. از جا برخیزید و در اطراف قدم بزنید. براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شاید متوجه شده باشید که بالا گذاشتن پاها حداقل ۲۰ سانتیمتر بالاتر از سطح قلب در انتهای روز، به برطرف شدن تورم کمک می‌کند. وضعیت تورم اندام‌های پایینی ناشی از بی‌کفایتی سیاهرگی، اغلب با استفاده از جوراب‌های واریسی درمان می‌شود. این جوراب‌ها از خارج، روی ساق پا فشار آورده و از تورم شدید که می‌تواند به ضخامت پوست و ایجاد زخم بستر منجر شود، پیشگیری می‌کنند.ورزش منظم نیز اهمیت دارد فعالیت‌هایی مانند: راه رفتن، دوچرخه سواری یا شنا به کاهش فشار در سیاهرگ‌ها و تخفیف ناراحتی کمک می‌کنند.

مجله  دنیای زنان

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط

۱۷ دیدگاه‌

  1. منا گفت:

    سلام…من شنیدم خوردن الکل(مشروب) به مقدار کم در هر ماه از واریس جلوگیری میکنه و واریس پیشرفته را تا حد قابل توجهی خوب میکنه.

    [پاسخ]

  2. نعمت گفت:

    من پای چپم واریس شدیدی داشت پیش دکتر مهرداد اقدسی رفتم کاملا واریسی از بین رفت.بهترین دکتر واریس ایرانی به خدا همیشه دعاش می‌کنم.اگه میخوایین پیش دکتر اقدسی بریم اسم دکتر مهرداد اقدسی رو توی اینترنت سرچ کنین به خدا کارش زیسته.من واریسی از بین رفت کامل

    [پاسخ]

  3. صابر گفت:

    سلام واریس هیچ درمان قطعی ندارد ولی میتوان از شدید شدنش جلوگیری کرد ۱ حتما حتما جوراب واریس را در طول روز بپوشید ۲ از دارو خانه پماد ونوگل کرم بخرید و صبح ها به پاهاتون بمالید خیلی خیلی موثر هست. ۳روزی ۱عدد از قرص های روغن ماهی استفاده کنید۴٫سعی کنید در طول روز ۴بار بمدت ۱۰دقیقه پاهاتون رو روی مبل یا پشتی گذاشته و دراز بکشید.حتما نتیجه میگیرید.مطمئن

    [پاسخ]

  4. چاوکال گفت:

    سلام ورزش مانند فوتسال برای واریس مضر هست؟چه متخصصی باید رفت واسه درمانش؟ممنون میشم که جواب رو برام بفستید.خیلی ممنون

    [پاسخ]

  5. sama گفت:

    با سلام من ۲۴ سال سن دارم از وقتی هم یادم میاد این رگها رو روی پام داشتم اما الان حس میکنم بیشتر شده با مطالعه نظرات دوستان از درمان نا امید شدم بلاخره تکلیف چیه ؟خوب نمیشه؟چه کنیم؟.

    [پاسخ]

  6. قاسمی گفت:

    باسلام من ۳۹ سالمه وحدود ۲۰ سال هست که هر دو پام از زانو به پایین زیر پوستم حالت خونمردگی داره و مدتی هست پای چپم درد داره مخصوصا وقتی کمی راه میرم;ویا باد وسرما بهش میخوره البته ورم وبیرون زدگی رگ ندارم خیلی زود خسته میشم و دوست دارم بنشینم لطفا راهنمایی کنید چکار کنم به چه پزشکی مراجعه کنم ممنون

    [پاسخ]

  7. حمید همرنک گفت:

    با سلام. برای واریس هیچ درمانی به صورت اساسی موثر نبوده و فقط باید از آن جلوگیری کرد پس خواهش میکنم به بیراهه نروید .چون من دوسال پیش واریس هر دو پا را عمل کردم و رگهای واریسی خارج گردیدو بعد از شش ماه با اینکه از جوراب واریس خارجی استفاده میکردم (به دستور پزشک که ایرانی خوب نیست) باز هم رگهای پای من ورم کردند و دکتر هم گفت بیا باز هم عمل کنم که دفعه اول هزینه عمل من ۵ میلیون تومان شد و پس از تحقیق در این مورد متوجه شدم که هیچ درمانی برای برطرف کردن این بیماری وجود ندارد پس خواهش میکنم به مردم اطلاعات درست بدهید تا وقت و هزینه بیخودی نکنند

    [پاسخ]

  8. رضا حیدری گفت:

    آیا واریس با واریکسل مرتبط است واریکسل دارم عمل کردم درد داره درساق پاو پشت ساق درد زیادی دارم ولی ظاهرا تورمی نداره لطفا کمکم کنید

    [پاسخ]

  9. پروانه گفت:

    باسلام.
    دختر داییم به واریس دچار شده.موریگهای آبی تو خیلی ار جاهای بدنش دیده میشه.البته بیشتر پاهاش هستش.
    کارش سرپایی هستش و بیشتر ساعات روز رو سر پا در حال انجام دادن کارهاشه.
    حالا از ابتلا به واریس رنج میبره چون اذیت میکنه.
    چیکار باید بکنه و اینکه به په پزشکی باید مراجعه کنه؟
    راهنمایی کنین ممنون میشم.با تشکر

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ اکتبر 5th, 2013 13:05:

    سلام عزیزم از جورابهای مخصوص واریس استفاده کنن از داروخونه میتونن تهیه کنن-شاد و تندرست باشید

    [پاسخ]

  10. آيت گفت:

    باسلام من رگ اصلی پشت پام واریس دارد کبود شده خیلی هم بزرگ متورم شده این چندساله اینجوریه نمیدونم چکارکنم برا درمانش لطفا راهنمایی کنید.

    [پاسخ]

  11. ilman گفت:

    در حسرت یک خواب ۶ ساعته مانده امبه مدت ۱۴سال

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ ژوئن 12th, 2013 23:23:

    http://www.zibasho.com/archives/7946

    [پاسخ]

  12. اصغر یاربیگی گفت:

    بنده قبل از اظهار نظر احتیاج به درمان دارم
    اینجانب مبتلا به واریس پیش رفته میباشم که در ناحیه مچ پا به رنگ کبود وکم کم به حالت زخم در می آید لذا از کلیه دوستان تقاضا دارم که دکتری را در جهت بهبود و درمان اینجانب معرفی نمایند.

    [پاسخ]

    اصغر یاربیگی پاسخ در تاريخ ژوئن 8th, 2013 19:46:

    با سلام
    بنده هیچگونه راهنمایی از طرف سایت یاد شده صورت نپذیرفته.
    اینجانب مبتلا به واریس پیش رفته میباشم که در ناحیه مچ پا به رنگ کبود وکم کم به حالت زخم در می آید لذا از کلیه دوستان تقاضا دارم که دکتری را در جهت بهبود و درمان اینجانب معرفی نمایند

    [پاسخ]

  13. shirin گفت:

    با سلام ، از سایت بسیار خوب و از توضیحات مفید و راهکار های که ارائه داده ید تشکر و ممنون هستم ، واقعا از مطالعه این سایت لذت می برم .
    سوالی برای واریس پا یم داشتم : مویررگ های زیادی در تمام پایم ظاهر شده و خیلی ناراحت هستم یک سال وچند ماه پیش دو بار یک پایم را تزریق از طرف دکتری انجام شد ، ولی زیاد راضی نیستم جای تزریق کبود باقی مانده خواهشمندم راهنمایم کنیدلیزر بهتر است یا تزریق؟ (آیا راهی است که این مویررگها مشخص نشه کاملا از بین بره )

    با تشکر فراوان

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ آگوست 23rd, 2011 12:27:

    سلام و ممنون از لطف و توجه شما.معمولا درمان این وریدها بسته به قطرشان متفاوت است ؛برای درمان عروقی با قطر ۱ میلیمتر یا کمتر یا عروقی که به شکل کلاف هستند از لیزر ، برای درمان رگ هایی با قطر یک تا ۴ میلی متر از اسکلروتراپی و در عروق بزرگ تر از جراحی با لیزر داخل وریدی استفاده می کنند .و دفعات انجام لیزر یا اسکلروتراپی هر یک بین ۱-۳ بار متغیر است و پس از انجام هر مرحله ۱ ماه باید صبر کرد و بعدا اگر باز هم نیاز به درمان داشت درمان انتخاب شده تکرار میشود.شاد و تندرست باشید

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =