چند نکته طلایی خانه داری

در این پست به چند نکته ی کاربردی خانه داری اشاره میکنیم که خانه داری را شیرین تر می کند.

تهیه یک چای تازه‌دم خوش رنگ و خوش عطر، دست کمی از پختن یک غذای خوشمزه ندارد. در زیر به چند نکته سودمند درباره چای اشاره می‌کنیم:تهیه یک چای خوش طعم، اندکی حوصله می‌خواهد. برای صرفه‌جویی در سوخت، ابتدا سماور یا کتری را از آب پر نکنید، بلکه نخست قدری آب داخل آن بریزید (بعداً هنگام دم کردن چای می‌توانید به آن آب اضافه کنید). همینکه آب داخل کتری یا سماور به نقطه جوش رسید و نخستین غل را زد چای خود را دم کنید. توجه داشته باشید که اولا هیچگاه برای تسریع در درست کردن چای، آب گرم داخل سماور نریزید، بلکه همیشه  از آب سرد استفاده کنید. ثانیاً نگذارید آب سماور زیاد بجوشد، چون چای شما را بد رنگ و بی‌مزه خواهد ساخت. ضمناً قوری را نیز قبل از دم کردن چای، اندکی گرم کنید. یعنی ابتدا قوری را تا نیمه از آب جوش پر کنید و سپس دوباره خالی نمائید. همینکه مشاهده کردید آب جوش آمده، برگ‌های چای را درون قوری بریزید و روی آن آب جوش باز کنید. در مورد برخی از چای‌ها لازم است قبلا چای را بشوئید. به این معنی که ابتدا اندکی آب جوش درون قوری بریزید و خالی کنید تا خاک چای شسته شود و برگ‌های چای آمادگی بیشتری برای دم کشیدن پیدا کنند. وقتی قوری را به اندازه کافی از آب پر کردید، آب سماور یا کتری را نیز اضافه کنید. سپس قوری را روی سماور بگذارید و در صورت امکان، دستمال تمیزی روی آن بیندازید تا چای بهتر دم بکشد!
معمولا چای ظرف مدت ۳ تا ۵ دقیقه دم می‌کشد، ولی توجه داشته باشید که چای انواع مختلف دارد و هر نوع چای، دارای طبیعت خاصی است. برخی از چای‌ها زود دم می‌کشد و پاره‌ای دیگر، به اصطلاح «دیردم» هستند. بر اثر تجربه و تمرین پی خواهید برد که چای شما از کدام نوع است، و مدت مناسب برای دم کشیدن نوع چای، و همچنین سلیقه خود را خواهید یافت. در همه حال باید مراقب باشید که چای شما نجوشد، وگرنه همه زحمات شما برباد خواهد رفت!

قهوه فوری!
یکی از خانم‌های کدبانو معتقد است که نه تنها نوع قهوه در طعم و مزه آن موثر است، بلکه چگونگی درست کردن آن نیز بسیار حائز اهمیت است. او راز این‌کار را چنین بیان کرد:
ابتدا آب را جوش آورید، سپس قهوه فوری (مانند نسکافه و غیره) را داخل آب بریزید. بگذارید تا آب دوباره به نقطه جوش برسد تا آنکه حباب‌های آن به طرف بالا بیاید. بلافاصله شعله را خاموش کنید. بگذارید قهوه، یکی دو دقیقه به همین حال بماند، سپس آن را درون فنجان ریخته بنوشید. او ادعا می‌کند که راز اینکار در جوش دوم نهفته است و مزه قهوه‌ای که به این طریق درست شود، با همه قهوه‌ها فرق دارد. البته اگر از یک ظرف زنگ ناپذیر استفاده کنید بهتر است.

سبزی‌کاری در آشپزخانه!
آیا تا کنون شنیده‌اید یا دیده‌اید که شخصی به‌جای باغچه خانه خود، در آشپزخانه سبزی بکارد؟ هر چند عجیب به نظر می‌رسد، ولی واقعیت دارد. من هم اولش باور نمی‌کردم، ولی وقتی از آشپزخانه خانم همسایه دیدن کردم، برایم یقین حاصل شد که آنچه می‌بینم خیال نیست. این کدبانوی باذوق ایرانی، هر وقت اراده کند، از باغچه کوچک خود در آشپزخانه، جعفری تازه می‌چیند! و در هر فصل از سال، خوراک خانواده را با چند پر جعفری تزئین می‌کند! او  می‌گوید همه کس می‌تواند در آشپزخانه خود، علاوه بر سبز کردن گندم، عدس و غیره که یک رسم ایرانی است و در فصل بهار انجام می‌شود، در همه فصول سال، جعفری تازه بعمل آورد، و برای این منظور کافی است یک قطعه اسفنج معمولی (ابر) را از وسط به دو نیم کنید، سپس تعدادی تخم جعفری را روی هر نیمه اسفنج بپاشید و هر نیمه را درون بشقابی گذاشته کنار پنجره قرار دهید. فراموش نکنید که باید همیشه آنها را مرطوب نگاه دارید. پس از مدتی جوانه زده و تبدیل به جعفری تر و تازه‌ای خواهد شد.

معجزه خمیر دندان!
اگر شیشه تلویزیون شما و یا شیشه روی میز و غیره خط افتاده، کافی است مقداری خمیر دندان روی آن بمالید. سپس با پارچه نرمی آن را صیقل دهید. آثار خراشیدگی شیشه از بین رفته و تصویر تلویزیون شما بهتر خواهد شد.

چه کسی موکت را گلی کرد؟
این پرسشی است که روزانه، بارها و بارها در یک خانه بچه‌دار تکرار می‌شود، ولی پاسخ آن دردی را دوا نخواهد کرد. وقتی بچه‌ها با کفش‌های گلی خود، فرش یا موکت را لک کرده‌اند مقداری نشاسته ذرت روی لکه‌گل خیس بپاشید و بگذارید مدت ۵۱ دقیقه به همان حال بماند تا آب آن گرفته شده خشک شود. سپس به وسیله جاروی برقی آثار آن را از بین ببرید.

پرز خوابیده!
اگر پایه وسایل سنگین خانه، از قبیل مبل، میز، بوفه، صندلی و نظایر آن، پرز فرش یا موکت را خوابانده و به اصطلاح روی فرش جا انداخته است، آن را به وسیله یک اتوی بخار، دوباره به حالت اول برگردانید. همینکه بخار زیادی در اتو جمع شد، اتو را روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. توجه داشته باشید که کف اتو، با فرش یا موکت تماس پیدا نکند، بلکه اتو را قدری بالاتر از سطح فرش نگاه دارید. سپس محکم برس بزنید.

ماهی شور
برخی از ماهی‌ها بیش از اندازه شورند که بسیاری از اشخاص، حتی با کته یا چلوی بی‌نمک نیز نمی‌توانند شوری آن را تحمل کنند. برای از بین بردن شوری اضافی اینگونه ماهی، آن را مدت ۵۱ دقیقه درون آب سرد خیس کنید. سپس از آب خارج ساخته با هوله کاغذی آبش را بگیرید.

بوی سیر
اگر سوپ یا آبگوشت شما بیش از حد بوی سیر گرفته، برگ‌های جعفری را درون یک صافی چای (که معمولا به صورت یک محفظه کروی و مشبک می‌باشد و چای خشک را در آن می‌ریزند) قرار دهید و داخل غذا بیندازید تا آنکه بوی سیر اضافی را به خود جذب کند.

حمام شیر برای ماهی!
دوستم، خوراک ماهی تدارک دیده بود که طعم و مزه‌اش حرف نداشت. ماهی که پخته بود، آنقدر تازه به نظر می‌رسید که انگار همین چند لحظه پیش از آب گرفته بودند! میهمان‌های خوش اشتها که مدت‌ها بود رنگ ماهی را ندیده بودند به‌به و چه‌چه گویان به خوردن آن مشغول بودند و دقایقی بعد طبق معمول، «تحقیقات سرمیزی» آغاز شد. هر کس میخواست از ته و توی قضیه سر در بیاورد و بداند این چه جور ماهی است، نام پدرش چه بوده؟ از آب گرفته شده یا زیر خروارها یخ مدفون گشته، و بالاخره چه جوری پخته شده؟ دوست عزیزم که بر خلاف بسیاری از خانم‌ها، اسرار آشپزی خود را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد، در پاسخ به همه این سوالات فقط به سادگی گفت: این یک ماهی یخ‌زده معمولی است! هیچکس حرف او را باور نکرد، ولی او بی‌اعتناء به ناباوری مهمانان، روش کار خود را بیان داشت و گفت: رمز کار من در این است که هیچگاه ماهی یخ‌زده را درون آب نمی‌گذارم، بلکه برای آنکه یخش ذوب شود، آن را در درون شیر قرار می‌دهم. شیر، مزه یخ‌زدگی را از ماهی می‌کشد و طعم دلپذیری به آن می‌بخشد که همه به اشتباه می‌افتند و تصور می‌کنند که ماهی کاملا تازه است و همین چند لحظه پیش صید شده است.

روکش برای کفش بچه‌ها هنگام مسافرت
بچه‌ها، به ویژه در طول سفر، لحظه‌ای در اتومبیل آرام نمی‌نشینند و معمولا عادت دارند که ورجه‌وورجه کنند. برای آنکه بچه‌ها، با کفش‌های خود، به روکش صندلی و تودوزی اتومبیل شما آسیبی نرسانند، قبل از سوار کردن آنها، یک جوراب مردانه روی کفش آنها بکشید. با این تدبیر، حتی هنگامی که روی صندلی بایستند، رویه صندلی شما از خراشیده شدن مصون خواهد ماند.

نرم کردن کره!
هیچگاه سعی نکنید کره‌ای را که از فریزر در آورید، به وسیله یک کارد تیز از وسط به دو نیم کنید. این کار، به ویژه وقتی که قالب کره را در دست خود گرفته‌اید، بسیار خطرناک است، زیرا ناگزیر برای انجام این کار باید از زور بازوی خود استفاده کنید و با تمام قوا به کره فشار وارد آورید و همین تلاش، باعث می‌شود که ناگهان کارد تیز از قالب کره گذشته و دست شما را ببرد. یکی از خانم‌ها که این بلا سرش آمده می‌گوید: نفهمیدم چه شد. فقط متوجه شدم که کره با خون آمیخته و از کف دست من خون فواره می‌زند. چون دستم از شدت سرما بی‌حس شده بود متوجه اهمیت قضایا نبودم، ولی همین بی‌احتیاطی منجر به آن شد که در محل زخم، هفت بخیه بزنند. از همه بدتر اینکه از کارهای روزمره خانه‌داری نیز باز ماندم. نه می‌توانستم دستم را به آب بزنم و نه آنکه ظرف سنگینی را به دست گرفته بلند کنم. ملاحظه می‌کنید که این کار چه عواقبی دارد؟ بنابراین برای نرم کردن و بریدن کره منجمد، از روش‌های دیگر استفاده کنید:
قالب کره را رنده کنید. رنده کردن کره‌ای که سخت منجمد شده، به سرعت آن را نرم می‌کند.
اگر می‌خواهید کره شما بیش از حد نرم شود به طوری که بتوانید آن را روی نان و غیره بمالید یک لحظه، ماهی‌تابه کوچکی را که قبلا روی آتش گرم کرده‌اید، وارونه روی ظرف کره بگذارید. به‌زودی کره را نرم خواهد کرد. ولی اگر عجله‌ای ندارید و مایلید کره شما به طور طبیعی نرم شود، ساعتی قبل، آن را از فریزر خارج سازید و بگذارید تا خودبه‌خود نرم شود.

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه‌

  1. saeideh گفت:

    با سلام وخداقوت
    امیدوارم در کلیه شئونات زندگی موفق و پیروز باشید مطالب ویژه ای است مخصوص کدبانو ها ممنون

    [پاسخ]

  2. گوهر گفت:

    تولدت مبارک!
    سایت شما واقعاً دوست داشتنی است. من روز یکبار حتماً یکبار به سایت زیبا شو مراجعه می کنم و دوستش دارم.
    خواهش من از شما این است تا مطالب کوتاه ولی موثر را درمورد لاغری به نشر برسانید.
    زنده باد سایت زیبا شو.

    [پاسخ]

  3. مریم گفت:

    خدا قوت واقعا حال کردم از مطالب آموزنده و جالبتون امیدوارم در پناه حق همواره سالم و شاد باشید

    [پاسخ]

  4. leila گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون- یه سوال داشتم
    جرم کف کتری من سوخته آیا قابل استفاده هست؟یا میشه با یه ترفندی سوختگی ها رو از بین برد؟؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    [پاسخ]

  5. shahnaz hedayati گفت:

    vaghean mamnon sayteton aliy faghat chera tarke sigareton matlab nadare

    [پاسخ]

  6. sara گفت:

    سلام سیات شما واقعا” زیبایی های را درخود جمع میکند وبه دوستان خود هدیه میکند. ومن از شما ممنونم.

    [پاسخ]

  7. shahrbano گفت:

    ba salam aliee matalebeton dasteton dard nakonee

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =