از مکمل کلاژن چه می دانید؟

کلاژن یکی از پروتئین های فراوان در پستانداران است. مسئولیت کلاژن چندین کارکرد بیولوژیکی است که یکی از آنها تهیه ساختاری در بافت همبند، عضله و پوست است.کلاژن پروتئینی است که عامل خاصیت ارتجاعی پوست است. همچنین در سلامت مفصل و استخوان ها نقش بسزایی دارد. بدن انسان به طور طبیعی کلاژن ایجاد می کند. با گذشت زمان، تولید این پروتئین ها کند می شود، در نتیجه، پوست شما شروع به از بین رفتن برخی از توانایی های خود می کند، فرایندی که بسیاری آن را “خاصیت ارتجاعی” می نامند. از آنجا که این اتفاق می افتد، که چین و چروک شروع به شکل گیری می کند. اگرچه برخی غذاهای خاص مانند مایع استخوان حاوی کلاژن هستند، افرادی که می خواهند بدون چروک پوست و یا سایر مزایای سلامتی داشته باشند، غالباً به دنبال مکمل هایی برای افزایش مصرف کلاژن خود هستند.

کلاژن ها چه کاری انجام می دهند؟

بسیاری از افراد با مصرف مکمل ها می توانند میزان مصرف کلاژن را افزایش دهند. بیشتر مکمل های کلاژن روند هیدرولیز شدن را طی می کنند. این بدان معناست که سازنده کلاژن موجود در مکمل ها را به پپتیدها (پپتیدها یک پیوند شیمیایی بین دو مولکول است که از واکنش گروه یک مولکول با گروه آمین مولکول دیگر ایجاد می‌شود.) شکسته و باعث جذب و استفاده بدن می شود. مکمل های کلاژن به شکل قرص، کپسول و پودر می باشند همچنین بسیاری از آنها برای خرید آنلاین در دسترس هستند.اینکه آیا مکمل های کلاژن مؤثر هستند یا خیر ، بستگی به این دارد که چه کسانی از کلاژن استفاده می کند. چندین مزیت بالقوه برای سلامتی وجود دارد از اینرو مکمل های کلاژن را ارائه می دهند. با این حال، دانشمندان تمام مزایای ادعا شده را به طور کامل مطالعه نکرده اند. همچنین، مانند هر مکمل، سازمان غذا و داروی (FDA) هیچ گونه ادعایی را که یک شرکت در مورد چگونگی عملکرد محصول کلاژن آنها ایجاد می کند، ارزیابی نمی کند.

با این حال، برخی از مزایای سلامتی بالقوه مکمل های کلاژن شامل موارد زیر است:

سلامتی پوست

برخی از افرادی که مکمل های کلاژن مصرف می کنند به دنبال بهبود ظاهر و سلامت کلی پوست خود هستند. بسیاری بر این باورند که مکمل های کلاژن می توانند به کاهش اثرات پیری مانند افزایش رطوبت به پوست، کاهش چین و چروک و بهبود خاصیت ارتجاعی کمک کنند. با مطالعات در مورد سلامتی پوست با استفاده از کلاژن مدارکی برای اثبات این ادعاها وجود دارد. به عنوان مثال، در یک مطالعه در مجله Journal of Nutrition Medical Nutritionicals و Nutraceuticals ، چندین زن مخلوطی از ویتامین ها، مواد معدنی، کلاژن هیدرولیز شده و اسید هیالورونیک نوشیدند. این مطالعه نشان داد که در این آزمایش، زنانی که این مخلوط را نوشیدند عمق چین و چروکهای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. هیدراتاسیون و خاصیت ارتجاعی پوست شرکت کنندگان نیز به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. یک مطالعه مشابه دیگر هم در ژورنال پوست فارماکولوژی و فیزیولوژی به بررسی تأثیر مکمل های کلاژن بر روی پوست خانمها پرداخت. در این مطالعه، خانمها به مدت ۸ هفته از مکمل کلاژن استفاده کردند. بعد از گذشت ۸ هفته، زنانی که این مکمل را مصرف می کردند دارای خاصیت ارتجاعی و رطوبت بالاتری بودند. همچنین ادعاهایی وجود دارد که نشان می دهد کلاژن ممکن است به جلوگیری از شرایط پوستی مانند آکنه کمک کند..

ترمیم غضروف

با افزایش سن، مفاصل آنها شروع به تجزیه می کند. به طور خاص ، غضروف اسفنجی مفاصل شروع به فرسودگی می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های کلاژن می توانند در ترمیم یا جلوگیری از خراب شدن غضروف در مفاصل کمک کنند. مطالعات و بررسی های انجام شده از مکمل های کلاژن نشان داد که استفاده از مکمل های کلاژن هیدرولیز شده باعث تقویت سلامت مفصل می شود و به طور بالقوه بازگرداندن برخی از تراکم استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان و استئوآرتریت است. این بررسی همچنین نشان داد که به کاهش درد مفاصل کمک کرده است.

افزایش توده عضلانی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از مکمل های کلاژن ممکن است به افزایش حجم عضلات کمک کند. یک مطالعه کوچک روی ۵۳ مردانی که از مکمل های کلاژن در هنگام ورزش استفاده می کنند، انجام شده است. شرکت کنندگان در این مطالعه ۱۵ گرم کلاژن در روز مصرف کردند.

شرکت کنندگان به مدت ۱۲ هفته درگیر ورزش منظم بودند. در پایان این دوره، افرادی که از مکمل های کلاژن استفاده می کردند، حجم و قدرت عضلات آنها افزایش چشمگیری نسبت به افرادی که از سایر مکمل هایی دیگر استفاده می کنند، قابل توجه تر است. محققان این تئوری را مطرح کردند که کلاژن به تحریک تولید پروتئین های مسئول رشد ماهیچه کمک می کند. اگرچه این مطالعه امیدوار کننده است، برای تعیین کامل اثرات مثبت که ممکن است کلاژن بر رشد عضلات داشته باشد ، تحقیقات بیشتری لازم است. از کاربرد دیگر کلاژن می توان به جلوچیری از ریزش استخوان اشاره کرد. کلاژن مقدار قابل توجهی از ساختار استخوان تشکیل می شود که به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند. با بزرگ شدن سن و تولید کلاژن، استخوان ها می توانند ضعیف تر شوند زیرا فرد برای حفظ قدرت و پشتیبانی از استخوان، کلاژن لازم را از دست می دهد. این می تواند منجر به ایجاد شرایطی مانند پوکی استخوان شود. شواهدی در این مورد وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به جلوگیری از وخامت تراکم استخوان و قدرت کمک کند.به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک روی زنانی که به مدت ۱ سال از مکمل های کلسیم یا کلسیم و کلاژن مصرف می کنند، انجام شده است. محققان دریافتند که زنانی که کلسیم و کلاژن را مصرف می کنند، سطح پروتئین کمتری دارند که مسئول شکستن استخوان در خون آنها است

  سلامت قلب 

مصرف مکمل های کلاژن همچنین ممکن است به حمایت از یک سیستم قلبی و عروقی سالم کمک کند. در یک مطالعه کوچک از ۳۰ شرکت کننده، نیمی از ۱۶ گرم ترپپتید کلاژن به مدت ۶ ماه مصرف کردند. این گروه شاهد کاهش قابل توجهی در سفتی شریان ها و کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم یا میزان کلسترول “بد” آنها بودند.کاهش سختی شریان ها می تواند به ارتقاء سلامت قلب کمک کند.

برخی از موارد بالقوه دیگر که کلاژن ممکن است به آنها کمک کند عبارتند از:

  • حفظ یک روده سالم
  • حفظ وزن سالم
  • کاهش اضطراب
  • بهبود روحیه
  • رشد سالم ناخن و مو

مکمل های کلاژن در انواع مختلفی وجود دارند. فرد باید هنگام انتخاب نوع کلاژن، مکملی را انتخاب کند که به بهترین وجه عمل کند.

در زیر رایج ترین انواع کلاژن است که شخص می تواند در فروشگاه ها یا آنلاین پیدا کند:

  • نوع ۱: این یکی از وفورترین انواع موجود در بدن انسان است و به حمایت از پوست سالم کمک می کند.
  • نوع ۲: در درجه اول در غضروف وجود دارد و می تواند به ارتقاء سلامت مفصل کمک کند.
  • نوع ۳: با بهبود خاصیت ارتجاعی به ارتقاء سلامت پوست نیز کمک می کند.
  • نوع ۴: به تقویت رشد جفت در زنان باردار کمک می کند.
  • نوع ۵: در غضروف نیز رخ می دهد و به تقویت سلامت و رشد استخوان ها کمک می کند.

بیشتر مکمل ها حاوی چندین نوع از این و احتمالاً سایر انواع کلاژن هستند. همچنین در بسیاری موارد ، کلاژن هیدرولیز می شود. انجام فرآیند هیدرولیز جذب کلاژن برای بدن راحت تر می شود.

اثرات جانبی

 

 

شما باید بدانید همیشه قبل از شروع مکمل های جدید یا افزایش استفاده از مکمل های موجود، باید با پزشک خود صحبت کنید.

به طور کلی ، عوارض جانبی مکمل های کلاژن خفیف است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • احساس کلی سنگینی در معده

در غیر این صورت، در بیشتر بزرگسالان، مصرف مکمل های کلاژن نباید خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

آیا مصرف کلاژن برای گیاهخواران مناسب هستند؟

بیشتر مکمل های کلاژن از  نوع گیاهخواری وگان نیستند. به همین دلیل تولید کنندگان کلاژن تمایل دارند که آنها را با استفاده از استخوان ها و پروتئین حیوانات تولید کنند. با این حال، برخی از گزینه های کلاژن گیاهی وجود دارد. گزینه های وگان ممکن است در همه جا در دسترس نباشد، اما بسیاری از آنها بصورت آنلاین در دسترس هستند. همچنین شما می توانید در حالی که برنامه رژیم کتو یا کتوژنیک را دنبال می کند از مکمل های کلاژن استفاده کنید. مشابه گزینه های وگان، ممکن است بخواهید به دنبال یک مکمل کلاژن باشید که به طور خاص هدف حمایت از رژیم کتو باشد.  بسیاری از افراد به دلیل نقش این مکمل در حمایت از سلامت و نشاط پوست، کاملا  کلاژن می شناسند. با این حال، این ممکن است به ارتقاء سایر زمینه های بهداشتی مانند سلامت استخوان ، مفصل و قلب نیز کمک کند. شما می توانید مکمل های کلاژن را که از تعدادی فروشگاه آنلاین و محلی خریداری و مصرف نمایید و معمولاً می توانید نوعی را پیدا کنید که با نیازهای غذایی خاص آنها مطابقت داشته باشید. با تحقیقات انجام شده اخیر، مصرف کلاژن برای اکثر افراد، نباید عوارض عمده داشته باشد.

 

www.medicalnewstoday.com

مترجم: سمیرا قاضی

زیباشو دات کام

 

 

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. لورا گفت:

    من کلاژن مصرف میکنم که از استخوان ماهی تهیه شده، اما در مارکت کلاژنی وجود دارد که از عصاره انار تهیه شده و بسیار مؤثر نیز هست، گیاهخواران می‌توانند این نوع کلاژن را استفاده کنند، اگر ساکن تورونتو هستید میتوانید از whole food store تهیه کنید

    [پاسخ]

    سمیرا قاضی پاسخ در تاريخ اکتبر 4th, 2019 22:42:

    سلام دوست عزیز.ممنونم از راهنمایی و اطلاعات ارزشمند شما.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =