بالش ‌خوب، خواب خوب

هیچ چیزی به جز خواب خوب در شروع یک روز خوب موثر نیست و یک خواب خوب مستلزم داشتن یک بالش خوب است! دکتر مایکل بروس، کارشناس خواب و روانشناس بالینی و نویسنده کتاب زیبایی خواب می‌گوید: بالش نه تنها روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد، بلکه در کاهش وزن و داشتن احساس خوب نیز موثر است. بالش بد موجب سردرد، گردن درد، بی‌حسی شانه، بازو و عطسه و خس‌خس گلو می‌شود.

دکتر هکت، رئیس بخش جراحی ستون فقرات در مرکز پزشکی سیتادرنیویورک معتقد است که بالش علت ایجاد این مشکلات نیست، بلکه موجب تشدید این مشکلات می‌شود و عدم استراحت خوب شبانه می‌تواند هر یک از این مشکلات را به وجود بیاورد و دکتر بروس معتقد است که اگر بالش شما قدیمی بوده و مدت استفاده از آن تمام شده باشد، ممکن است حاوی کپک، قارچ و غبار باشد و گاهی حتی نیمی از وزن این بالش‌ها را آلودگی‌ها پر کرده‌اند. کارشناسان به همه افراد توصیه می‌کنند که بعد از هر ۱۲ -۱۸ ماه بالش خود را تعویض کنند و مطمئن باشند که بعد از دو سال ابدا بالش قابل استفاده مفید نخواهد بود.

خرید بالش مناسب و موقعیت خواب
قبل از اینکه تصمیم بگیرید بالش بخرید، به موقعیت خواب خود فکر کنید. هدف از خرید و استفاده از بالش، نگه داشتن سر در تراز دلخواه و خنثی است که عبارت است از قرار گرفتن سر در وضعیت شانه‌ها بدون خم شدن و یا تمایل به جلو. اگر به پشت می‌خوابید، از یک بالش نازک استفاده کنید که خیلی سر شما را به سمت جلو هدایت نکند و سعی کنید بالشی تهیه کنید که یک سوم انتهایی آن پرتر باشد تا گردن شما را در شرایط مناسب قرار دهد. اگر به پهلو می‌خوابید، بالش محکم‌تری تهیه کنید تا فاصله میان گوش و شانه شما را پر کند. اگر روی معده خود و دمر می‌خوابید، حتما بالش بسیار نازک و یا حتی مسطحی را انتخاب کنید تا از درد کمر و آسیب به سایر اندام‌ها پیشگیری کند. امروزه بیشتر بالش‌ها با فوم، پلی استر، پر، اسفنج و لاتکس و یا ترکیبی از آنها پر می‌شوند و در سال‌های اخیر استفاده از بالش اسفنج و لاتکس بسیار رایج شده است؛ به ویژه در میان افرادی که باید از گردن خود نگهداری بیشتری کنند. در مورد اینکه چه نوع بالشی مناسب‌تر است، پژوهشگران اعتقاد دارند جنس بالش به احساسی که هر روز دارید، بستگی دارد! ممکن است یک‌روز بالش پر را مناسب بدانید و روز دیگر بالش اسفنجی را؛ پس بهتر است همچون کمد لباس خود که پر از تنوع است، برای راحتی و داشتن یک خواب مناسب، انواع مختلف بالش را داشته باشید.

انواع بالش
فوم: هر چقدر چگالی این نوع بالش‌ها بیشتر باشد، کمتر از هم تجزیه می‌شود و بدون اینکه خیلی نرم باشد از سر شما محافظت خواهد کرد.
فوم‌های خمیری: این نوع فوم بسیار مطلوب است، چرا که با تغییر شکل و قالب گیری با نوع بدن شما در طول شب از گردن و سر شما محافظت می‌کنند و ظاهر آنها با بدن شما تنظیم می‌شود. این نوع بالش در اشکال مختلف وجود دارد و نوع رایج آن‌ S  شکل است که از گردن به خوبی محافظت می‌کند؛ اگر چه متاسفانه آنها گاهی بیش از حد گرم می‌شوند و به دلیل مواد شیمیایی موجود، بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کنند.
لاتکس: به نسبت سایر بالش‌ها، این بالش در برابر کپک‌ها و گرد و غبار مقاوم‌تر است و با ایجاد تراز دلخواه از منحنی گردن مراقبت می‌کنند.
پنبه و پشم: بالش‌های پنبه و پشم نیز در برابر کپک و غبارها مقاومند؛ اما امکان دارد افراد به آنها آلرژی داشته باشند. این بالش‌ها کمی سفت هستند.
پر: بسیاری از کارشناسان خواب، یکی از بهترین نوع بالش را برای یک استراحت خوب شبانه بالش پر می‌دانند و معتقدند به دلیل اینکه پر داخل این بالش‌ها به راحتی حرکت می‌کند، امکان خواب بهتر وجود دارد. یک بالش خوب فشار عضلانی را کاهش می‌دهد و از ایجاد دیسک و تغییر شکل ستون فقرات و مهره‌ها پیشگیری می‌کند. برای اینکه مطمئن شوید بالشی که انتخاب کرده‌اید مناسب شما است یا خیر، روی آن به پشت و یا به پهلو دراز بکشید و دست خود را زیر گردن‌تان ببرید و آن‌را لمس کنید، اگر عضلات گردن شما سفت بود، مطمئن باشید که آن بالش مناسب شما نیست. از هر نوع بالش بجز بالش پر نیز اگر استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌را با ۵۰ درصد پر ترکیب کنید؛ بدین ترتیب بهتر از گردن شما محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که برای مبتلایان به آسم و یا آلرژی، هیچ خطری در استفاده از بالش‌های پر وجود ندارد و یا حتی می‌توان گفت که استفاده از آنها ایمن‌تر نیز هست. به این افراد توصیه می‌شود به جای دوری از مواد طبیعی، از بالش‌های مصنوعی صرف‌نظر کنند.

خرید بالش مناسب
هنگام خرید یک بالش مناسب از اینکه به فکر قیمت باشید، خود بالش را ارزیابی کنید و البته تصور هم نکنید که هر چقدر قیمت بالش گران‌تر باشد، بالش بهتری خریده‌اید. گاهی برای خرید یک بالش خوب به جای صرف هزینه زیاد فقط به کمی توجه و دقت نیاز دارید.
برچسب روی بالش را بخوانید تا متوجه شوید جنس آن از چیست و اگر به ماده خاصی آلرژی دارید، نوع بدون آلرژی و ضد حساسیت آن‌را خریداری کنید. بعدا می‌توانید یک رویه زیپ‌دار برای آن تهیه کنید و دقت داشته باشید که هیچ درزی از بالش باز نباشد و پارچه روی آن کاملا نرم و دارای منافذ باز باشد.
اگر در فروشگاهی که بالش را از آن خریداری می‌کنید، امکان خوابیدن و تست بالش وجود دارد، حتما بدون خجالت این‌کار را انجام دهید و اگر این امکان وجود ندارد، کنار یک دیوار قرار گرفته، بالش را روی آن قرار دهید و صورتان را به طور عمودی روی بالش بگذارید و از فرد دیگری بخواهید وضعیت گردن شما را بررسی کند تا متوجه شود آیا بالش کاملا در راستای ستون فقرات شما قرار گرفته است یا خیر. اگر این شرایط وجود داشت، می‌توانید آن بالش را بخرید. یک بالش خوب هنگام خوابیدن سر را همتراز با شانه‌ها قرار می‌دهد؛ بدین معنی که سر نباید به عقب یا جلو خم شود.
هر چقدر مواد داخل بالش بیشتر باشد، بالش سفت‌تر خواهد بود.

بالش برای افراد خاص
بالش‌های بسیاری برای نیازهای خاص افراد طراحی شده‌اند؛ از جمله گر گرفتگی، سردرد، گردن درد و … در اینجا نگاهی گذرا به برخی از آنها خواهیم داشت.
بالش‌های گردن: به شکل‌های مختلف و با مواد متفاوتی موجودند و با مواد اضافی که در قسمت پایینی بالش وجود دارد، بهتر می‌توانند از گردن مراقبت کنند؛ اگر چه با توجه به تحقیقات انجام شده تاثیر این بالش‌ها در تسکین درد، ثابت نشده است.
 بالش‌های آبی: این بالش‌ها مورد علاقه برخی از درمانگرها و پزشکان هستند و آب موجود در آنها با تغییر شکل از سر و گردن محافظت بیشتری می‌کند.
 بالش‌های سرد: این بالش‌ها به عنوان پاد زهری برای گر گرفتگی و تعریق شبانه عمل می‌کنند؛ زیرا حاوی مواد ریزی هستند که گرما را جذب و با حرکت سریع آن‌را دفع می‌کنند و موجب خنکی بالش می‌شوند.
 بالش‌های اکسیژن‌زا: فن‌آوری این بالش‌ها به گونه‌ای است که با استفاده از آنها، به خصوص در مبتلایان به دیابت، گردش خون بیشتر می‌شود و اکسیژن موجود در رگ‌های خونی تا ۲۹ درصد افزایش می‌یابد. اگر چه حتی پژوهشگران دلیل واقعی آن را نمی‌دانند؛ ولی افرادی که از این بالش‌ها استفاده می‌کنند، معتقدند در کاهش درد آنها موثر است.
 بالش ضد خر و پف: مطالعاتی که در سال ۲۰۰۵ بر روی این نوع بالش انجام شد، نشان داد که می‌تواند تا حدودی خر و پف را درمان کند.
 بالش‌های موضعی: این بالش‌ها برای کمر، گردن، پا و … طراحی شده‌اند و برای حمایت از این اندام‌ها مناسبند.

 تشک خواب
خوابیدن بر روی تشک نامناسب می‌تواند باعث ایجاد و یا تشدید درد کمر شود. یک تشک نامناسب موجب عدم‌ تراز ستون فقرات می‌شود که منجر به کمر درد می‌شوند. ولی یک تشک خوب، علاوه بر ایجاد آسایش و خواب خوب، کمر درد را کاهش می‌دهد و موجب استراحت ستون فقرات در طول شب می‌شود. با تنوع گسترده تشک‌ها در بازار، دستورالعمل‌های زیر به بیماران مبتلا به کمر درد کمک می‌کند، بهترین انتخاب را داشته باشند:
هیچ نوع تشکی وجود ندارد که استفاده از آن برای تمامی افراد مناسب به نظر برسد و به کمر درد آنها کمک کند. در نهایت سلیقه و راحتی افراد در انتخاب تشک تعیین کننده مناسب بودن و یا نبودن تشک است. هر تشکی که به فرد کمک کند بدون درد بخوابد، بهترین انتخاب برای آن فرد خواهد بود. در واقع انتخاب تشک مناسب مطابق با استانداردهای فردی اشخاص صورت می‌گیرد. حتی انتخاب نوع و جنس تشک و ضخامت آن نیز به سلیقه فردی و راحتی افراد بستگی دارد، ولی معمولا تشک‌ها بین ۵/۱۷ – ۴۵ سانتی‌متر عمق، متغیر هستند.
تشکی را انتخاب کنید که از منحنی‌های طبیعی بدن شما محافظت کند و موجب همترازی ستون فقرات شما شود؛ در غیر این صورت موجب گرفتگی عضلات هنگام صبح می‌گردد.  در حالی که هیچ استانداردی برای سفتی یا نرمی تشک وجود ندارد، ولی تشک‌های متوسط (نه خیلی نرم و نه سفت) به درمان کمر درد کمک می‌کنند.
سعی کنید تشک‌هایی را خریداری کنید که به طور طبیعی از منحنی کمر محافظت می‌کنند و پیشنهاد می‌کند که خجالت نکشید و قبل از خرید تشک حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه روی آن دراز بکشید و در صورتی که هیچ دردی در کمر خود احساس نکردید، آن‌را بخرید. مدیر مرکز تحقیقات خواب دانشگاه استنفورد کالیفرنیا می‌گوید: اگر هنگام خوابیدن بر روی تشک، شانه‌ها و باسن در یک ردیف قرار نگرفت و درون تشک فرو رفت، آن تشک بیش از حد نرم است و ممکن است موثر واقع نشود و اگر در این مناطق احساس درد کردید نیز این تشک بیش از حد سفت است. گران‌ترین‌ها همیشه و لزوما بهترین نیستند. سعی کنید از فروشنده بخواهید که در صورت عدم رضایت تا سی روز اجازه دهد آن را پس دهید. به تبلیغات فروشگاه و محصولات آن توجه نکنید؛ آنچه بیش از سایر اینها دارد، کیفیت تشک است. در مورد دوام و مواد داخل آن حتما از کارشناس فروش سوال کنید و اگر قرار است با همسرتان روی آن بخوابید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که باید دارای فضای کافی باشد و به اندازه دو نفر بزرگ باشد. برای استفاده صحیح از تشک هر شش ماه یکبار آن را ۱۸۰ درجه بچرخانید. شاید حتی لازم باشد آن‌را پشت و رو کنید. در صورت خرید اینترنتی حتما به خدمات، گارانتی و تعویض تشک دقت کنید و حداقل چند هفته تا یک ماه امکان برگشت جنس را از فروشنده بخواهید.

مجله دنیای سلامت

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. naser گفت:

    جالب بود

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =