پیشگیری از سرطان رحم

سرطان گردن رحم دومین علت مرگ زنان بعد از سرطان سینه در سنین ۱۵-۴۴ سالگی است. حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان می‌باشد . سالیانه نیم میلیون مورد سرطان گردن رحم در دنیا تشخیص داده می‌شود و نزدیک ۲۵۰۰۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از آن حادث می‌گردد. این بیماری که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و در اثر تماس‌های جنسی در دستگاه تناسلی زنان جایگزین می‌شود، شایع‌ترین عامل بیماری مقاربتی است.

در حدود ۵۰ تا ۷۰درصد افراد در سال‌های اولیه فعالیت جنسی ( افراد جوان ) دچار عفونت یا ویروس HPV می‌شوند؛ ولی این عفونت در اکثر موارد گذرا است و خود به خود بدون هیچ نشانه‌ای  برطرف می‌شود، ولی در بعضی موارد باعث تغییرات بافتی در سیستم تحتانی دستگاه تناسلی شده و در صورت عدم تشخیص بموقع این تغییرات بافتی، علائم و شکایات سرطان گردن رحم بروز می‌کند. این ویروس بیشتر از ۱۰۰ نوع دارد که حدود ۴۰ مورد آن در دستگاه تناسلی زنان ایجاد بیماری می‌کند. شایع‌ ترین ویروس که در ایجاد سرطان گردن رحم نقش دارد، نوع ۱۶ و در درجه بعد نوع ۱۸ می‌باشد؛ بطوریکه ۷۵ درصد موارد سرطان گردن رحم در اثر عفونت با این دو نوع ویروس HPV ایجاد می‌شود. انواع ویروس‌های با خطر کمتر، نوع ۶ و ۱۱ می‌باشند که ۹۰درصد عامل ایجادکننده زگیل‌های تناسلی هستند. سن شیوع این زگیل‌های تناسلی کمتر از ۲۵ سالگی است.

ویروس پاپیلوی انسانی یک DNA ویروس است
ویروس پاپیلوی انسانی(HPV)یک DNA ویروس است که تمایل به ایجاد بیماری در غشا‌های مخاطی و پوست دارد. علاوه بر مخاط گردن رحم که بیشترین تمایل به ایجاد بیماری دارد، به پوست دستگاه تناسلی، حفره دهان ، مجرای ادرار و مثانه و غشای مقعد نیز تمایل دارد و به این ترتیب می‌تواند در ایجاد سرطان درحفره دهان، مقعد و دستگاه تناسلی آقایان نیز نقش داشته باشد. ارتباط سرطان گردن رحم با ویروس پاپیلومای انسانی نزدیک به ۱۰۰درصد (۹/۹۹ درصد) تشخیص داده شده است؛ به طوری‌ که مطالعات نشان داده است که خطر مرگ با ویروس شماره ۱۶ (نوع پرخطر)  برای ابتلا به سرطان گردن رحم، ۴۳۴ برابر بیش از فردی است که به این ویروس آلوده نشده است؛ در حالی‌که در ارتباط سرطان ریه با سیگار در یک فرد سیگاری احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه ۸ برابر بیشتر است؛ پس ارتباط HPV با سرطان گردن رحم حدود بیش از ۵۰ برابر ارتباط سیگار با سرطان ریه می‌باشد.

پیشگیری از سرطان گردن رحم، انجام تست پاپ اسمیر
قبل از شناخت عامل ایجاد کننده سرطان گردن رحم ( ویروس HPV) ، پیشگیری از آن به وسیله انجام تست پاپ اسمیر امکان پذیر می‌باشد که در حقیقت پیشگیری ثانویه با تشیخص مراحل اولیه بیماری و ریشه‌کن کردن ضایعات قبل از سرطانی است . در این روش که یک روش سلول‌ برداری مخاط گردن رحم می‌باشد، تغییرات سلولی قبل از سرطان مهاجم تشخیص داده می‌شود؛ ولی این تست ۲۰درصد تا ۳۰درصد جواب منفی کاذب دارد؛ یعنی ممکن است در یک نمونه حدود ۲۰-۳۰درصد بیماری کشف نشود و تکرار آن، موارد منفی کاذب را کم کند.  به این جهت توصیه می‌گردد که این تست بعد از ازدواج هر سال تا سه سال انجام شود و در صورت منفی بودن تست (طبیعی بودن آن)، فواصل به ۲-۳ سال یکبار افزایش یابد. به این ترتیب، با توجه به این اینکه زمان لازم برای تبدیل تغییرات قبل از سرطان به سرطان مهاجم در گردن رحم حدود ۱۰ سال است،. انجام این تست با این جدول زمانی به تشخیص بیماری در مراحل اولیه و ریشه کن کردن آن منجر می‌شود.

این روش غربالگری در کشورهای پیشرفته باعث شده است که ۷۵درصد خطر سرطان گردن رحم کاهش یابد، ولی در کشورهای در حال توسعه به‌ دلیل عدم آگاهی از این روش پیشگیری، یعنی تشیخص مراحل اولیه از طریق غربالگری، چندان موثر نبوده است و در حال حاضر ۸۰درصد مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم در کشورهای در حال توسعه حادث می‌گردد. در سال‌های اخیر با اینکه تغییراتی در روش پاپ اسمیر به صورت انجام پاپ اسمیر به روش بررسی سلول‌های شناور (در مایع LBC ) نیز معرفی گردید؛ ولی این روش هم نتوانست در کشورهای در حال توسعه، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم را کاهش دهد.  بعد از شناختHPV  در خلال دهه‌های گذشته به عنوان عامل ایجادکننده سرطان گردن رحم از تست تشیخصی DNA ویروس در ترشحات آن استفاده شد. اگرچه این تست حساسیت خاصی داشت، چون در افراد سالم، به‌خصوص جوان‌ها بدون وجود بیماری می‌تواند مثبت باشد و ویژگی‌های خاصی نداشت، این تست هم به عنوان تشیخص ضایعات قبل از سرطانی به تنهایی ارزشمند نبود ، مگر اینکه به همراه پاپ اسمیر انجام می‌گرفت.

پیشگیری اولیه از سرطان گردن رحم
ایمونولوژیست‌ها برای پیشگیری اولیه از سرطان گردن رحم، در جهت تهیه واکسن HPV برآمدند. در سال ۱۹۹۰، از ذرات بدون بیماری ویروس که نقش عفونی یا سرطانی ندارد، توانستند واکسن HPV را تهیه کنند. این واکسن سطح آنتی‌ بادی قابل توجهی علیه ویروس HPV ایجاد می‌‌‌‌کند. به نظر می‌رسد اگر اقدامی در جهت پیشگیری اولیه از سرطان گردن رحم انجام نشود، تا ۲۰۲۰ خطر سرطان گردن رحم در دنیا ۴۲درصد افزایش ‌می‌یابد که این بیشتر مربوط به کشورهای در حال توسعه است. آمار رقم افزایش ۵۶ درصد در کشورهای درحال توسعه در مقابل ۱۱درصد در کشورهای توسعه یافته را نشان می‌دهد.

واکسن‌های ضد سرطان گردن رحم
واکسن‌های ضد سرطان گردن رحم شامل نوع چهارگانه است که علیه ویروس شماره ۱۶ و ۱۸ و ۶ و ۱۱ ساخته شده و نه تنها از سرطان گردن رحم، بلکه از زگیل‌های تناسلی نیز پیشگیری می‌کند و دیگری واکسن دوگانه است که جهت مقابله با ویروس HPV شماره ۱۶ و ۱۸ ساخته شده است. توصیه می‌شود واکسن ضد سرطان گردن رحم درسنین قبل از ازدواج، یعنی ۹-۲۶ سالگی تزریق شود. این واکسن معمولاً در سه مرحله تزریق می‌شود که در مورد واکسن چهارگانه، دومین تزریق در فاصله دو ماه بعد از تزریق اول و سومی شش ماه بعد از تزریق اول انجام می‌‌گیرد. این واکسن کاملاً بدون خطر است و ایجاد بیماری و یا سرطان نمی‌‌کند،  اما بهتر است بعد از تزریق واکسن، با روش پاپ اسمیر مطابق برنامه قبل پیشگیری صورت گیرد. به نظر می‌رسد پیشگیری اولیه به‌ وسیله واکسیناسیون علیه سرطان گردن رحم در کشورهای در حال توسعه که روش پیشگیری ثانویه (یعنی غربالگری بوسیله تست پاپ اسمیر) چندان موفق نبوده است، ارزشمندتر باشد.

سپاس از دکتر فاطمه قائم مقامی

زیبـا شــو دات کام

مطالب مرتبط

۴۴ دیدگاه‌

  1. مریم گفت:

    با سلام ، من ۳ ماه پیش عمل کردم بعد عمل یک ماه بعدش قارچ زدم ناحیه واژن بهد سوزش ادرار هم گرفتم رفتم دکتر گفت بخاطر سوندی که بت وصل بود وبگذریم من دخترم برای قارچم باید چیکار کنم خیلی می ترسو هنوز خوب نشدم چون پماد رو نمی تونم داخل واژن بریزم هر قرصی هم می خورم جواب نمی ده تورو خدا راهنماییم کنید.

    [پاسخ]

  2. nadiya گفت:

    Mast bokhorid har roz va betore morattab ta ofonat nakonid

    [پاسخ]

  3. سوری گفت:

    سلام ممنون ازاطلاع رسانی خوبتون.
    مادربزرگ وخاله ی من بخاطرسرطان رحم فوت کردن .در سن هفتاد و شصت سالگی
    من بیستو هفت سالمه و چهارساله ازدواج کردم. بجز تست پاپ اسمیرچه ازمایش یا تستی بایدبدم وچندمدت یکبار

    [پاسخ]

  4. e گفت:

    من دخترم یعنی نمیشه انجام بدم؟بچه ها آب اهواز رو جدیدن ندیدن رنگش قهوه ای روشنه .پس ما اهوازیا چی بگیم

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:53:

    na azizam
    fekr nakonam betooni

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:54:

    نه گلم نمیشه.نیازی هم نیست استرس داشته باشی.تو خونواده اگه سابقه چنین بیماری رو ندارید دیگه نگران نباش انشاله بعد از ازدواج انجام میدی.

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:58:

    bacheha shoma khabetoon nemid?! b

    [پاسخ]

    e پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:01:

    نه من خوابم نمیاد حوصلم هم سررفته.

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:04:

    kheili jalebe
    shoma ahvaz
    ma rasht
    ye doost dashtam rahele zahedan
    hame iran injan

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:06:

    anooshe joono yadam raft
    oon tehran
    do se rooze nistesh

    e پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:13:

    آره گلی جون هم جالبه هم تعجبی نداره چون اینترنت رو همه میرن.گلی خوشبحالتون حتما چقدر رشت بارون میاد ما دعا میکنیم اهواز بارون بباره

    انوشه پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:25:

    سسلاااااااااااااااام بچه ها چقده شما خوبیددددد :******
    هستم اما کلی درگیری فکری دارم:)) هنوز آرایشگاهمو اوکی نکردم ،یعنی تو انتخابش دودلم و شک دارم رفتم نمونه کارارو دیدم نمیدونم همینجورم که داره وقت میره میترسم دیگه جا نباشه واسه من:))آخه نمیدونید چه قیمتاییه که آدم زورش میاد!
    میگم بچه ها نمیخوام موهامو رنگ کنم اما گفتم ابروهامو یکی دو درجه روشن کنم فک کنم اینجوری مهربونتر بشه قیافه،نظرتون چیه؟

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:49:

    نه گلم اینجا زیاد که بارون نمیاد شرجی وگرمه
    ولی وقتیم که میاد شیلنگی میادا
    انوشه جان سلام
    ببین گلم از خودإ آرایشگرت بپرس
    اونا بهتر میدونن
    ولی من موهامو تیره کردم ابروهامو یکی دو درجه برام روشن کرد

    e پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:07:

    مانا جون من درسته دخترم و پرده بکارت دارم .اما با نامزدم معاشقه کردم یعنی واقعا لازم نیست تست رو انجام بدم منم از ژل استفاده میکنم هم ژل بانوان هیدرودرم هم فیروز اما از همون یه بار تا حالا خیلی میترسم واقعا هم پشیمونم.

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 03:05:

    نترس عزیزم
    خوش باشید

    [پاسخ]

    e پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 03:29:

    ساحل دلت را به خدا بسپار، خودش قشنگ ترین قایق را برایت می فرستد.مرسی موفق باشی عزیزم

    [پاسخ]

  5. e گفت:

    بچه ها این واکسن بنظرتون قیمتش چقده ؟خیلی بالاست؟متوسطه؟پایینه؟

    [پاسخ]

    انوشه پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 02:33:

    بچه ها پارسال شهریور بود منو خواهرم هردو میخواستیم بریم اما هیچکدومم نرتیم یه جورایی ترسیدیم:دی به ملیکا جون سپردم واسم آمار گرفتش ۵۰۰ -۶۰۰هزار تومن بود،فقط چندتا شرط داشتش یکی اینکه حتما دختر باشیم یعنی رابطه جنسی نباید داشته بوده باشیم کمتر از ۲۶ سال سنمون باشه وقتی زدیم مطمئن باشیم تا ۶ ماه بعدش نمیخوایم رابطه داشته باشیم یکی دو یا ۳ کرحلم داستش زدنش مثه واکسن هپاتیت؛آدرسه مطبرو هم واسم فرستاده بود فکر کنم دارمش اگه بخوای

    [پاسخ]

  6. e گفت:

    سلام ملیکا بینای عزیز.تست پاپ اسمیر را چطوری باید انجام داد؟لطفا توضیح دهید ممنون میشم عزیزم

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 17th, 2013 17:23:

    سلام عزیزم
    پاپ اسمیر رو همه خانم ها باید انجام بدن
    معمولا خانم هایی که تازه عروسی کردن هر۳‏_‏۴ماه یکبار انجام میدن اگه پزشک تشخیص داد طبیعیه هرسال یکبار باید انجام بشه
    باید به پزشک یامراکزمربوطه مراجعه کنی پزشک یاماما شمارو معاینه داخلی میکنه ومقداری ازترشحات واژن رو برای آزمایش برمیداره

    [پاسخ]

    ستاره پاسخ در تاريخ جولای 17th, 2013 18:51:

    البته یه مقدار از مخاط رحم رو برمیدارند گلی جان . وگرنه برای تست ترشحات واژن که اینهمه دم و دستگاه لازم نیست 🙂

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 17th, 2013 22:54:

    ستاره جان ما اینجا پزشک نیستیم که از حرفای هم ایراد بگیریم صحبتام کاملا درسته فقط تو زمانش دکترا اتفاق نظر ندارن
    لطفا دنبال غلط املایی نباشید من بجای اینکه بنویسم رحم و واژن فقط واژن رو نوشته بودم
    فکرنکنم تو مفهوم جواب برای این دوست عزیز خطایی وارد شده باشه

    [پاسخ]

    ستاره پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 00:33:

    ببخشید گلی جون ولی بین رحم و واژن خیلی تفاوت هست. بین ترشحات واژن و مخاط دهانه رحم بیشتر تفاوت هست، قرار نیست همه پزشک باشند ولی مجبور هم نیستی که جواب همه رو بدی !! عزیزم شما حتی به خودت زحمت ندادی همین متن بالا رو بخونی ، خب چرا با یه جواب غلط مردم رو به اشتباه میندازی؟؟؟
    نکته ی جالب هم اینجاست که وقتی صحبتت رو تصحیح می کنم شاکی هم میشی!!

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 00:37:

    man ba shoma sohbati nadaram
    faghat toogoogle serch kon pap esmir bebin chi miad bala
    e aziz khodesh manzoore javabe mano gereft va tashakor ham kard

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 00:41:

    web site doktor masoome mohamad ahari
    boro bebin goftan tarashohe vazhan va rahem

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 00:47:

    eshtebahe manam faghat eshtebahe neveshtari bood
    man hame matalebo etefaghan kheeeeeeeeeeiiiliii vaghte ke mikhoonam
    va motmaen bash e aziz khodesham in matlabo khonde
    bekhatere hamin faghat porsidan chetori bayad anjam dad

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 00:57:

    e aziz
    man ham jadidan pap esmir ro anjam dadam
    va too azmayesham ham javabe test ro neveshte bood ke khoda ro shokr normal bood va ham chon too vajanam kharesh dashtam neshoon dad ke gharche candida albikenz daram bara hamin ye haftam daroo masraf kardam
    albate gharcho bakteri ke betore tabie hast vali too bazi sharayet moshkel saz mishe

    e پاسخ در تاريخ جولای 17th, 2013 19:39:

    ازتوضیحاتی که دادی ممنون گلی عزیزم.همچنین ستاره ی عزیز.حتما اینکارومیکنم

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 17th, 2013 20:58:

    سلام گلم.خانم هایی که ازدواج می کنند باید سالس یکبار این آزمایش رو انجام بدن.اگه ۵ سال متوالی هیچ مشکلی دیده نشد ۲ سال یبار انجام میشه.تستیه که سرطان دهانه رحم رو مشخص میکنه و چون این سرطان در ابتدا علائم چندانی نداره حتمت باید انجام بشه.یکم از بافت واژن رو رو لام میکشه پزشک و می دید آزمایشگاه که ازش گسترش تهیه می کنن و زیر میکروسکوپ بررسی میشه.منم تازگی انجام دادم که خوب بود.انشاله همتون همیشه تندرست باشید

    [پاسخ]

    سوگلی پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 00:53:

    مانا جان منظورتون از آزمایشگاه ازش گسترش پیدا میکنن چیه میشه بیشتر توضیح بدی منظورت همون نمونه برداری هستش متوجه نشدم

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:14:

    مثل گسترش خونی.دکتر یه قسمت مخاط رو که میکشه رو لام میذاره خشک بشه بعد که میبری آزمایشگاه با مواد های مخصوص اونو احتمالا رقیق میکنن تا زیز میکروسکوپ بررسی کنن.البته دقیقا نمیدونم که بررسیش چطوره.بسلامتی گلی جان.انشاله همه سلامت باشن.این خارش لعنتی هم نمیدونم چرا دست از سر ملت ور نمیداره.من که خیلی بهداشت رو رعایت میکنم اما بدنم مستعده قارچه و احتمالا هم از آب شهره چون دکتر هم نتونست دلیل دیگه ای واسش پیدا کنه

    [پاسخ]

    سوگلی پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:24:

    منظورتون همون ترشحات سفید واژن است دیگه

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:36:

    نه عزیزم.دکتر هنگام معاینه داخلی از واژن با یک وسیله که چوبیه و سرش پنبه ای از انتهای واژن که نزدیک به ابتدای رحمه یعنی دهانه رحم کمی بافت مخاطی برمیداره که همراهش کمی ترشحات اون قسمت هم هست و اون رو روی شیشه کوچکی که لام نام داره میکشه و وقتی خشک شد میده آزمایشگاه برای بررسی

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:27:

    are mana joon
    man az vaghti oomadam moshkel peyda kardam na abo hava martoobe kheili tasir mizare

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:32:

    این رطوبتم که تاثیر داره اما آب شهر هم داغونه.کاش یه چاهی چیزی داشتیم.همسایمون چاه عمیق دارن از آبش راضیه میگه هر وقت میرم خونه مادر شوهرم خارش می گیرم چون خونه مادر شوهرش آب شهره

    goli پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:34:

    felan ke mana joon chand rooze pedare hame ro dar avordan ma hichvaght ab nadarim
    nemidoonam daran chikar mikonan

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:51:

    آره شنیدم دیشب که آبتون قطع بود.اینجا قطع نیست اما سال به دوازده ماه گل آلود و شنیه.به امید خوب شدن همه چی

    e پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:19:

    سلام مانای عزیزم ممنون که توضیح دادی من این تست رو تاحالا انجام ندادم ولی الان میخوام انجام بدم منظورم تو روزهای آتی هستش.درجوابه گلی جون باید بگم آره عزیزم من مطلب رو خوندم و ازتوضیحی که دادی متوجه شدم.وتو ستاره ی عزیزمیتونی یکم محترمانه تر به دوستان اگه اشتباه نوشتاری دارن بگی.در ضمن بگم که من دخالتی نمیکنم فقط دوست ندارن بین ما خانما و کاربران دیگه سوتفاهم پیش بیاد .بیاید با به هم راهنماییی کردن تو زندگی به هم کمک کنیم.موفق باشید

    [پاسخ]

    سپیده پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:35:

    مانا جان پس ما چی بگیم که آبمون افتضاح تر ازهمه شهرهاست

    [پاسخ]

    سوگلی پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:43:

    اره سپیده جان از ژل بانوان هم خوبه استفاده کنی حداقل کمی در برابر میکروبهای موجود در آب مقابله کنه

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:48:

    من و شوهرم هر دو از ژل بهداشتی استفاده میکنیم.یکم بهتره الان

    مانا پاسخ در تاريخ جولای 18th, 2013 01:38:

    عزیزم این تست مال خانمهای متاهله ها.چون باید معاینه صورت بگیره

    [پاسخ]

  7. djgirl گفت:

    خیلی مفید بود ممنون.

    [پاسخ]

  8. الهام گفت:

    سلام .ممنون از مطالب ارزنده شما.
    لطفاً علائم و نشانه های این بیماری را ذکر کنید.با تشکر.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =