برای ریزش موهایتان

دلایل بسیاری برای ریزش مو در مردان و زنان وجود دارد و این دلایل با توجه به جنسیت و سن افراد متفاوت است. مطالعات نشان می‌دهد که ریزش ۱۰۰ الی ۱۵۰ عدد مو در روز کاملاً طبیعی است. به‌طور معمول، موی انسان در سه مرحله به نام آناژن، کاتاژن و تلوژن رشد می‌کند. آناژن، مرحله فعال و مرحله رشد مو و کاتاژن مرحله‌ای است که رشد مو با تعویق مواجه شده و موها شروع به شکستن می‌کنند و تلوژن مرحله استراحت مو است که موها معمولاً می‌ریزند. به‌ طور طبیعی همیشه ۱۰ درصد از موها در محله استراحت قرار دارند و اغلب انواع ریزش مو به دلیل بیماری سیستمیک یا یک بیماری داخلی و یا رژیم غذایی بد است.

گاهی نیز موها به‌ دلیل مسائل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و یا فرایند پیری نازک می‌شوند که بیشتر افراد متوجه آن نمی‌شوند. به‌طور معمول نازک شدن موها از سن ۳۰ الی ۴۰ سالگی آغاز می‌گردد. علاوه بر این عواملی همچون، استرس شدید، تغییرات تغذیه‌ای و تغییرات هورمونی (بارداری و بلوغ و یا یائسگی) موجب ریزش مو می‌شوند. بیماری‌های تیروئید، کم خونی و فقر آهن نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند که پزشک با انجام آزمایش خون و بررسی سابقه پزشکی بیمار و گاهی اوقات با نمونه‌برداری از پوست سر تشخیص می‌دهد. داروهای بسیاری نیز موجب ریزش مو می‌شوند. به عبارت دیگر،  بسیاری علت ریزش مو را داروها، از جمله مواد مخدر است. از سوی دیگر درمان برخی از بیماری‌ها نیز ریزش مو به همراه دارد؛ مثلاً در بیماری سرطان، ریزش مو یکی از بارزترین عوارض شیمی درمانی است که البته ۶۷ تا ۱۲ ماه پس از درمان موها مجدداً رشد می‌کنند.

به‌ طور کلی موها به دو صورت موضعی یا کی می‌ریزند. در ریزش موضعی فقط منطقه کوچکی از مو می‌ریزد و در ریزش کلی موها در تمامی سر به‌طور کلی شروع به ریزش می‌کنند.

انواع ریزش موضعی

برخی از عواملی که موجب ریختن موضعی موها می‌شوند عبارتند از:
آلوپسی آره آتا: ریزش مو دایره‌ای به اندازه یک سکه است که معمولاً ظرف چند ماه بزرگ‌تر می‌شود.
تریکوتیلوماینا: در اثر عادت چرخاندن و یا بیرون کشیدن تعدادی از موها از بین سایر موها ایجاد می‌گردد.
کچلی قارچی سر: نوعی عفونت قارچی است.
کشش آلوپسی: در اثر کشیدن مکرر ریشه مو به وجود می‌آید.
کچلی منطقه‌ای: معمولاً با یک چهارم دایره آغاز و طی سه تا شش ماه، بدون هیچ درمانی رفع می‌شود. نوعی از آلوپسی، کچلی به بیش از یک منطقه از سر محدود می‌شود و در نوع شدید آن حتی به ریش و ابرو نیز سرایت می‌کند و روی سایر نقاط بدن نیز تأثیر می‌گذارد. کچلی منطقه‌ای در واقع یک بیماری خود ایمنی است که بدن به خودش حمله می‌کند و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. با این حال بیشتر بیماران مبتلا به آلوپسی مشکل سیستمیک ندارند و نیازی به انجام آزمایش‌های پزشکی نیست. برای درمان آلوپسی آره‌تا، مقدار کمی استروئید، مثل تریامسینولون به محل ریزش مو تزریق می‌شود تا فولیکول‌های مو تحریک شده و موها دوباره رشد کنند. این روش ممکن است در مناطق بزرگ چندان مؤثر نباشد؛ اما در رشد مجدد موها در مناطق کوچک بسیار مؤثر است.

در موارد شدیدتر از روش‌های دیگر، مثل استروئیدهای خوراکی و یا درمان با نور ماوراء بنفش نیز می‌توان استفاده کرد؛ اگر چه در برخی افراد نیز این روش‌ها مناسب نخواهد بود؛ زیرا عوارض جانبی و خطرات بالقوه بی‌شماری دارند که در واقع آن‌را غیر عملی می‌کنند. در مواردی که ریزش مو کم است، می‌توان به راحتی با شانه کردن مو در جهت‌های مختلف کچلی را پوشاند یا از اسپرهای مو استفاده کرد و یا به بهانه مُد کل مو را تراشید.
کشش آلوپسی: این نوع کچلی در اثر کشیدن مکرر ریشه مو و یا وارد کردن فشار به مو ایجاد می‌شود؛ مثل بستن و کشیدن موها به عقب (دم اسبی)؛ بنابراین اگر شما نیز جزء این افراد هستید و موهای خود را به این شکل می‌بندید، بهتر است از مدل دیگری استفاده کنید که به ریشه‌های مو شما فشار کمتری وارد کند. هر چقدر سریع‌تر این کار انجام شود، از آسیب بیشتر جلوگیری کرده‌اید.
تریکوتیلوماینا: معمولاً افرادی به این نوع ریزش مو دچار می‌شوند که از روی عادت بدون آنکه خود متوجه باشند، با موهای خود بازی می‌کنند و آن‌را می‌کشند. بعضی افراد حتی مژه‌های خود را نیز می‌کشند و با آن بازی می‌کنند! در این نوع از ریزش، اکثر موها ظاهری شکننده دارند. درمان به صورت رفتاری است؛ یعنی باید کمی دقت کنید و زمانی که متوجه می‌شوید در حال کشیدن موهای‌تان هستید، این کار را انجام ندهید. در موارد شدید بهتر است بیمار به یک روانپزشک یا مشاور مراجعه کند. داروهای ضد استرس و اضطراب نیز به درمان کمک بسیاری می‌کند.
کچلی قارچی: کچلی قارچی، ناشی از عفونت پوست سر است که اغلب، کودکان مدرسه‌ای به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری در آفریقایی‌های آمریکایی تبار و سیاه پوست‌ها شایع‌تر است و در بزرگسالان به ندرت دیده می‌شود. در این کچلی معمولاً موها شکسته هستند. درمان با داروهای خوراکی ضد قارچ انجام می‌شود و با درمان عفونت، موها مجدداً رشد می‌کند. این نوع کچلی با به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه یا برس به سایر افراد سرایت می‌کند.
ریزش کلی مو: در این نوع ریزش، تمامی موها نازک می‌شوند؛ بدون اینکه قسمت خاصی از مو دچار کچلی موضعی شود. از آنجا که ممکن است برخی افراد با این نوع ریزش مو آشنا نباشند، اغلب احساس می‌کنند موهای‌شان به ضخامت قبل نیست. علائم شایع این نوع عبارت است از:
ریختن سریع موها در مرحله تلوژن و پس از زایمان، تب و با کاهش ناگهانی وزن
ریزش آندروژنیک یا آندروژنی (کچلی شکل مردانه و زنانه)

پیشگیری
پیشگیری از ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد، زیرا علت‌های مختلفی برای ریزش مو وجود دارند؛ ولی به‌طور کلی می‌توان گفت، شامپو کردن منظم مو و رعایت بهداشت، همچنین تغذیه خوب و دریافت مقدار کافی مواد غذایی حاوی ویتامین B و آهن در درمان و پیشگیری مؤثر است. دریافت روزانه یک عدد مولتی ویتامین که حاوی روی، ویتامین B، فولات آهن و کلسیم باشد، در این زمینه بسیار مؤثر است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ویتامین D نیز تا حدودی در پیشگیری از ریزش مو تأثیر دارد. درمان بیماری‌های زمینه‌ای پزشکی، از جمله تیروئید، کم‌خونی و عدم تعادل هورمونی نیز در پیشگیری از ریزش مو مؤثر است. با انجام آزمایش خون و مراجعه به پزشک می‌توان تشخیص داد که آیا مقدار ویتامین B و آهن موجود در بدن کافی است یا با کمبود آنها مواجه هستید.

عوامل ریزش مو

در شرایط طبیعی موها در سه مرحله رشد می‌کنند و حدود سه سال در مرحله آناژن، یا مرحله رشد هستند و سپس وارد فازتلوژن می‌شوند؛ سپس در عرض سه ماه بعد از اینکه مو وارد مرحله تلوژن شد، ریشه مو سست شده و می‌ریزد. بنابراین بسیار طبیعی است که با شامپو کردن و یا شانه زدن، موهایی که در مرحله تلوژن قرار دارند، تحریک شوند و بریزند، اما موهای جدید جایگزین این موها می‌شوند، به همین دلیل است که ریزش ۱۰۰ عدد مو در روز طبیعی است. بیشتر افرادی که به ناگاه متوجه ریزش موها در حمام یا روی بالش و دیگر وسایل خود می‌شوند، متوجه نیستند که این ریزش طبیعی است و اینها موهای مرده فرد هستند. شرایط و عوامل متعددی روی رشد مو تأثیر گذار است و موجب شوک در مراحله رشد مو می‌شود. به‌طور معمول ۱۰ درصد از موها در مرحله تلوژن هستند؛ ولی گاهی شرایط موجب می‌شود که ۳۰ الی ۴۰ درصد موها در این مرحله قرار بگیرند. برخی از این شرایط عبارتند از: زایمان   تب بالا   کاهش ناگهانی وزن و رژیم غذایی نامناسب  بیماری شدید   جراحی
استرس شدید (که می‌تواند در اثر از دست دادن یکی از اعضای خانواد، طلاق و یا تغییرات تمایلات جنسی و … باشد).

این شرایط لزوماً همیشه با ریزش مو همراه نخواهند بود و هیچ یک از آنها تهدید کننده زندگی نیست و در اکثر مواقع بیشتر و نه تمام موهایی که ریخته شده است، پس از بهبود شرایط، مجدداً رشد خواهند کرد. در این موارد هیچ درمان خاصی نیاز نیست و به‌طور معمول به شامپو کردن موهای‌تان ادامه دهید.
کچلی الگوی مردانه و زنانه: این نوع ریزش مو معمولاً ارثی و خانوادگی است و هم در مردان و هم زنان دیده می‌شود؛ اگر چه ریزش مو در مردان سریع‌تر و بیشتر اتفاق می‌افتد. حتی مردانی که در طول زندگی کچل نمی‌شوند، با افزایش سن و پیری، موهای آنها نازک می‌شود. ریزش موی مردان به شکل M در قسمت جلوی سر، لزوماً به این معنا نیست که در آینده کچل خواهند شد و موهای آنها خواهد ریخت.

ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان مانند مردان ژنتیکی است و معمولاً به صورت پراکنده یا کل مو را شامل می‌شود و به منطقه خاصی از سر محدود نمی‌گردد. اگر چه در برخی از زنان نازک شدن موها و ریزش آن از سن ۳۰ سالگی آغاز می‌شود، ولی معمولاً سال‌ها طول خواهد کشید تا آنها متوجه نازکی و ریزش موهای‌شان شوند. این نازک شدن موها کاملاً طبیعی و فیزیولوژیک است و با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. عوامل ریزش مو در زنان به نسبت مردان بیشتر است و شرایطی از جمله کم خونی و بیماری تیروئید از مهم‌ترین آنهاست. اگر چه مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است طاسی از طریق ژن منتقل شود، ولی اکنون موضوع در حال بررسی است. خانم‌ها باید به نکات زیر توجه داشته باشند:
داشتن موهای بلند لزوماً به معنای فشار بیشتر به ریشه مو نیست.
شامپو کردن، ریزش مو را افزایش نمی‌دهد و فقط به ریزش موهای مرده و مستعد کمک می‌کند.  رنگ کردن و سشوار مو، موجب افزایش ریزش مو نخواهد شد؛ اما دکلره قوی و کشیدن موها به سمت عقب و وارد کردن فشار بیش از حد به فولیکول مو، موجب ریزش می‌شود.  بارداری تغییرات بی‌شماری در بدن ایجاد می‌کند و بر روی موها تأثیر می‌گذارد. بسیاری از زنان احساس‌ می‌کنند در دوره بارداری موهای آنها پرشت‌تر شده است. این موضوع معمولاً به چرخه رویش مو مربوط می‌شود؛ ولی دلیل قطعی آن مشخص نیست. در برخی خانم‌ها نیز برعکس، بارداری موجب ریزش مو می‌شود که دلیل آن تغییرات هورمونی بدن است و معمولاً بعد از زایمان و یا در طول یک دوره شش ماهه کاهش می‌یابد. علت دقیق این موضوع نیز ناشناخته است.
درمان ریزش مو در خانم‌ها: درمان ریزش مو در خانم‌ها شامل استفاده از ماینوکسیدیل (Rogaine)، پیوند مو، استفاده از پودر مو، کلاه گیس و اضافه کردن موهای مصنوعی به موهای طبیعی می‌باشد. توجه داشته باشید که خارش پوست سر نیز هم در مردان و هم در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود و این خارش ممکن است ناشی از شوره سر باشد. در هر صورت علت هر چه باشد، حتماً باید درمان شود. برای درمان شوره می‌توان از کرم‌های کورتیزونی موضعی یا لوسیون‌های کاهش خارش سر و یا شامپوهای کتوکونازول استفاده کرد.

درمان ریزش مو در مردان
روش‌های اثبات شده و علمی بسیار کمی وجود دارند که توسط FD برای درمان ریزش مو تأئید شده‌اند. در دنیای تجارت، هزاران روش اثبات نشده وجود دارد که فروشندگان ادعا می‌کنند محصولات آنها ریزش مو را درمان می‌کند. برخی از این محصولات ممکن است بی‌ضرر ولی بی‌فایده باشند. سه داروی اثبات شده برای ریزش مو در مردان به نام مایندکسیدیل (Rogaine)، فینلستراید (Propecia)، دوتاستراید (Avodart) وجود دارد که به نظر می‌رسد با قطع مصرف آنها ریزش مو نسبت به قبل تشدید نخواهد شد.
ماینوکسیدیل: برای خرید این دارو نیازی به نسخه پزشک نیست و هم مردان و هم زنان می‌توانند از آن استفاده کنند. بیشتر برای ریزش موهای وسط سر و رشد آنها مؤثر است تا جلوی موها و در انواع ۲، ۴ و ۵ درصدی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. Rogain نیز ممکن است سبب رشد مجدد موها شود، اما در حفظ مقدار فعلی موها بسیار مؤثر است و عوارض بسیار کمی نیز دارد. مهم‌ترین مشکل در مصرف این دارو، مصرف مداوم آن است؛ چرا که بیشتر افراد بعد از مدتی خسته می‌شوند؛ زیرا دست کم باید روزی یکی دوبار از آن استفاده کرد. ریزش ناگهانی این دارو بر روی گردن و صورت موجب رشد موهای زائد در این مناطق می‌شود.

فینلستراید: FDA این دارو را برای مردان مبتلا به ریزش مو آندروژنی تأئید کرده و اگر چه برای زنان تأئید نشده است، ولی برچسب روی آن نشان می‌دهد که مصرف آن در دوره بارداری و یا کسانی که تصمیم به بارداری دارند، ممنوع می‌باشد. زنان باردار حتی از دست زدن به محتویات کپسول نیز باید خودداری کنند؛ زیرا می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. این دارو با مسدود کردن و کاهش فعالیت هورمون‌های طبیعی در فولیکول‌های موی سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند و فقط با نسخه پزشک می‌توان آن‌را خریداری کرد و  به شکل قرص ۱ میلی‌گرمی در دسترس است که به صورت روزانه باید مصرف شود. اگر چه این دارو ممکن است موجب ضخیم شدن موی برخی افراد شود، ولی تأثیر اصلی آن حفظ موهای فعلی خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهند که این دارو، برای کاهش ریزش مو بسیار مؤثر است و باید دست کم ۶ الی ۱۲ ماه، مداوم مصرف شود؛ زیرا تأثیر آن تدریجی است. عوارض احتمالی دارو شامل ناتوانی و کاهش میل جنسی است که البته با قطع مصرف، این عوارض نیز از بین خواهند رفت.
دوتاستراید (Avodart): مورد تأئید FDA است و بزرگ شدن خوش خیم پروستات را درمان می‌کند. این دارو که شبیه فیناسترلید است و در طبقه داروهای مهارکننده آلفاردوکتاز قرار دارد، با مسدود کردن و اتصال ماده طبیعی در فولیکول‌های مو به درمان ریزش مو کمک می‌کند. خانم بارداری FDA این دارو را برای خانم‌ها تأئید نکرده و در صورتی که خانم بارداری اتفاقی این کپسول را لمس کند، باید بلافاصله دست خود را با صابون بشوید. گروهی دیگر از داروهای موضعی به نام پروستاگلنوین آنالوگ برای تقویت مژه‌ها وجود دارند که به تازگی توسط FDA تأئید شده‌اند و پژوهشگران در حال بررسی و مطالعه اثربخشی آن روی موهای سر هستند. یکی از این داروهای جدید «Bimatororost» نام دارد که در تیره کردن و ضخامت مژه‌ها و افزایش رشد آنها مؤثر است. به‌طور کلی علت اثربخشی این دارو مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد طول فاز آناژن یا همان مرحله رشد مو را افزایش می‌دهد.

مجله دنیای سلامت

زیبـا شــو دات کام

مطالب مرتبط

۴۱ دیدگاه‌

  1. siavash گفت:

    سلام. من ده سال پیش در ۱۵سالگیم با یه توصیه سنتی اشتباه به موهام آب وشکر زدم.بعد از اپن موقع ریزش موی شدید گرفتم.راه درمانی براش هست؟

    [پاسخ]

  2. رضا گفت:

    سلام.من ۳۸ساله هستم وموهام معمولی هست.اما از ۶ماه قبل هروقت میرم حمام قبلش پودرسبوس برنج و خود شلتوک برنج وپودر جوانه گندم وپودرسبوس گندم که از عطاری گرفته ام را باهم دم میکنم ازهرکدوم یه قاشق غذاخوری واز جوانه گندم یه قاشق مربا خوری البته سعی می کنم خود جوانه گندمو به تنهایی استفاده کنم .انها رو دم میکنم وبه مدت ۱۵ دقیقه میزارم دم بشه وبعد میزارم کمی سرد بشه تا سرمو نسوزونه.بعد داخل حمام ازش استفاده می کنم و خیلی هم راضیم .بدین طریق که قبش سرمو با شامپوی رزماری ویا شامپو سبوس برنج دوبار خوب میشویم.بعدش ان محلول را یواش یواش به همه جای سرم میریزم ودرهنگام ریختن موهای سرمو با نوک انگشتان ماساژ میدم ومیگذارم تا ۱۵ دقیقه تو سرم بمونه اخرسرم هم با شامپو بچه میشویم.منکه خیلی راضیم .البته نکته مهم اینه که موهای سرباید بطور منظم فقط با شامپو شسته شود.وان محلول نیز بطور منظم درحمام استفاده شود.پیوسته باشد وهیچگاه قطع نشود.این تجربه من بود با تشکر.

    [پاسخ]

  3. rohham گفت:

    ینی کسی نیس جواب منو بدههههه… 🙁 :((

    [پاسخ]

  4. rohham گفت:

    سلام.من چند ماهی میشد که موهام شوره داشت و الان با استفاده از شامپو ضد شوره فولیکا شوره هام از بین رفتن…میخاستم بدونم آیا امکان رشد دوباره موهام وجود داره..؟با تشکر از سایت عالیتووون

    [پاسخ]

  5. دیبا گفت:

    سلام:
    ترو خدا زود جوابم بدین.من از شامپو اورال و ماسک موش بعد از دکلره استفاده کردم.حالا موهام خیییییییییییلییی میریزه.چی کار کنم

    [پاسخ]

  6. حميد گفت:

    سلام خسته نباشید من ٢۴سالم و به مدت ١ سال نیم که مزوتراپى میکردم الان به دلایلى به مدت چند ماه هست که نرفتم و هم چنان ریزش مو دارم احساس مى کنم مو هام خیلى کم شده ممنون مى شم اگه راهنما ییم کنید

    [پاسخ]

  7. حميد گفت:

    سلام خسته نباشید من ٢۴سالم و به مدت ١ نیم که مزوتراپى من کردم الان به دلایلى به مدت چند ماه هست که نرفتم و هم چنان ریزش مو دارم احساس مى کنم مو هام خیلى کم شده ممنون مى شم اگه راهنما ییم کنید

    [پاسخ]

  8. پروین گفت:

    دختری ۲۳ ساله هستم موهای پر پشت و صاف زیبای داشتم که یک ماه نیم با ریزش شدید موهام روبه رو شدم کیس داشتم ال دی خوردم فکر کنم مشکل هرمونی پیدا کردم خوب میشه چی مصرف کنم آیا دوباره موهام پر پشتی قبل پیدا میکنه در میاد موهام چیکار کنم تو رو خدا کمک کنید

    [پاسخ]

  9. کتی گفت:

    mishe begid vase rizesh moo che mavad ghazaee bayad bokhorim

    [پاسخ]

  10. arvin گفت:

    سلام من۱۹ سالمه قبلا موهای معمولی خشک داشتم ولی یه ۲ ماهی هست که موهام یه روز بعد از حموم رفتن ام خیلی چرب میشه و میریزه چیکار کنم

    [پاسخ]

  11. بهار گفت:

    سلام من دختری ۲۴ ساله هستم اما موهایی کم پشت و نازک دارم ۱روز درمیون میرم حموم که اگه ۱روز دیرشه موهام چرب میشه درضمن ریزش مودارم که ازهرمسئله ای واسم مهم تره شامپو ایرانی خارجی زیاد امتحان کردم اما تاثیرش واسه ۱هفته بوده در حال حاضر ازشامپوسیر کریستال وسرم موی کریستال استفاده میکنم که بعداز۲هفته دوباره ریزش موم برگشته ازقرص well womanاستفاده میکردم که متاسفانه تحریم شده شما چی پیشنهاد میکنید

    مرسی

    [پاسخ]

  12. helya گفت:

    سلام ممنون از راهنمائیتون

    من ۲۷ سالمه و موهام صاقه سالمه ولی بسیار کم حجم شده هر چی که سنم بالاتر میره موهام کمتر میشه ریزش داره قرص روی و کلسیم میخورم اثر زیادی نداره این موضوع کم کم
    داره دردسرساز میشه اگه چاره ای داره کمکم کنید؟؟؟

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ اکتبر 21st, 2012 18:45:

    سلام عزیزم-قرص فرش هیر رو امتحان کنید-شاد و تندرست باشید

    [پاسخ]

  13. لیلا گفت:

    سلام وخسته نباشین از کار روزانه خدا قوت ملیکای عزیزمن دختری دارم الان ۴/۵ سالشه از بچگی موهاش کم پشتو نازک بوده چند بار با پزشکش مطرح کردم به من ویتامین ٍeوزینگ داد ازمایشهاشم همه خوب بودگفت ۲تا۳سالگی خودش رشد میکنه چندبار هم کوتاه کردیم گفت ازشامپو بچه فیروز سرخابی استفاده کن ولی هیچکدام عملی نشدگفت دکتر موببر ذخترم خودش هم الان از کم پشتی موهاش اعتراض میکنه خواهشی دارم مرا راهنمایم کنیدچه شامپو وویتامینی لازم است ؟ یا در کل باید چکار بکنیم که از مصرف بعضی از این مواد برای رشد مویسرش ذر سن بلوغدچار موهای زایدو اضافه درقسمتهای دیگر بدن بخوصوص صورت نشود ممنون

    [پاسخ]

  14. زی زی گفت:

    سلاممم.عاااااااشقتونممممممم با این سایت خوبتوننننننننننننننننننننن

    [پاسخ]

  15. رونیکا گفت:

    سلام…من ۱۴ سالمه..دارم میرم سوم راهنمایی..موهای پرشتی دارم بلند و مشکی…اما وقتی میرم حموم با شونه و نرم کننده میکشم پایین ۴ یا ۵ مششت میریزه..موهامم زیاد شونه نمیکنم در طول هفنه..ی ۸ ماه میشه اینجوری شده کمکم کنید..راستیوقتی دست تو موهامم میکنم خیلی میریزه..باتشکر

    [پاسخ]

  16. رونیکا گفت:

    سلام . ۱۴ سالمه . دارم به ۳ راهنمایی میرم.یه مدته که فک کنم یه سال یا ۸ ماه موهام خیلی ریزش داره من عادت ندارم زیاد شونه بزنم وقتی میرم حموم ۳ یا ۴ مشت وقتی با نرم کننده و شونه موهامو صاف میکنم میریزه…من موهای مشکی خیلی پرپشت تا کمرم دارم..لطفا کمکم کنید..باتشکر

    [پاسخ]

  17. yasaman hashemi گفت:

    bebakhshid melika joon man mikham moham too moda zamane kam boland beshe bayad chi kar konam….mamnon misham zod javabe mano bedid..tashakor..

    [پاسخ]

  18. yasaman hashemi گفت:

    salam khanom melika man sweden zendegi mikonam….ein mahsol ein ja nist…hala man bayad chi kar konam…khahesh mikonam komakam konid…..

    [پاسخ]

  19. yasaman hashemi گفت:

    salam man moham kheili mirize va saram ham kheili mikhare chi kar bayad konam saram shore nadarew vali be tarze vahshatnaki kharesh va rizesh dare age mitonin behem rahi pishnahad konin man dar kharej az iran zendegi mikonam khaheshan zod javabe mano bedin …mamnon misham…

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ سپتامبر 17th, 2012 05:44:

    سلام عزیزم مارک فیتو یک محصولی ضد خارش که کمک میکنه به ریزش هم دقیقا مدلش یادم نیست اما داروخانه میتونه کمک کنه -شاد و تندرست باشید

    [پاسخ]

  20. navideh گفت:

    salam…. sayteton bi nazire..
    dooseton daram.

    [پاسخ]

  21. abtin گفت:

    salam dobare
    khaste nabashin
    cheghadr dir be soala javab midi melica khanom khaheshan ye kam zodtar javab bedin mamnon misham saiteton binazire vase hamin moshkelamo inja matrah kardam
    daste goleton dard nakone

    [پاسخ]

  22. abtin گفت:

    سلام خسته نباشین
    پسری ۲۴ ساله هستم که موهای وسط سرم شروع به ریزش کرده (۱ سال) بعد ۱ سال الان وسط سرم به اندازه یک سکه ریخته الان حدود ۵ ۶ سالی هست ار تافت کاسپین استفاده می کنم با اینکه قبل از استفاده مجدد حمام میرم احساس می کنم رور به روز وسط سرم کچلیش بیشتر میشه لطفا بگید چیکار کنم به نظرتون موهامو کوتاه کوتاه کنم ؟؟؟؟؟
    از شامپو رزماری استفاده میکنم
    تشکر

    [پاسخ]

  23. سحر گفت:

    موهایم نه موخره دارند ونه دچار شکستگی،برای کاهش ریزش از قرص آهن نیز استفاده میکنم .اما همچنان موهایم نازک شده و میریزند

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ می 8th, 2012 08:31:

    سلام-میتوانید از قرصهای فرش هیر freshh hair استفاده کنید همینطور از شامپو فیتولیوم ۴ و یا اگه محصول ایرانی استفاده میکنید شامپو ضد ریزش و سرم ضد ریزش و تقویتی سریتا استفاده منید -شاد و تندرست باشید

    [پاسخ]

  24. بهنام گفت:

    سلام خسته نباشید لطفا جواب بدین
    تافت مو چه ضرری داره/باتشکر

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ فوریه 17th, 2012 15:25:

    سلام-استفاده ی زیاد از تافت مو میتونه باعث ریزش مو بشه و اگه بعدش اتو و سشوار زیاد کشیده بشه باعث سوختن موها میشه،به هرحال هر ماده شیمیایی میتونه به موها آسیب بزنه -شاد و تندرست باشید

    [پاسخ]

  25. Behnam گفت:

    سلام خسته نباشید خواهشا جواب بدین
    ببخشید تافت مو چه ضرری داره؟؟؟؟؟؟باتشکر

    [پاسخ]

  26. یاسمن گفت:

    سلام !میشه راجع به درمان یا پیشگیری از موخوره یه توضیحی بدید؟اصلا درمونی داره؟

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ ژانویه 27th, 2012 05:19:

    سلام-این دو لینک را مشاهده کنید + و + -موفق و تندرست باشید

    [پاسخ]

  27. سمیرا گفت:

    میگم شما انقدر زود جواب میدین ادم میخواد از شوق خودشو خفه کنه. من هنوز منتظر جوابتونم.با این با حدود یک ده باری هست که امدم تو سایتتون تا ببینم جوابم رو دادین یا نه که …

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ ژانویه 25th, 2012 11:30:

    سلام سمیرا جان شرمنده اگه دیر شده به بزگی خودتون ببخشید-موفق و تندرست باشید

    [پاسخ]

  28. سمیرا گفت:

    سلام ممنون مطالبتون خیلی خوب بود.یک سوال دارم .من موهام خیلی خشک و شکننده هستن و خیلی هم موخره میگیرن البته من موهام فر ریزهست و مجبورم بعد از هموم موهامو چرب کنم تا هم موهام پف نکنه هم راهت تر شونه بشه راستی من موهامو فر ندادم یعنی فر خدایی هست /.شامپوهایی که استفاده میکنم اوه و جوانه یه گندم هست که تازگی ها هم خیلی موهام کم شدن هم خیلی میریزن و بعضی یاشون هم سفید شدن.یک لطفی بکنید و یک شامپو و هم چنین یک کرم یا واکس برایه چرب کردن موهام بعد همو معرفی کنید.موفق باشید و ممنون

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ ژانویه 24th, 2012 22:27:

    سلام-کرم Anti-frizz-phytoبعد از حمام به مو هایتان بمالید کاملا موثر خواهد بود-موفق و تندرست باشید

    [پاسخ]

  29. sanam گفت:

    az komaketooon vaghean mamnun tnx

    [پاسخ]

  30. ملیحه گفت:

    ممنون از مطالب خیلی خوبتون
    میشه لطفا بگین ویتامین B تو چه مواد غذایی هست؟
    حتما باید مولتی ویتامین بخوریم؟
    نمیشه با مواد غذایی رفع بشه؟

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ ژانویه 19th, 2012 09:58:

    سلام-چرا که نه این دو لینک را بخوانید-لینک۱ و لینک۲ -موفق و تندرست باشید

    [پاسخ]

  31. الی گفت:

    عذر می خوام ضد شوره!!

    [پاسخ]

  32. الی گفت:

    سلام خانم ملیکای عزیز
    مرسی از مطالب ارزنده .می شه لطفا چند مارک کرم یا لوسیون یا شامپو ضد خارش و ضد شورش سر معرفی کنید.
    باز هم تشکر.موفق باشید.

    [پاسخ]

    ملیکا بینا پاسخ در تاريخ ژانویه 19th, 2012 09:38:

    سلام دوست عزیز-ممنون از لطف شما- شامپو (node DS+) ند دی اس پلاس از مارک بیودرما را بگیرید و سه هفته ی اول استفاده ۳یا۴ بار در هفته و سپس ۱یا۲بار در هفته استفاده کنید ،۳دقیقه بمونه و بعد آبکشی کنید ،یک درمان قطعی برای خاش و شوره ی سر هست…موفق و تندرست باشید

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =