سبوس برنج عالی برای پوست و مو

سبوس برنج دوست پوست و موحتما تا به حال در هنگام خرید به انواع شامپوی سبوس برنج و یا کرم‌های پوستی که حاوی عصاره سبوس برنج هستند، برخورد کرده‌اید، اما واقعاً سبوس برنج چه تاثیری بر پوست و موی شما دارد؟ ابتدا باید بدانیم عصاره سبوس برنج چگونه تهیه می‌شود و حاوی چه ترکیباتی است.

ترکیبات سبوس برنج
از سبوس برنج به کمک حلال‌ها روغنی دست می‌آید که به روغن سبوس برنج موسوم است. لیپاز فعال موجود در سبوس برنج باعث افزایش درصد اسیدهای چرب آزاد در این ترکیب می‌شود. روغن سبوس برنج از ۱۵- ۲۰ درصد اسیدهای چرب اشباع شده و ۸۰ تا ۸۵ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده است، که از این جمله می‌توان ۱-۴ درصد اسید میریستیک، ۱۲- ۱۸ درصد اسید پالمیتیک، ۱-۳ درصد اسید استئاریک، ۴۰- ۴۵ درصد اسید لینولئیک، به مقدار ۱ درصد اسید لینولنیک و ۲ تا ۴/۰ درصد اسید پالمیتولئیک را نام برد. روغن سبوس برنج طلایی رنگ، است اما به سختی می‌تواند به رنگ سفید و روشن نیز گرایش پیدا کند، همچنین این روغن تحت تاثیر گرما تا حرارت ۱۶۰ درجه نیز فاسد نمی‌شود. روغن سبوس برنج نه تنها رطوبت پوست و موی سر را حفظ می‌کند.بلکه به وسیله محتوی بالای ویتامین‌های B و E باعث تقویت موی سر نیز می‌گردد. این روغن پس از غیر فعال کردن لیپاز موجود در آن در تهیه صابون، شامپو و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عصاره سبوس برنج با تشکیل یک لایه بر روی پوست بعد از شستشو، از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و به این وسیله از پوست محافظت می‌کند. روشن کردن و صاف کردن پوست از دیگر خواص این روغن است. برای ساخت کرم‌های پوستی جهت رفع خشکی پوست و ترک خوردگی سرآرنج، زانوها، پاشنه پا، دست‌ها و نقاط دیگر بدن، از عصاره طبیعی سبوس برنج استفاده می‌کنند. روغن سبوس برنج نه تنها با مرطوب نگه داشتن پوست باعث نرمی ‌آن می‌شود، بلکه با رطوبت‌دهی به پوست از ترک خوردن آن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین با پاک کردن اکسیژن فعال از سطح پوست، از تشکیل پراکسید چربی که باعث چروک شدن و پیری زودرس پوست می‌شود جلوگیری می‌کند. اینوزیتول از دیگر ترکیبات موجود در این روغن است که رشد و بازسازی سلول‌های پوست را سرعت می‌بخشد. هوریزن اویل نیز از ترکیبات موجود در سبوس برنج است که با جذب اشعه ماوراء‌بنفش خورشید از پیری پوست جلوگیری می‌کند، این ترکیب از طریق افزایش ترشحات پوستی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و در حقیقت عمل لایه‌برداری را به صورت ملایم انجام می‌دهد. اسید فیتیک ترکیب دیگری است که در سبوس انواع غلات یافت می‌شود؛ اسید فیتیک موجود در سبوس برنج رشد سلول‌های پوست را تحریک کرده و باعث به هم پیوستگی و سلامت پوست می‌شود.

تغذیه مناسب برای کاهش ریزش مو
به خاطر داشته باشید که شایع‌ترین دلیل ریزش مو کمبود دریافت مواد غذایی است، و رژیم‌های غیر‌اصولی کاهش وزن و گیاهخواری منجر به ریزش مو می‌شوند. در ادامه به مواد غذایی می‌پردازیم که برای کاهش ریزش مو کمک کننده هستند:
پروتئین: ماده اصلی برای ساخت پوست، مو و ناخن، پروتئین و واحدهای سازنده آن یعنی اسید آمینه است؛ پروتئین در انواع گوشت، تخم مرغ و ماهی به وفور یافت می‌شود.
کلسیم و منیزیم: برای دریافت کلسیم و منیزیم کافی از شیر و لبنیات به مقدار کافی استفاده کنید و در صورتی که به لاکتوز حساسیت دارید و با خوردن شیر دچار دردهای شکمی ‌می‌شوید، از فرآورده‌های لبنی دیگر مانند ماست استفاده کنید.
بیوتین و ویتامین‌های گروه B: بیوتین و ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B6 در ترمیم پوست و پیشگیری از ریزش مو نقش بسیار مهمی‌ دارند. از منابع مناسب برای تامین این ویتامین‌ها می‌توان جگر، موز، دانه آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک، گوشت، غلات سبوس‌دار، مخمر و زرده تخم‌مرغ و بادام زمینی را نام برد.
آنتی اکسیدان‌ها: ویتامین E، ویتامین C، پیش‌ساز ویتامین A که در سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدو حلوایی، زردآلو، کلم براکلی، گریپ فروت یافت می‌شوند، همچنین روی و سلنیوم همه آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در درمان و پیشگیری ریزش مو تاثیر فراوانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیراتی که آلودگی هوا بر رشد و سلامت موها می‌گذارد را نیز تا حد زیادی خنثی می‌کنند.
اسیدهای چرب اُمگا-۳ و اُمگا-۶: از اسیدهای چرب اُمگا-۳ مهم می‌توان آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید(EPA) را نام برد که در ماهی‌های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، روغن گردو، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی به فراوانی یافت می‌شوند. اسید چرب اُمگا-۶ نیز، اسید لینولئیک است که در روغن‌های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می‌شود.

آذین کریم زاده – کارشناس ارشد تغذیه

زیبــاشـــو دات کام

۲۴ دیدگاه‌

  1. گلشن گفت:

    سلام سبوس برنج واقعا عالی هستش من چند ساله استفاده میکنم

    [پاسخ]

  2. بهاري گفت:

    منم سوال سارینا جون و دارم، در مورد بستن منافذ پوست صورت، قرص اکسیژنه رو از کجا باید بخرم؟!!!!

    [پاسخ]

  3. احمدرضا گفت:

    سلام
    از مخلوط (آماده) مورت وآرد نخود(از عطاری معتبر تهیه شود) و یک عددزرده تخم مرغ محلی و مقداری آب که از خمیر شل تر بشه تهیه نموده . به مدت دو ساعت بصورت ماسک بر روی سر گذاشته و نایلون بکشید بعدش هم موهارو بشویید.
    در هفته سه مرتبه استفاده شود. گیاهی است و هیچ ضرری ندارد
    موفق باشید

    [پاسخ]

  4. فاطمه گفت:

    سلام ساریناجون
    میشه بگی از کدوم سایت خوندی که واسه بستن منافذ پوست خوب که منم استفاده کنم چقدرباید روپوست بمونه ؟چند روز باید استفاده کنیم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنی عزیزم

    [پاسخ]

  5. امیدوار گفت:

    سلام میشه بگید از کجا باید تهیه اش بکنیم ،مهین جون شما از کحا گرفتی ،چند وقت اسنفاده کردی

    [پاسخ]

  6. اسلام مشکانی گفت:

    منکه وسط سرم مانده بود مصرف کردم عزیزدل همان وسط خالی وخالی شد اما!؟؟اطرافش محکم محکم مثل اینکه بتون ریختن جدی میگم

    [پاسخ]

  7. حديث گفت:

    سلام.
    من از سبوسه برنج برای جلوی موهام ک ریخته بود استفاده کردم. بعد از سه بار استفاده کردن از ماسک سبوس برنج موهام دوباره رشد کرد و مثله اولش پُر شد.
    ب این صورت ک سبوس برنج رو ب مقداری ک برایه موهاتون کافیه رو با زرده ی تخم مرغ مخلوط کنید و ب خمیر در بیاریدش و رویه محله مورد نظرتون بذارید..زرده تخم مرغ هم ب خودیه خود برای رشد مو مفید هستش و باعث رشد مو میشه..و همینطور سبوس برنج.برای رشد ابرو هم من استفاده کردم و خیلی خوب بوده.خمیر رو خیلی شل نکنید ک بریزه از سرتون . و در اخر هم بک نایلون رویه اون قسمتی ک خمیر رو کذاشتید بذارید حداقل یکی دو ساعت بمونه ضرر نداره. .

    [پاسخ]

  8. مهین گفت:

    من همه راهها را برای پوست و مو امتحان کردم هیچکدوم مفید نبود غیر از سبوس برنج خوراکیه ناژوان گیاه . برای من یه چیزی شبیه معجزه بود پوستم را بکلی بازسازی کرد و موهام از ولش هم بهتر شده

    [پاسخ]

    ندا پاسخ در تاريخ ژوئن 9th, 2014 13:46:

    مهین جون از کجا تهیه کردید این سبوس برنج رو؟

    [پاسخ]

    لیدا پاسخ در تاريخ ژوئن 21st, 2014 21:51:

    میشه بدونم واقعا باعث رشد موهات شد مهین جان؟؟ چجوری مصرفش میکردی چه مقدار میشه توضیح بدی ممنون

    [پاسخ]

  9. پريا گفت:

    لومن واقعا خوبه…

    [پاسخ]

  10. پیمانه گفت:

    با سلام,

    من الان ۲ ماهی هست که ریزش موهام زیاد شده از شامپوهای خیلی خوب استفاده

    می کنم ولی ریزش داره آزمایش دادم مشکلی نبوده جنس موهام خیلی نازکه لطفا

    راهنمائی بفرمائید؟ با تشکر

    [پاسخ]

  11. سارینا گفت:

    هنوز قرص اکسیژنه رو پیدا نکردم از چ چیز دیگه ای جاش استفاده کنم؟؟؟
    تو ماسک اردگندم +گلاب واسه بستن منافذ

    [پاسخ]

  12. یاسمن گفت:

    من خودسبوس برنج رودارم ازاونم میشه استفاده کرد؟
    میشه بگین چ طوری؟مثلاماسکش کنیم؟

    [پاسخ]

  13. zeinab گفت:

    baraye rizeshe mo in shampo khobe ????????????

    [پاسخ]

    پريا پاسخ در تاريخ سپتامبر 18th, 2013 15:27:

    تو چقد با نمکی مربا

    [پاسخ]

    مجید پاسخ در تاريخ دسامبر 4th, 2013 19:01:

    پریا …
    با هم خوب باشین دعوا نکنین… آتیشششششششش

    [پاسخ]

  14. سیب گفت:

    گلی جون مرسی عزیزم اگه بیشتر از مشخصاتش بگی ممنون میشم .راستی خیلی ها تو سایتای دیگه از ریمل بورژا (هزارو یک مژه)تعریف کردن کسی استفاده کرده ؟لطفا جواب بدین.

    [پاسخ]

    tarane پاسخ در تاريخ آگوست 26th, 2013 13:23:

    من از ریمل بورژا تقریبا یک ساله که استفاده می کنم وخیلی راضیم،نگران نباش عزیزم

    [پاسخ]

  15. سارینا گفت:

    چرا جوابمو نمیدیییییییییییییییییییید؟؟
    منتظرما..:((((

    [پاسخ]

  16. مهسا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دختر ۲۶ساله ای هستم که موهای سفید زیادی دارم و از این بابت ناراحتم چون قسمت جلوی موهام هست واصلا دوست ندارم از رنگ های شیمیایی استفاده کنم.لطفا راهنماییم کنید چاره چیست؟

    [پاسخ]

  17. سیب گفت:

    ملیکا جون سلام
    من چشام ریزه و مژه هام هم نازک و کم پشته یه ریمل خوب بلند کننده و پر پشت کننده بهم معرفی میکنی ؟ببخشید این سوالو اینجا پرسیدم…واقعا خستهم هرچی خریدم و جواب نداد آرکانسیل ،اورآل …..لطفا مشخصاتش رو هم بگو که بدونم چی باید بگیرم فقط به شما اعتماد دارم تو رو خدا جوابمو بده مرسی بوس

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ آگوست 14th, 2013 09:49:

    سلام سیب خانم من از ریمل بورجوییس یا همون بورژوا استفاده می‌کنم مخصوص اونایی که سرشون به اصطلاح لیزری هستش یعنی‌ مویی نیست خیلی باحاله حتما امتحان کن

    [پاسخ]

  18. سارینا گفت:

    ملیکاجون ی سواال..من میخواستم واسه بستن منافذ صورت قرص اکسیژنه رو توی گلاب حل و اردگندم بهش اضافه کنم(اینو ی جا خونده بودم این ماسک خیلی خوبه)سوالم اینه ک قرص اکسیژنه چیه؟هر داروخونه ای میرم میگه نمیدونیم!!
    این چیه؟؟ چه جوری و ازکجا میتونم بگیرم؟؟میتونم جاش از اب اکسیژنه توی ماسک استفاده کنم؟؟؟
    مرسییییییی.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =