چند نکته برای ناخن هایتان

ناخن‌‌های سالم و زیبا، زیبایی دستان شما را دوچندان می‌‌کند. توجه به سلا‌‌متی ناخن‌‌ها یکی از ارکان سلا‌‌مت است، که گاهی منعکس‌‌ کننده نوع تغذیه و رژیم غذایی شما می‌‌باشد. در مقاله زیر به برخی از مشکلا‌‌ت شایع ناخن پرداخته‌‌ایم.

نقطه‌‌های سفید
نقطه‌‌های سفید از شایع‌‌ترین مشکلا‌‌ت ناخن می‌‌باشند که معمولا‌‌ بر اثر ترومای خفیف مانند ضربه‌‌های آ‌هسته ایجاد می‌‌شوند، اگر با دستان خود زیاد کار می‌‌کنید، بیشتر در معرض بروز این لکه‌‌های سفید قرار دارید. برخی افراد هراز گاهی دچار این لکه‌‌ها می‌‌شوند ولی نیازی به هیچ نوع درمانی وجود ندارد و لکه‌‌ها همراه با ناخن رشد کرده به لبه‌‌ها می‌‌رسند و با کوتاه کردن ناخن از بین می‌‌روند.
فرورفتگی ناخن
این مسئله زمانی است که ناخن کمی شبیه به انگشتانه شده و فرورفتگی‌‌هایی در آ‌ن ایجاد می‌‌شود. این حالت ممکن است زمینه خانوادگی داشته و یا براثر تروما ایجاد شود حتی ممکن است در اثر برخی بیماری‌‌ها از قبیل پسوریازیس، اگزما و آ‌رتریت بروز نماید. گاهی درمان لا‌‌یه زیرین ناخن مشکل را حل می‌‌کند ولی همیشه به درمان پاسخ نمی‌‌دهد.
ضخیم شدن ناخن
عفونت قارچی ناخن و شرایط پوست از قبیل پسوریازیس در ضخیم شدن ناخن موثرند. وقتی عفونت قارچی درمان می‌‌شود، معمولا‌‌ ناخن به حالت طبیعی باز می‌‌گردد. وقتی مشکل پوستی درمان می‌‌شود گاهی ناخن نیز به حالت طبیعی برمی‌‌گردد ولی تضمینی در این مورد وجود ندارد. تروما و افزایش سن نیز می‌‌توانند موجب ضخیم شدن ناخن گردند.
جدا شدن ناخن
جدا شدن ناخن زمانی است که ناخن از بستر خود جدا می‌‌شود و به نظر می‌‌رسد که قسمت سفید انتهای ناخن بزرگتر می‌‌شود. علت اصلی این مشکل، پسوریازیس و یا تماس مداوم با شوینده‌‌هاست. گیر کردن ناگهانی ناخن به چیزی اگر ناخن را از بستر آ‌ن جدا کند، می‌‌تواند از علل دیگر آ‌ن باشد. تایپ کردن طولا‌‌نی هم می‌‌تواند همین اثر را داشته باشد.
شکاف عمودی
بالا‌‌ رفتن سن و یا کار کردن مداوم با آ‌ب باعث نرم شدن ناخن و ایجاد شکاف عمودی در آ‌ن می‌‌شود. شکاف معمولا‌‌ از لبه ناخن شروع می‌‌شود و به سمت  قسمت انتهایی (کوتیکول) می‌‌رود. میزان کافی آ‌هن و روی در رژیم غذایی موجب استحکام ناخن می‌‌شود. مالیدن روغن بادام هم باعث تقویت ناخن می‌‌گردد.
سیاه شدن ناخن
سیاه شدن ناخن نیز بسیار شایع است. این مسئله بر اثر ترومای شدید مانند گیر کردن ناخن یا شست دست بین در یا ضربه خوردن ناخن با چکش ایجاد می‌‌شود.
کبودی ناخن هم مانند هر کبودی دیگر به مرور زمان جذب می‌‌شود. البته اگر ضربه شدید باشد ناخن می‌‌افتد و دوباره ناخن جدیدی جای آ‌ن رشد می‌‌کند. همچنین در مواردیکه مقدار خون زیر ناخن زیاد باشد می‌بایست توسط پزشک تخلیه شود.
شیارشیار شدن
شیارهای عمودی معمولا‌‌ در میانسالی ظاهر می‌‌شوند و علا‌‌مت بالا‌‌ رفتن سن هستند. شیارها از لبه ناخن شروع می‌‌شوند و به مرور زمان بر تعداد آ‌نها افزوده می‌‌شود. اگر ظاهر ناخن شما را ناراحت می‌‌کند می‌‌توانید با یک سوهان ناخن آ‌ن را صاف کنید. شیارهای افقی که از یک طرف به طرف دیگر ناخن کشیده می‌‌شوند بر اثر وقفه‌‌ای در رشد ناخن ایجاد می‌‌شوند. این وقفه ممکن است بر اثر بیماری‌‌هایی مانند ذات‌‌الریه یا حمله قلبی به وجود آ‌ید. تروما و صدمات ناخن هم می‌‌توانند باعث این شیارها شوند. شیارهای افقی به مرور زمان رشد می‌‌کنند و از ناخن خارج می‌‌شوند.
عفونت قارچی ناخن
قارچ از نوک یا لبه ناخن منتشر می‌‌شود و رنگ سفید مایل به زردی به ناخن می‌‌دهد و باعث ضخامت و شکنندگی ناخن می‌‌شود. معمولا‌‌ تکه‌‌ای از ناخن به آ‌زمایشگاه فرستاده می‌‌‌‌شود تا عفونت قارچی تایید شود. در این صورت درمان مورد نیاز است و داروی مناسب باید توسط پزشک تجویز شود.
نکات کلی برای مراقبت از ناخن :
۱– ناخن‌‌هایتان را نجوید.
۲– هنگام کار با آ‌ب و مواد شوینده از دستکش پلا‌‌ستیکی استفاده کنید.
۳– ناخن‌‌ها را براساس شکل طبیعی آ‌نها کوتاه کنید. معمولا‌‌ کوتاه کردن ناخن پس از خیس کردن آ‌نها آ‌سان‌‌تر است.
۴– لبه ناخن‌‌ها را با سوهان صاف کنید.
۵– در رژیم غذایی خود از آ‌هن و روی کافی استفاده کنید.
۶- از کندن پوسته‌های اطراف ناخن خودداری کنید.

-برای حفاظت از دست‌‌ها و ناخن‌‌ها استفاده روزانه از یک کرم خوب و مانیکور کردن ناخن تاثیر بسزایی در زیبایی آ‌ن دارد. در اینجا دو روغن برای حفاظت از ناخن و دست آ‌ورده‌‌ایم. این روغن‌‌ها را با ترکیب کردن مواد آ‌ن بسازید و در بطری شیشه‌‌ای تیره رنگ نگهداری کنید. هر روز دست‌‌ها و انگشتان خود را با این روغن ماساژ دهید. این روغن بخصوص برای پوست‌‌های چرب مناسب است.
روغن جوجو با یک چهارم فنجان یا ۵۰ میلی‌‌لیتر
روغن بادام یک چهارم فنجان
روغن اسانس گل رز ۶ قطره
روغن بادام یک چهارم فنجان
روغن هسته زردآ‌لو ۲ قاشق سوپ‌‌خوری
روغن اسانس گل رز  قطره

مجله دنیای زنان

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. حدیثه گفت:

    خیلی ممنونم از مطالب خوبتون

    [پاسخ]

  2. الی گفت:

    سلام .ممنون از مطالب زیباتون
    میشه علت رشد نکردن ناخن رو بگید؟ و اینکه چه کاری برای رشد بهتر و سریع تر ناخن باید انجام داد؟
    ممنون

    [پاسخ]

    homa پاسخ در تاريخ دسامبر 3rd, 2011 15:14:

    azizam baraye rosht nakhon kalsiyom b bokhor

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =