برای مبارزه با سرماخوردگی

از قدیم گفته‌اند آدم‌ها همان چیزی هستند که می‌خورند. در نتیجه اگر می‌خواهید فرد سالمی باشید، باید مواد غذایی سالم مصرف کنید. هنگامیکه بحث از سیستم ایمنی بدن به میان می‌آید، نقش تغذیه را نمی‌توان نادیده گرفت. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی هستند که بدن شما را قوی نگه می‌دارند و از غلبه انواع عفونت‌ها به بدن، جلوگیری می‌کنند. اگر امسال دوست ندارید سرما بخورید یا سایر ویروس‌ها وارد بدنتان شود، باید در فکر تقویت سیستم ایمنی بدنتان باشید. پس از همین امروز به مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید توجه ویژه داشته باشید.

دانه‌های رازیانه
دانه‌های رازیانه خاصیت ضد باکتری دارند. ثابت شده که مصرف این دانه‌ها در کاهش گلودرد و سرفه و کاهش اخلاطی که منجر به بسته شدن راه تنفسی می‌شود، موثرند. دانه‌های رازیانه را می‌توان به طرق گوناگون مصرف کرد، اما بهترین و موثرترین طریقه مصرف آن، استفاده از دمنوش آن است. کافی است نصف پیمانه دانه‌های آسیاب شده رازیانه را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید و با موادی از قبیل دارچین، عسل یا شکر آن را طعم دار کرده و نوش جان کنید. پیشنهاد می‌شود برای بهره گیری از خواص این ماده مغذی، روزی سه بار از این دمنوش میل کنید.

مرکبات
مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ویتامین ‍‍C، آنطور که در گذشته تصور می‌شد در بهبود سرماخوردگی تاثیر شگفت انگیز ندارد. اما قطعا مصرف ویتامین C در مراحل اولیه شکل گیری بیماری موجب تعویق آن می‌شود. ضمنا مرکبات علاوه بر ویتامین C حاوی بسیاری از ترکیبات ارزشمند دیگر نیز هستند که موجب می‌شوند این میوه‌ها در پیشگیری و بهبود بیماری نقش داشته باشند. پس هرگاه احساس کردید احتمال دارد مبتلا به بیماری شوید، مصرف انواع مرکبات از جمله پرتقال، لیمو شیرین و گریپ فروت را آغاز کنید. از اندکی زیاده روی در مصرف این میوه‌ها نیز نهراسید. بدن شما مواد زائد را خود به خود دفع می‌کند.

ماهی
ماهی‌های چرب، از جمله ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این اسیدها، التهابات مضر بدن را کاهش می‌دهند. التهابات مزمن مانع عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن می‌شوند که در نتیجه احتمال ابتلای بدن به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های جدی‌تر را افزایش می‌دهند. اسیدهای چرب امگا ۳ از جهات دیگر نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی دانشجویان صورت گرفت، ثابت شد افرادی که حدود ۳ ماه به طور مداوم از مکمل‌های امگا ۳ استفاده می‌کردند، التهابات و اضطراب کمتری را تجربه کردند. اضطراب به نوبه خود یکی از علل تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

پروتئین
پروتئین نه تنها برای ساخت ماهیچه، بلکه برای تولید پادزهرهایی که با عفونت‌های بدن مبارزه می‌کنند، ضروری است. یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت پروتئین، سینه بدون پوست بوقلمون است؛ اما مرغ و گوشت قرمز نیز منابع خوبی هستند. البته اگر به دنبال منابع گیاهی هستید، استفاده از حبوبات و مغزها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قارچ
در گذشته، به خواص متعدد قارچ توجه چندانی نمی شد. اما امروزه همه متخصصان می‌دانند که قارچ به دلیل دارا بودن دو ویژگی، یکی از بهترین سلاح‌های مبارزه با انواع بیماری از جمله سرماخوردگی است: اولا قارچ حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است. سلنیوم به گلوبول‌های سفید بدن کمک می‌کند با بیماری‌ها بهتر و موثرتر مبارزه کند. ثانیا علاوه بر سلنیوم، قارچ دارای مقدار کافی بتا گلوکان است. بتا‌گلوکان نیز نوعی فیبر ضد باکتری است که سلول‌هایی که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند را فعال می‌کند.

سیر
این حبه‌های تند و خوش طعم خاصیتی فراتر از طعم‌دار کردن غذای شما دارند. سیر حاوی آلیسین (ترکیبی گوگرد‌دار) است که پس از تجزیه شدن، آنتی‌اکسیدان در بدن تولید می‌کند. تحقیقاتی که در همین رابطه اخیرا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به مدت یکماه هر روز از سیر تازه استفاده می‌کردند، کمتر از دیگران به سرماخوردگی مبتلا شدند و افرادی که سرماخورده بودند نیز، با مصرف سیر زودتر بهبود یافتند. توجه داشته باشید که خاصیت و میزان آنتی‌اکسیدان‌های سیر خام بسیار بیشتر از سیر پخته است. اگر نمی‌توانید طعم سیر خام را تحمل کنید، می‌توانید از مکمل‌های سیر استفاده کنید.

چای
همه می‌دانند که نوشیدن یک لیوان چای داغ هنگام سرماخوردگی به بهبود گلو درد کمک زیادی می‌کند. اما خواص چای بیش از این است. همه انواع چای، از جمله چای سیاه، سبز و سفید، حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین هستند. این آنتی‌اکسیدان در مبارزه با سرماخوردگی موثر است. در تحقیقاتی که اخیرا در کشور ژاپن صورت گرفت، ثابت شد افرادی که به مدت ۵ ماه از کپسول‌های کاتچین استفاده می‌کردند، ۷۵ درصد کمتر از سایر افراد به سرماخوردگی مبتلا شدند. این ویژگی‌های چای، علاوه بر سرماخوردگی، در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان نیز موثر است.

فلفل قرمز
درست مانند مرکبات، فلفل قرمز نیز سرشار از ویتامین C است. هر یک عدد فلفل قرمز متوسط حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم ویتامین C است. این میزان، دو برابر نیاز بدن هر فرد به این ویتامین است (برای مثال هر یک عدد پرتقال بزرگ حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C است). بدن ما هنگام بیماری به مقدار بسیار زیادی ویتامین C نیاز دارد. مصرف فلفل قرمز یکی از ساده‌ترین راه‌های تامین این نیاز است.

ماست و کفیر
بیشتر مردم تصور می‌کنند باکتری‌ها موجودات مضری هستند؛ اما برخی از این جانوران کوچک نه تنها مضر نیستند، بلکه وجودشان برای بدن ضروری است. مصرف مواد غذایی پروبیوتیک (مانند ماست و کفیر)، راه مناسبی برای افزایش باکتری‌های مفید بدن است. این باکتری‌ها به تقویت سلامت سیستم گوارش و جلوگیری از بیماری کمک می‌کنند. بیش از ۱۰ تریلیون باکتری در سیستم گوارش بدن ما زندگی می‌کنند. ما باید کاری کنیم که باکتری‌های مفید بر باکتری‌های مضر غلبه کنند. علاوه بر سیستم گوارش، باکتری‌های مفید به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی نیز کمک می‌کنند.

شیر
مقدار زیادی از ویتامین D مورد نیاز بدن که برای تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است، توسط نور خورشید تامین می‌شود. اما این ویتامین کلیدی در شیر و لبنیات و مواد غذایی غنی شده مانند آب پرتقال و غلات آماده صبحانه نیز وجود دارد. ثابت شده که مصرف ویتامین D در کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی موثر است.

دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه

زیبــاشـــو دات کام

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. sepehr گفت:

    عالی

    [پاسخ]

  2. sepehr گفت:

    عالی ””””ع ا ل ی

    [پاسخ]

  3. sayeh گفت:

    جالب بود .ممنون

    [پاسخ]

  4. soheil گفت:

    salam . babate matalebe amozande sepasgozaram

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =