کیست تخمدان

با پیشرفت علم سونوگرافی و استفاده از آن جهت تشخیص زودرس توده‌های تخمدانی، کم نیستند خانم‌ها و دختران جوان که با یک گزارش سونوگرافی دال برکیست تخمدان با نگرانی راهی مطب‌های متخصصان زنان و زایمان می‌شوند. به این جهت در این مقاله به بحث در مورد توده‌های تخمدان و کیست تخمدان می‌پردازیم.

افزایش سن و توقف هورمون‌‌سازی

با افزایش سن، تخمدان‌ها شروع به توقف هورمون‌سازی می‌کنند و باعث بروز یائسگی می‌شوند. در خلال دوران یائسگی آزاد شدن تخمک‌ها تدریجاً کم شده یا اینکه متوقف می‌شود. به علاوه تولید استروژن نیز همچنین کم می‌شود، رحم هم به این تغییرات هورمونی پاسخ داده و بافت داخل آن ساخته نمی‌شود که باعث ایجاد پریود شود و به این ترتیب پریود نامنظم می‌شود تا اینکه به طور کلی متوف می‌‌گردد. علائم یائسگی با کاهش تدریجی ترشح استروژن در تخمدان‌ها حادث می‌شود. این تخمدان‌ها می‌توانند دچار کیست‌های ساده، کیست‌های کمپلکس یا مرکب و تومورهای تخمدانی که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد، شوند.

آناتومی تخمدان‌ها و کارکرد آن‌ها
به طور کلی هر زن با دو تخمدان متولد می‌شود که جایگاه آنها در لگن خاصره اطراف رحم می‌باشد. تخمدان‌ها محل ذخیره تخمک‌ها هستند. وقتی دختری به سن بلوغ می‌رسد، تخمدان شروع به آزاد کردن تخمک می‌کند شرایط باروری با آزاد شدن هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون فراهم می‌شود. تخمک‌ها به طور ماهیانه آزاد می‌شوند که به آن اوولاسیون یا تخمک‌گذاری می‌گویند و آزاد شدن آنها باعث شروع سیکل ماهیانه در دختران جوان و زنان می‌گردد. تخمدان‌ها در حقیقت خانه تخمک‌ها هستند. این تخمک‌های آزاد شده از طریق لوله‌های رحمی به رحم می‌رسند. اگر تخمک بارور نشود، مخاط رحم ریزش می‌کند و به این پروسه سیکل قاعدگی می‌‌گویند. تخمدان‌ها فقط مخزنی برای تخمک‌ها نیستند، بلکه محلی برای ترشح استروژن و پروژسترون نیز می‌باشند که باعث بروز خصوصیات زنانه می‌شود.

تشخیص انواع کیست‌ها

کیست‌های ساده با رشد قسمتی از تخمدان و تجمع مایع داخل آن مشخص می‌شوند، اندازه آنها معمولاً بالای ۳ سانتی‌متر است و نباید با فولیکول تخمک که در زمان تخمک‌گذاری گاهی حتی به اندازه ۲۵ میلی‌متر می‌رسد، اشتباه شوند. بیشتر این کیست‌ها خودبه خود یا با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در خلال ۶ تا ۸ هفته از بین می‌روند. متأسفانه با پیشرفت سونوگرافی خیلی مواقع فولیکول‌های تخمدانی که فیزیولوژیک بوده و اندازه کمتر از ۳ سانتی‌متر دارند، کیست اطلاق شده و باعث نگرانی دختران جوان و خانم‌ها می‌شوند. کیست‌های تخمدان در سنین قبل از یائسگی شایع‌اند و همانطور که گفته شد ممکن است با سونوگرافی یا سی تی اسکن یا روش‌های رادیولوژیک مغناطیسی (MRI) تشخیص داده شوند. کیست‌های تخمدان دوگونه هستند: کیست‌های ساده و کیست‌های کمپلکس یا مرکب.

کیست‌های ساده
دیواره‌های نازک دارند و حاوی مایع می‌باشند و در سونوگرافی خصوصیاتی دارند که به آنها کیست ساده اطلاق می‌شود. مثلاً‌ در داخل آنها تیغه یا سپتوم وجود ندارد و یا توده‌ای در داخل کیست دیده نمی‌شود. این کیست‌ها در خلال تخمک‌گذاری ایجاد می‌شوند؛ به‌طوری که ممکن است در خلال تخمک گذاری فولیکول بزرگ‌تر از معمول شده و به دلیل اختلال عملکرد تخمدان به صورت کیست ظاهر شود. به این کیست‌ها، کیست‌های فونکسیونل یا اختلال عملکرد تخمدان اطلاق می‌گردد که خطرناک و پیش سرطانی نیستند و همانطور که گفته شده معمولاً بهبود می‌یابند.

کیست‌های مرکب یا کمپلکس
با حضور تیغه یا سپتوم در داخل کیست از نظر سونوگرافیک مشخص می‌شوند که آن‌ها را به حفره‌های متعدد تقسیم می‌کند؛ به طوری که کیست چند حفره‌ای ایجاد می‌شود. داخل این حفره‌ها از نظر سونوگرافیک ممکن است جوانه یا توده‌هایی رویت شود. ضخامت دیواره کیست‌های مرکب بیشتر است و این کیست‌ها ممکن است همراه با سرطان باشند؛ به خصوص اگر در سنین بعد از یائسگی دیده شوند. علاوه بر سونوگرافی معمولی، سونوگرافی داپلر در کیست‌های مرکب ممکن است عروق بیشتری نشان دهد که احتمال سرطان را بیشتر مطرح می‌کند.

روش‌های تشخیص
وضعیت کیست تخمدان که بر اساس بررسی‌های رادیولوژیک مثل سونوگرافی، MRI لگن تشخیص داده می‌شود و براساس آن کیست ساده یا کمپلکس نامیده می‌شود و شرایط بالینی بیمار مثل سن و علائم کیست، جراح زنان را مصمم به تحت نظر گرفتن بیمار یا جراحی و برداشتن کیست تخمدان می‌کند. معمولاً کیست‌های ساده که خیلی بزرگ نباشند (کمتر از ۸-۱۰ سانتیمتر باشند) یا کیست‌های مرکبی که به دلیل خونریزی در تخمدان‌ها به دلیل تخمک گذاری ایجاد شده باشند تحت‌نظر گرفته می‌شوند. کیست‌های ساده بزرگ (بیشتر از ۱۰ سانتیمتر) که ممکن است با علائم درد همراه باشند یا کیست‌های کمپلکس و مرکب که قبلاً‌ توضیح داده شد، نیاز به جراحی دارند.

جراحی
کیست‌های مرکب (چند حفره‌ای) با دیواره ضخیم یا جوانه‌های داخل کیست در هر سنی بعد از یائسگی باید جراحی شوند، چون در این سنین دیگر تخمک گذاری متوقف شده و این کیست‌ها نمی‌توانند ناشی از خونریزی داخل تخمدان و تخمک‌گذاری ایجاد شده باشند. اندازه‌گیری بعضی از نشانه‌های شیمیایی به نام تومورمارکرها که از همه مهم‌تر CA125 می‌باشد، می‌تواند به تشخیص و احتمال سرطانی بودن کیست‌های مرکب کمک کند، اما این نشانه شیمیایی در شرایط دیگر، خصوصاً در زنان قبل از یائسگی و بعضی دیگر از بیماری‌های زنان مثل آندومتریوز یا فیبروم رحمی ممکن است افزایش یابد.

توده‌های تخمدانی
توده‌های تخمدانی در اثر رشد سلول‌های غیر طبیعی ایجاد می‌شوند که همیشه مترادف سرطان نیستند.
این توده‌ها ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند. فرق تومورهای خوش‌خیم با بدخیم آن است که تومورهای بدخیم انتشار می‌یابند، ولی تومورهای خوش‌خیم انتشار نمی‌یابند. حد وسط این تومورها می‌تواند تومورهای مرزی باشند که زیر میکروسکوپ توسط آسیب‌شناس تشخیص داده می‌شوند. این تومورها رشد آهسته‌ای دارند و ممکن است خصوصیات انتشاری و عودکننده داشته و بیمار نیاز به جراحی‌های مکرر داشته باشد ولی در طول عمر بیمار تأثیری نمی‌گذارند.

شایع‌ترین توده‌های تخمدانی
توده‌های خوش‌خیم تخمدان ممکن است در خانم‌های جوان کیست درموئید باشد که از سلول‌های جنینی به وجود می‌آیند و شایع‌ترین توده تخمدانی در زنان جوان است. این توده‌ها از سلول‌هایی که قرار است به تخمک تبدیل شوند، به وجود می‌آیند و ممکن است داخل آنها بافت‌های مختلف نظیر دندان، مو، چربی و بافت‌های دیگر حتی بافت ریه دیده شود. ایجاد سرطان در این توده نادر است؛ بخصوص در خانم‌های زیر ۴۰ سال. این توده‌های تخمدان چون سنگین هستند و ممکن است باعث چرخش پایه تخمدان و علائم اورژانس به صورت پیچش تخمدان یا خونریزی یا پاره‌گی و عفونت شوند، باید تحت جراحی واقع شوند. معمولاً‌ بعد از جراحی بیمار درمان می‌شود و تأثیری در طول عمر او ندارد. در سنین بالاتر توده‌های خوش خیم تخمدان ممکن است فیبروم تخمدان باشد که باز هم جراحی باید انجام شود. توده‌های تخمدان در سنین حوالی یائسگی ممکن است با خصوصیات رشد آهسته تومورهای گرانولوزاسل تظاهر کند و از نظر سونوگرافیک خصوصیات کیست کمپلکس داشته باشد. که درمان آن نیز جراحی است.

در سنین بالاتر از یائسگی، توده‌های تخمدان ممکن است دلیل سرطان اولیه تخمدانی یا سرطان انتشار یافته از محل دیگر مثل معده، روده، پستان و غیره باشد. در این موارد معمولاً‌ تخمدان‌های دو طرف بزرگ می‌شوند که به  آن تومور کروکنبرگ اطلاق می‌گردد. به طور خلاصه با در نظر گرفتن خصوصیات سونوگرافیک توده‌های تخمدانی و میزان تومورمارکرها، خصوصاً CA125 و سن بیمار تشخیص و احتمال خوش خیمی یا بدخیمی توده‌های تخمدانی داده می‌شود، ولی برش منجمد شده در حین جراحی به تشخیص قطعی نوع تومور به جراح کمک می‌کند تا در مورد نوع عمل جراحی مناسب تصمیم‌گیری کند. به این ترتیب از جراحی بی‌مورد (عدم حفظ باروری در زنان جوان) یا جراحی ناکامل و نیاز به جراحی مجدد جهت تکمیل جراحی اول پیشگیری می‌شود.

دکتر فاطمه قائم مقامی متخصص زنان زایمان

زیبـاشـو دات کام

مطالب مرتبط

۴۵ دیدگاه‌

  1. کوثر گفت:

    نگران نباش مهسا جان. من عمل باز داشتم… فقط بعد از عمل و شب اول اذیت میشی که با داروهای مسکن برطرف میشه… فقط می مونه عوارض بعد عمل مثل درد ناحیه حراجی و ضعف که کم کم برطرف میشه نگران نباش

    [پاسخ]

  2. مهسا گفت:

    سلام عزیزم خوبی ..ببین عزیزم شما جراحی کیست باز داشتی عملش ترسناک بوده؟ من خیلی میترسم تورو خدا راهنماییم کن .عمل جراحی باز خیلی سخته زیر بیهوشی کامل؟ دردش به چه صورته؟ ممنون میشم راهنماییم کنید..

    [پاسخ]

  3. مهسا گفت:

    سلام.فاطمه جان ببین نوع کیستت چی بوده مشکلی برات پیش نیومده؟ برای من درمویید ۸در ۹سانته خیلی از جراحی میترسم لطف کن داهنماییم کن عزیزم …

    [پاسخ]

  4. بهناز گفت:

    سلام خسته نباشید.دکتر از دوشب پیش بطور ناگهانی پهلوی سمت چپم درد شدید و وحشتناک گرفت من فکر کردم که کلیه ام سرماخورده یا شن داره،دیروز رفتم پیش دکتر متخصص داخلی برام سونو و آزمایش ادرار نوشت،من ۲۶ سالمه و متاهلم،توی سونو راجع به کلیه نوشته که چیز غیر عادی دیده نمیشه.داخل برگه سونو اینو نوشته : مشاهده توده هتروژن بزرگ همراه نواحی کیستیک و اکوژن به سایز ۷۶*۱۱۰ mm   در تخمدان چپ مشهود است که مطرح کننده ی (matur teratoma) dermoid است.تخمدان راست دارای اکو و ابعاد طبیعی میباشد.آسیت دیده نمیشود.دکتر من از دیروز خیلی دچار ترس شدم،حالا باید چیکار کنم؟دکتر سونو گفت حتما باید عمل کنم،خیلی میترسم.

    [پاسخ]

  5. شبنم گفت:

    سلام ۲۴ سالمه خانمی هستم ۶ ساله ازدواج کردم ولی به علت مشکل کیست کومپلکس ادنکس چپ تیپ اندومتر یوما که کیست سونولوسنت حاوی ذرات اکوژن داخلی به سایز ۳۹×۴۰ میلیمتر در ادنکس چپ .فولیکول کوچکی به ابعاد ۱۱×۱۲ میلیمتر در تخمدان راست مشهود است نمیتونم باردار بشم تا حالا خیلی دکتر رفتم قرص ld دادن ولی نتیجه نگرفتم در حال حاضرم هر دکتری میرم میگن برای نتیجه بهتر باید عمل لاپاراسکوپی بشم بتونم باردار بشم ایا اخرین راحل برای باردار شدنم عمل جراحی است؟

    [پاسخ]

    مهسا پاسخ در تاريخ آگوست 7th, 2016 23:21:

    سلام شبنم جان خوبین عزیزم..بابا بخدا این کیست هم شده بهانه دکتر زنان …من الان چهار تا دکتر رفتم دو تا کیست دارم زود بمن گفتن باید جراحی باز بشم منم که الان زیر بار نرفتم و اینکه ناراحتی قلبی و تنفسی دارم تخمدان راستم کیست درمویید دارد اونم از نوع فشرده و خیلی از جراحی میترسم .ولی باید حتما یک راهی بجز جراحی باشه که این دکترها هم نمیفهمن بخدا خستم از زندگی نمیدونم چکار کنم

    [پاسخ]

  6. سهراب گفت:

    با سلام وتشکر از توجهتون،مادرم طبق سونوگرافی کیست هموراژیک به اندازه ۶۰ در ۴۳ میلیمتر در آدنکس چپ داردو ۵۵ سال سن دارد، ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید..

    [پاسخ]

  7. maryam گفت:

    سلام ساناز خانم خواهر من کیست درمویید دآره دکتر کمالی نژاد برای بعد عید بهش نوبت داده خیلی دیر میشه شما چه دارویی مصرف کردید برای کیستتون، لطفا زودتر جواب بدید خیلی اضطراریه
    ممنون عزیزم

    [پاسخ]

  8. زهرا گفت:

    سلام. من. یک دختر ۲۵ ساله هستم درسمت چپم یک کیست ۴۶ سانتیمتری وجود دارد دکتر قرص ld داده له من مبخواستم ببینم اباخطرناک است. وایا رژیم غذایی خاصی دارد ونوع خوابیدن

    [پاسخ]

  9. ساناز گفت:

    tion.

    من کیست درمویید داشتم.چندبار سونوگرافی کردم و پیش چندتا دکتر زنان رفتم همگی گفتن کیست درمویید هست باید لاپارسکوپی کنم.رفتم پیش دکتر کمالی نژاد تو بیمارستان دی میشینه دکترای طب سنتی دارن.ایشون با یه درمان ساده که دادن کیستم دفع شد.دفعه بعد که رفتم دکتر زنان و سونو دادم اصلا باورش نمیشد.۱۰ دقیقه دستگاه سونو رو بدنم بود.آخرش چون با منطقش هیچ جوری هماهنگ نبود گفت حتما درمویید نبوده .در صورتیکه من چندجای مختلف سونو دادم و نتیجه همه یکی بود.از عزیزان میخام خودشون رو راحت دست تیغ جراحی نبرن.

    [پاسخ]

    maryam پاسخ در تاريخ فوریه 27th, 2016 12:26:

    سلام ساناز خانم
    خواهر من کیست درمویید دآره دکتر کمالی نژاد بعد از عید بهش نوبت داده خیلی دیر میشه شما چه دارویی استفاده کردید ممنون میشم زودتر جواب بدید خیلی اضطراریه ممنون

    [پاسخ]

    مهسا پاسخ در تاريخ آگوست 9th, 2016 16:57:

    سلام ساناز جان ایا این کیست درمویید واقعا دکتر کمالی نژاد توانسته کوچک کنه؟ برای شما چند سانت بوده ؟ ایا خطری نداشته؟ راستش من خیلی از جراحی میترسم .برای منم درمویید ۸در ۹سانته لطف کن عزیزم منو راهنمایی کن ممنونت میشم .خیلی ترسوام خدا کنه با دارو رفع بشه … ببینم عزیزم عوارض که نداره؟ خدا کنه اب بشه کیستم …میترسم بخدا

    [پاسخ]

    آتنا پاسخ در تاريخ جولای 5th, 2016 17:34:

    سلام ساناز خانم من کیست درموئید دارم، تشخیص دکتر ها به جراحی لاپاراسکوپی هست و اینکه کیست رو برای نمونه برداری خارج کنن تا آزمایش کنن ببیننن خوش خیم هست یا بدخیم، شما پیشنهاد میکنید قبل از جراحی برم پیش دکتر کمالی نژاد؟

    [پاسخ]

    مهسا پاسخ در تاريخ آگوست 7th, 2016 21:58:

    سلام ساناز خانم منم یک کیست ۸در ۹ سانتی درمویید دارم و پیش دکتر شایانفر رفتم گفتن باید جراحی باز بشم والا منم تو عمرم پا به جراحی باز نشده و ناراحتی قلبی و تنفسی دارم .ایا این دکتر کمالی نژاد واقعا دکتر خوبی بوده؟چون برای منم کیست درموییده مطمعنی برای شما هم درمویید بوده چون درمویید ها از نامادرزادی رشد میکنه و با دارو واقعا از بین رفته؟ ممنون میشم کلی توضیح بدی جریانش چیه؟

    [پاسخ]

    مهسا پاسخ در تاريخ آگوست 7th, 2016 22:24:

    سلام ساناز جان تورو خدا کمکم کن منم کیست درمویید دارم ۸در ۹سانت دکترا بمن گفتن جراحی باز باید بشم ..ایا این دکتر کمالی نژاد دکتر خوبیه؟ بخدا من ناراحتی قلبی و تنفسی دارم از جراحی میترسم تورو خدا کمکم کن ممنون میشم ..دکتر خوبی هست این دکتر کمالی نژاد ؟ ببینم این کیست اونوقت با روش طب سنتی عود نکنه؟ تورو خدا کمکم کن..ممنونم

    [پاسخ]

    مهسا پاسخ در تاريخ آگوست 7th, 2016 22:48:

    ساناز جان یک سوال دیگه ای هم داشتم بعد اینکه این کیست شمادرمویید بوده ؟ برای من درمویید توده ای فشرده است و این دکتر منم اصرار داره که عمل جراحی باز بشم والا بخدا من نه قلب درست حسابی دارم نه اعصابشو خیلی از جراحی میترسم مطمعنی با دوایی که داد رفع شد اخه این کیستهای درمویید مادرزادیه ها ؟ مطمعنی رشد نکرده ؟ من خیلی نگرانم دکترمم گیر داده بیام جراحی کنم واای خدا کمکم کن میترسم 😭😭😭😭😭

    [پاسخ]

  10. مرجان گفت:

    سلام مادر من ١ بار هیسترکتومی کرده و رحمش را برداشته
    حالا یک کیست در تخمدان مشاهده شده دکتر گفته خوش خیمه ولی باید عمل بشه و تخمدان ها در بیان از ان جایی که مادرم یک مقدار چسبندگی تخمدان دارد خطری تحدیدش نمیکنه در اوردن و عمل تخمدان ها؟

    [پاسخ]

  11. رویا گفت:

    سلام من یه دختر ۲۲ ساله هستم.رفتم دکتر کسیت به قطر۳۵ میلی متر با جدار ضخیم که در سمت چپ قرار داره دارم .۲ هفته قبل با نامزدم رابطه داشتم اما من هنوز دخترم میترسم حامله باشم ازمایش خون هم دادم اما هنوز جواب نگرفتم یه امپولی هم بهم زدن نمیدونم اسمش جیه گفتن تا ۱۰ روز دیکه پری میشم اما االان روز۵ نشدم جی کنم؟؟؟؟؟؟؟؟

    [پاسخ]

  12. منیره گفت:

    سلام. مادر ۵۰ سال و یایسه است.درجواب سونوگرافی یک ضایعه تومورال با منشا تخمدان( کیست فاقد سپتوم) با اندازه ۱۳۸×۱۱۵ دیده شده. آیا خطرناک است؟ راه درمان وی چیست؟

    [پاسخ]

  13. سیما گفت:

    با سلام خانم ۴۷ ساله هستم پارسال عمل فیبرم انجام دادم و رحم و تخمدان چپم رو برداشتن و امسال با انجام سونو متوجه یک کیست در تخمدان راستم به سایز ۴۲٫۲۹mmبه همراه یک سپتیشن داخلی دیده شده دکترم قرص اتیسترون را برام تجویز کرد و گفته شبی یکی بدون وقفه مصرف کنم ایا این قرصها در رفع کیستم موثر میباشد و با مصرف آن مو زاید نمیزنم ؟و احتیاجی به جراحی هست یا نه؟ با سپاس

    [پاسخ]

  14. ليلا گفت:

    باسلام من دختری ۱۷ساله هستم که باتشخیص سنوکرافی نشون دادکه کیست دارم ۴ماه ازقرص ضدبارداری استفاده کردم ولی هنوزاحساس دردزیرشکمم دارم میخواستم بدونم دارویی سراغ نداریدبرای برطرف کردن این کیست

    [پاسخ]

  15. نیر گفت:

    سلام.من دختر ۲۳ساله ای هستم که وقتی نزدیک پریودم میشه درد عحیب کششی در شکمم حس میکردمکه فکر کنم دیس منوره بوده وپریودام چند مدتیه نامرتب میشد. تصمیم گرفتم برم سونوگرافی که سونوگرافی نوشته دوتاکیست داری یکی به اندازه ی۳۷میلی و دیکری۵۵میلی.که بزرگه سپتاسیون با دیواره ی نامنظمه.دکتر سونوگرافیم گفته ۴هفتع بعد دوباره بیا سونوگرافی و کیستات سادن.نظر شما چیه??

    [پاسخ]

  16. لیلا+ناز گفت:

    سلام من ۳۶ ساله دختری مجرد .هیچ وقت در عادت ماهانه درد ندارم ولی این ماه من درد شدید از ناحیه زیر شکم داشتم که با ترشح یک ماده ی سفید و خونی شبیه به جیگر سفید از رحم من خارج شد آیا میتونه یه کیست رحمی باشه؟

    [پاسخ]

  17. مهسا گفت:

    با سلام و خسته نباشید و ممنون از مطالب ÷ر بارتون

    من ۲۳ سالمه و مجرد هستم کیست pco در تخمدانم هست حدود ۷ سال از قرصهای ضد بارداری ریز نظر ÷زشک متخصص استفاده میکنم ولی نتیجه ای ندیدم با قطع قرص ÷ریودم به تعویق می افته و ۵/۶ ماه ÷ریود نمیشم ممنون میشم راهنماییم کنین که چه باید بکنم؟ و آیا خطری برای عدم حاملگی در آینده وجود داره؟

    [پاسخ]

    نسرين پاسخ در تاريخ آوریل 1st, 2015 12:37:

    سلام عزیزم تو گوگل مطلب پیازدرمانی رو سرچ کن و انجام بده بی کم و کاست من خودم همین شرایط رو داشتم و شش سال قرص خوردم تااینکه شانسی با دیازدرمانی آشنا شدم و به لطف خدا الان یه نینی دارم به شمل هم پیشنهاد میکنم همین کارو انجام بدین

    [پاسخ]

  18. پریسا نجات گفت:

    باسلام خانمی ۳۱ ساله هستم ۶ سال است ازدواج کردم دارای ۱ فرزند هستم . تخمدان راستم را برداشتن به علت پیچ خوردگی کیست درمویید و تخمدان چپم هم ۱ بار به علت همان کیست درمویید عمل جراحی شده حالا دوباره تخمدان چپم کیست ۷۵ میلی دارد خواهش میکنم کمکم کنید باید چه کار کنم دکتر دستور عمل مجدد داده سونوگرافی این کیست را سروسیت آدنوما معرفی کرده من نمیخوام این تخمدان هم در این سن از دست بدهم آیا امکان بارداری مجدد برای من وجود دارد ؟

    [پاسخ]

  19. سمانه گفت:

    سلام , من الان به مدت ۴ ماهه که هر دوره (یکماه ) دو بار پریود میشم . یعنی هر ١٠تا١۵ روز . دکتر بهم قرص duphoston داد , که ١۵ روز بعد از پریودی باید میخوردم به مدت ٣ ماه , ماه اول خوردم اما برا ماه دوم قبل از اینکه بخوام شروع کنم دوباره پریود شدم .
    راستی سونوگرافی هم رفتم یه کیست ٣ سانتی دارم , چیکار کنم ؟ خیلی میترسم . کیستم خطرناکه ؟

    [پاسخ]

  20. الناز گفت:

    سلام. با وجود داشتن کیست ساده. امکان برقرارکردن رابطه جنسی مضر است؟؟

    [پاسخ]

  21. محدثه گفت:

    سلام من۱۸سالمه هر ماه در دوره ی قاعدگی خیلی از درد دلم ب خودم میپیچم بخاطره همین مجبورم از ژلوفن برایتسکین درد استفاده کنم هرماه ،خواستم بپرسم این استفاده ی هر ماه من از قرص مشکلی در اینده واسم ایجاد نمیکنه ،خیلی نگرانم ،ممنون ازمطالب خوبتون!!!

    [پاسخ]

  22. فرزانه گفت:

    سلام من کیست درموئید دارم حدودا ۵ -۶ سانت ۴روز پریودم عقب افتاده یک ماه دیگر هم نوبت لاپاراسکوپی دارم تا کیست را بردارم احتمال بارداری وجود دارد؟ باید چکار کنم؟

    [پاسخ]

  23. افسانه گفت:

    سلام ۴۴ سالمه.کیست تخمدان یونی لوکولار ۷در ۷سانت در تخمدان راستم دیده شده که دارای دیواره های ظریف می باشد.سایز رحمم هم بدلیل میوم های متعدد ۱۵ سانت شده.من دو سال است که پریود نمی شوم.fshام پارسال ۶۹ گزارش داده بود که دکترم گفت احتمالا منوپوز است.ضخامت اندومتر ۸ میلی متر است.درد مبهم در ناحیه راست شکم و نفخ شکمی هم دارم.بتازگی یبوست و تکرر ادار هم پیدا کرده ام وادرارم را اصلا نمی تونم نگه دارم.این کیست نیاز به لاپارسکوپی دارد یا ام ار ای هم بدهم.در ضمن من ورزش هم می کنم آیا بخاطر کیستم باید احتیاط کنم یا ورزش نقشی دز پارگی کیست ندارد.سابقه فامیلی این بیماری در مادر بزرگم بوده که معلوم نیست کنسر رحم بوده یا تخمدان.با تشکر از راهنمایی شما

    [پاسخ]

  24. پیام گفت:

    با تشکر فراوان از مطالب بسبار خوب و حامع تان

    [پاسخ]

  25. اذیتا40ساله گفت:

    اطلاعات خوبی بودزیرا خودم دچار کیست وفیبرم وزخم رحم هستم.ممنون ۹۲/۴/۷در۱۳:۳۰

    [پاسخ]

  26. فاطمه گفت:

    سلم فقط ازداروی گیاهی به نام بنتعله استفاده کنید.
    من کیست ۷ س را درطی ۲ هفته استفاده ازاین دارو آبش کردم

    [پاسخ]

  27. فاطمه گفت:

    سلام
    فاطمه هستم ۲۳ ساله
    حدود ۸-۱۰ سال هست که تخمدانم کسیت ساز هست فقط داروی شیمیایی مصرف میکردم اما فایده ای نداشت .مهرماه ۹۱ کیستی به اندازه ۷ س که بسیازنازک شده بود واحتمال ترکیدنش بوددرتخمدان سمت راستم ساخته شده بودومتخصص فورا بهم وقت عمل داد اما درطی ۲ هفته با استفاده ازیه داروی گیاهی به نام بنتعله کیستم آب شد.

    [پاسخ]

    پریا پاسخ در تاريخ سپتامبر 2nd, 2013 15:53:

    با سلام دوست گرامی میشه اسم کامل داروی گیاهی به نام بنتعله را بگید چون من هرچی سرچ میکنم چیزی پیدا نمیکنم سپاس

    [پاسخ]

    masi پاسخ در تاريخ فوریه 5th, 2016 00:12:

    توروخدا بمنم بگید اسم دقیق این داروی گیاهیو اگه تونستین برام ایمیل کنید

    [پاسخ]

  28. نیره گفت:

    سلام من ۲۲سال سن دارم مجردم کیست تخمدانم داشتم و تابستان عمل جراحی کردم وبراثر آن یکی از تخمدانهای منو برداشتند میخواستم بدونم عوارض بعدی آن در آینده برای بار دار شدنم وزایمانم ویائسگی چیست؟آیا امکانش هست که من حامله نشم خیلی میترسم خواهش میکنم جوابمو بدین ممنون

    [پاسخ]

  29. انا گفت:

    فوق العاده جامع وعالی بود بسیار ممنون

    [پاسخ]

  30. ویدا گفت:

    سلام کیست دو طرفه یعنی هم طرف راست هم طرف چپ که بزرگ هم باشد ایا خطرناک است ؟ در ضمن من ۳۰ ساله هستم و میوم هم دارم

    [پاسخ]

  31. bita گفت:

    با سلام خدمت شما خواستم بدانم که آیا برداشتن رحم یا بر داشتن یکی از تخمدان ها میتواند دلیلی برای کم شدن استروژن باشد و آیا پریود نشدن در این زمان به معنای یائسه شدن هست یا در سنین بالاتر باید منتظره علائم یائسگی بود ؟

    [پاسخ]

  32. مهین گفت:

    سلام .اطلاعات خوبی بود .ممنون .موفق باشید

    [پاسخ]

  33. ضحی گفت:

    عالیییییی بود

    [پاسخ]

  34. ضحی گفت:

    مرسییییییییی عالی بود

    [پاسخ]

    sepideh پاسخ در تاريخ می 30th, 2016 17:41:

    سلام…من دختری ۱۹ساله هستم و مجرد
    تاحالا دوبار تخمدان سمت چپم رو جراحی باز و لاپاراسکوپی کردم.
    و دباره این کیست رشد کرده و وقت عمل مجدد برام گذاشتن

    اگر کسی راه کاری بجز جراحی امتحان کرده ک جواب قطعی داده ممنون میشم ک بهم بگه😔

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =