چگونه با آکنه های هورمونی خود مبارزه کنید؟


اگر فرد بالغی هستید که با آکنه مبارزه می کنید، باید بدانید شما تنها نیستید، اولین قدم برای درمان آکنه، یادگیری هرچه بیشتر در مورد علائم آکنه میباشد ، تا بتوانید موارد اساسی را بهتردرک و شناسایی کنید. در فوریه سال ۲۰۱۲ ، یک مطالعه حاکی از آن است که آکنه های بالینی ۴۵ درصد از زنان، در سنین ۲۱ تا ۳۰ سال ، ۲۶ درصد از زنان در سنین ۳۱ تا ۴۰ سال و ۱۲ درصد از زنان در سنین ۴۱ تا ۵۰ سالگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
امروزه زنان بیشتری در سنین بالاتری نسبت به گذشته دچار جوش و آکنه می شوند، علت آکنه فراتر از مراقبت های پوستی و رژیم است و ریشه درسالم نگه داشتن هورمون ها دارد.
هنگامی که صحبت از آکنه بزرگسالان می شود، باید تشخیص دهید که چه نوع تغییرات پوستی رخ داده است، آیا این آکنه ها از سال های نوجوانی و شروع بزرگسالی با شما همراه بوده است یا خیر؟ آیا اولین بار در زندگیتان با آکنه مواجه شده اید؟ شما می بایست تشخیص دهید که آیا این آکنه به دلیل تغییر در هورمون ها، محیط، شیوه زندگی، کنترل تولد یا عامل جدید دیگری در زندگی شما است یا خیر؟
از آنجایی که بروز آکنه علل های مختلفی را داراست، در این مقاله دو مورد آکنه مورد بحث قرار گرفته شده است:
۱)ایمنی بدن ۲)هورمونی
موارد زیر یکی از راههایی که می توان آکنه های مربوط به سیستم ایمنی بدن را درمان نمود:
بطور کلی یک واکنش التهابی, مربوط به سیستم ایمنی بدن معمولا می تواند به صورت یک ظاهر پرجوش روی پوست صورت و یا هر بخشی از بدن ظاهر شود. سیستم لنفاوی بخشی از عملکرد سیستم ایمنی بدن را شامل می شود که می تواند منجر به شرایط التهابی پوست گردد. امروزه بشر با افزایش در بیماری های خود ایمنی روبه روست, همانطور که می دانید بیماری های خود ایمنی به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که بر اثر خودایمنی ایجاد شوند. بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند که می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های سرخ خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند.
در اینجا به برخی از راهنماییهایی برای درمان آکنه می پردازیم در این دوره شما می بایست با پزشک یا متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا بتوانید با یافته های بدست آمده نتیجه مفید و اثربخشی را دریافت کنید:

قدم اول: رژیم غذایی مناسب

اولین قدم درمان آکنه شما باید برای تعیین محرک های بدنتان، رژیم غذایی فعلی خود را به مدت ۲ الی۴ هفته حذف کنید. سپس به آرامی دوباره غذاهای خود را شروع نمایید تا به نحوه واکنش بدن و آکنه به مصرف هر نوع ماده غذایی توجه کنید. این گروه های غذایی شامل: شکر، لبنیات، غلات، حبوبات، غذاهای فرآوری شده و تخم مرغ (برای برخی افراد) می باشد همچنین غذاهای تخمیر شده را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. بعد از مصرف هر کدام از گروه غذایی فوق به احساسات و علائم بدن خود توجه نمایید. این امر به شما کمک می کند تا باکتری های خوبی به روده شما اضافه شود، باکتری های خوب به پاسخ های التهابی سیستماتیک از جمله بزرگترین عضو بدن، که همان پوست شما است، کمک می کنند!

قدم دوم: پودر کلاژن


برای بهبود روده از پودر کلاژن بصورت دو مرتبه در روز با یک لیوان آب استفاده کنید پودر کلاژن به منظور کمک-کننده بهبود لایه روده می باشد، که برای کاهش التهاب مانع از عبور مواد غذایی و باکتری های هضم نشده به جریان خون می شود.
قدم سوم: ریلکسیشن

روزانه چند دقیقه در روز را صرف انجام یک فعالیت آرامش بخش مانند چرت زدن ساده، خیره شدن به طبیعت، مدیتیشن و یا هر فعالیتی که به شما در کاهش استرس کمک می کند، انجام دهید. این امر باعث می شود که هورمون های کورتیزول و تستوسترون در بدن که یکی از دلایل اصلی آکنه می باشند، کاهش یابد.
قدم چهارم: تغذیه

در رژیم غذایی خود، استفاده از چربیهای سالم مانند روغن ماهی، آووکادو و ماهی آزاد آلاسکا و سایر چربی های سالم، اضافه نمایید مصرف این چربی های سالم می توانند التهاب آکنه را کاهش دهند.
قدم پنجم: درمان جوش های جسمی


سندروم پیش از قاعدگی یا PMS مجموعه‎ای از علائمی است که در برخی از خانم ها قبل از تخمک گذاری علائم آکنه هورمونی و )PMS (Premenstrual Syndrome یا همان (تنش پیش از قاعدگی) را تجربه می کنند، در حالی که برای برخی افراد دیگر، این علائم قبل از قاعدگی روی پوستشان بروز می کند به طور کلی آکنه هورمونی را می توان در هر زمان مشاهده کرد.
برای درمان این موارد روش های زیادی وجود دارد که می توانیم مانع از بروز آکنه هورمونی شویم، یکی از این راهها تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون یا (DHT) که منجر به افزایش تولید سبوم و ریزش موی مردانه می شود. این سطح تستوسترون بالا می تواند باعث آکنه کیستیک، پوست چرب، مسدود شدن منافذ پوست شود. کاهش هورومون پروژسترون می تواند عامل مهمی در هدایت تستوسترون به DHT شود که هنگامی که سطح پروژسترون کم است، می تواند سطح DHT را تنظیم کنند. یکی از اصلی ترین راههای کاهش پروژسترون، غالب بودن استروژن است.

در اینجا به چند روش درمانی اشاره شده است:

پاکسازی کبد! کبد شما در هسته اصلی مکانیسم های سم زدایی طبیعی بدن قرار دارد. همچنین سبب تنظیم چربی، هضم غذا و گردش خون می شود، که این یک عامل مهم در حفظ تعادل هورمونی بدن بشمار می آید. از آنجایی دنیای ما پر از سموم است کبد شما می تواند به پاکسازی این سم ها کمک کند. وقتی سم ها به سریعترین حالت ممکن از طریق جریان خون وارد بدن می شوند، کبدها می تواند وظیفه تجزیه آنها را داشته باشند. یکی از بزرگترین نشانه های کبد سمی ، تسلط استروژن است که باعث سمی و لاغر شدن کبد می شود، از آنجایی که بدن قادر به سم زدایی هورومون استروژن نمی باشد، سبب تجمع در بدن و مسمومیت بیشتر می شود.
از قرار گرفتن در معرض زنو استروژن بپرهیزید، زنواستروژن ها مواد شیمیایی ترکیبی یا طبیعی هستند که تاثیر استروژن طبیعی را تقلید می کنند. اینها مختل کننده غدد درون ریز همان غددهایی که سبب تولید هورمون‌ها می شوند، تا بدن شما باور کند که استروژن اضافی دارد. این روند مستقیم به کبد بی نهایت تنبل شده می رود. زنو استروژن ها در ظروف پلاستیکی ، مواد غذایی پاشیده شده با مواد غیر ارگانیک، سموم علوف و قارچ کش ها، مواد تمیز کننده خانگی، تامپون ها و کاندوم ها می توان یافت شوند. سعی کنید که شرایط زندگی خود را تغییر دهید و از محصولاتی که عاری از دیوکسین ها و مواد شیمیایی پلاستیکی و یا عاری از سموم آفت کش ها استفاده نمایید، با این روال به سوی سلامت خانواده و محیط گام بر می دارید و سعی کنید همیشه سطح قند خون را متعادل کنید. خوردن کربوهیدراتهای با قند خون بالا و غذاهای پر از قند باعث افزایش قند خون و انسولین می گردد که سبب افزایش سطح تستوسترون می شود زیرا انسولین سبب می شود که تخمدان های شما تستوسترون بیشتری تولید کنند. نکته اصلی این است که برای تثبیت سطح قند خون و از بین بردن استروژن اضافی باید چربی های سالم، مقدار زیادی سبزیجات و فیبر به هر وعده غذایی اضافه نمایید.
شما باید بدانید که آکنه می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که بدن شما نیاز به توجه و پشتیبانی بیشتری دارد. همانطور که می دانید پیوندی اساسی بین چهره شما و غذاهایی که می خورید وجود دارد. رژیم غذایی شما، اولین خط دفاع برای بهبود پوست است.

 

bloodandmilk.com

مترجم: سمیرا قاضی

زیباشو دات کام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 15 =