مسائل جنسی در خانواده

مسائل و مشکلات جنسی در روابط زناشویی از شایع‌ترین مشکلات بین زن و شوهرهاست. این مسائل خصوصا در مناطق و شهرستان‌‌های کوچک‌تر، عمدتاً پنهان می‌مانند یا لااقل به طرزی آشکار توسط زن و شوهر مطرح نمی‌‌شوند. شاید به این دلیل که در فرهنگ ما هنوز هم صحبت در اطراف این مسائل آن هم به‌طور آشکار و عریان، باب نشده است. اما واقعیت چیز دیگری است. یعنی اگر درباره یک موضوع هیچ شکایت و شکوه‌ای رخ ندهد، دلیل بر این نیست که در آن زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. همان‌طور که می‌‌دانید مشکلات جنسی دو دلیل عمده دارند. دسته اول مشکلات جسمانی هستند.

یعنی اختلال، بیماری یا ناهنجاری جسمانی‌ در کار است که زن یا مرد بدان مبتلاست و باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده و درمان شود. دسته دوم، جنبه روانشناختی دارند. وقتی زن و شوهر با مشکلات جنسی به یک مشاور یا روانشناس مراجعه می‌‌کنند، در درجه اول مشاور آنها را به معاینه و تشخیص‌‌های پزشکی ارجاع می‌‌دهد. چون اگر مشکل جسمانی در کار باشد، با دارو یا سایر درمان‌‌ها مرتفع می‌‌شود و نیازی به درمان‌‌های روانشناختی نیست. اما اگر آزمایش‌‌ها و معاینات پزشکی خبر از سلامت جسمانی طرفین داشتند و همچنان مشکلی در کار بود در این صورت سرو کار زن و شوهر با علم روانشناسی خواهد بود.

مشکلات جنسی که جنبه روانشناختی دارند
مشکلات مربوط به چرخه جنسی که می‌‌تواند شامل زود انزالی، دیر انزالی، بخشی از درد‌‌های مقاربتی، ناهماهنگی‌‌های جنسی و مشکل در بی‌میلی جنسی یا تحریک پذیری قبل از رابطه باشد. البته مشکل یا اختلال در هر کدام از این مراحل توسط مشاور تشخیص داده شده و خوشبختانه همگی درمان دارند. برخی مشکلات هم هست که در تعداد کمتری از افراد دیده می‌‌شود و شامل چشم چرانی‌‌های مرضی، خودارضایی با وجود داشتن همسر و برخی روش‌‌های غیر عادی برای ارضای جنسی است که اینها نیز جنبه روانشناختی دارند و باید توسط روانشناس درمان بشوند. برخی مشکلات جنسی نیز تحت تاثیر اختلال دیگری ایجاد می‌‌شوند و برای حل آن مشکلات، لازم است مشکل اصلی رفع شود. برای مثال افسردگی در بی‌میلی جنسی نقش مستقیم دارد و اگر بی‌میلی جنسی ناشی از افسردگی باشد، لازم است در درجه اول افسردگی درمان شود.

متاسفانه بسیاری از زوج‌‌ها از سردی خانم‌‌ها در رابطه جنسی شکایت دارند. در حالی‌که وقتی مشکل جنسی بررسی می‌‌شود مشخص می‌‌شود که خانم دچار افسردگی است. اغلب این افسردگی‌‌ها در شرایط خاصی ایجاد می‌‌شوند و وقتی شرایط بهتر شود افسردگی نیز کاهش می‌‌یابد. شوهرها و گاه زن‌هایی که همسرشان را تحقیر می‌‌کنند، به اندازه کافی به آنها احترام نمی‌‌گذارند، نظر همسر را در زندگی مشترک لحاظ نمی‌‌کنند، همسر را وادار به رفتارها و معاشرت با افرادی می‌‌کنند که خود همسر راضی بدان نیست دیر یا زود با مشکل جدیدی که همان افسردگی همسرشان است روبرو می‌‌شوند. به دنبال این افسردگی، مسائل دیگری از جمله بی‌میلی و سردی جنسی نیز رخ خواهد داد.

داشتن زندگی زناشویی سرد
موضوع مهم در اختلالات و بیماری‌‌های جنسی این است که مشکل را بپذیریم و صورت مسئله را پاک نکنیم. مراجعانی داشته‌ام که بهترین سال‌‌های عمر خود را با وجود اختلال جنسی سپری کردند و هرگز در پی درمان برنیامدند، زندگی زناشویی آنها سرد و بسیار عذاب دهنده و گاه توام با درد و رنج بسیار شده بود، حتی به‌تدریج از یکدیگر متنفر می‌‌شدند اما خجالت می‌‌کشیدند مشکل را با متخصص مطرح و رفع کنند. گاهی موضوع خجالت هم نبود، و آقایی که مشکل داشت رفع مشکل و مسئله خود را خلاف رسم مردانگی می‌‌دانست و تنها به خاطر نوعی تعصب یا غرور، زندگی را تا آخر عمر بر خود و همسر و خانواده‌اش تلخ می‌‌کرد. امروزه نیز علت پنهانی بسیاری از طلاق‌‌های رسمی یا طلاق‌‌های پنهان مشکلات جنسی است.

منتهی اغلب آمار دقیقی در این زمینه، حتی توسط خود زن و شوهر اعلام نمی‌‌شود. گاهی هم برخی افراد با توهم این که بیماری جنسی دارند یا بیماری آنها غیر قابل درمان است، هرگز ازدواج نمی‌‌کنند و در کمال تعجب، بیماری خود را با خود به دل خاک می‌‌برند. بیماری‌‌ها، ناهنجاری‌‌ها یا اختلالات جنسی مانند سایر اختلالات و بیماری‌‌ها هستند و درمان آنها نیز مانند سایر اختلالات میسر است. پس به جای قایم کردن آنها، آنها را درمان کنید.

تبعات عدم طرح و درمان اختلالات جنسی
تا پایان عمر با این مشکلات یا عوارض آنها درگیر خواهیم بود. زندگی زناشویی نابسامانی خواهیم داشت. افسردگی و اضطراب ناشی از این بیماری‌‌ها مزید بر خود بیماری شده و باعث آزار ما و خانواده و اطرافیان‌مان می‌‌شوند. به‌تدریج این افسردگی و ناراحتی‌‌ها کار و زندگی و معاشرت‌‌های ما را هم تحت تاثیر قرار می‌‌دهند و اسباب عدم موفقیت در کارها را فراهم می‌‌کنند. اعتماد به نفس‌مان کم و کمتر می‌‌شود.
از رابطه جنسی لذت نبرده و بعدی از ابعاد زندگی‌مان گویی فلج شده است. ممکن است به دلیل ناکارامدی خود دچار بدبینی و بدگمانی نسبت به همسرمان بشویم.
این را هم بگویم که گاهی نارضایتی‌‌های عاطفی از همسر باعث بی‌میلی و سردی جنسی می‌‌شود. در این حالت زن یا شوهری که مورد بی‌مهری یا بی‌حرمتی قرار می‌‌گیرد، آگاهانه و بیشتر ناخودآگاه اعتراض خود را به صورت بی‌میلی جنسی ابراز می‌‌کند. بدیهی است که در این حالت باید روش‌‌های ابراز وجود را یاد بگیرد و نظر، نارضایتی، پیشنهادات و انتقادات خود را بطور موثری بیان کند و دلخوری‌‌ها یا خشم‌‌های فروخورده را به حوزه‌‌های دیگری مانند رابطه جنسی انتقال ندهد.

تاثیر منفی پنهان کردن دانش جنسی از کودکان و نوجوانان
متاسفانه برخی از بزرگسالان و والدین، همانطور که خود مسائل جنسی‌شان را انکار و پنهان می‌‌کنند، فرزندان‌شان را نیز طوری بار می‌‌آورند که همیشه از بلوغ، مسائل جنسی و آگاهی‌‌های لازم در این زمینه‌‌ها شرمنده باشند. همان طور که می‌‌دانید اگر آگاهی‌‌های جنسی به‌ طرزی موثر و صحیح به کودک و نوجوان آموزش داده نشود، آن را از همکلاسی‌‌ها یا افراد نا آگاه می‌‌شنوند و دچار اطلاعات غلط و گاه مخرب می‌‌شوند. وقتی هم که بزرگ‌تر شده و ازدواج کردند، همان الگوی غلط انکار و پنهان کاری را سرلوحه قرار داده و کژکاری‌‌ها یا ناکامی‌‌های جنسی را تجربه کرده و این زنجیره غلط را به فرزندان خود نیز انتقال خواهند داد. اگر برای والدین سخت است در این زمینه با فرزندان خود گفتگو کنند لااقل از کتب مناسب و از مشاور و روانشناس برای این آموزش‌‌ها کمک بگیرند.

تبعات ناآگاهی‌‌های جنسی نوجوانان
ممکن است به دلیل عدم آگاهی کافی در دام‌هایی بیفتند که برایشان شناخته شده نبوده است. اطلاعات غلط امکان دارد باعث رفتارهای غلط جنسی در آنها می‌‌شود. نسبت به عواقب بی‌بندو باری‌‌های جنسی آگاهی‌‌های کافی پیدا نمی‌‌کنند. احساس می‌‌کنند که والدین آنها را گول زده‌اند یا آنها را کودک قلمداد کرده‌اند. منابع اطلاعات جنسی نادرست را به جای منابع درست انتخاب می‌‌کنند. یاد می‌‌گیرند که با خود صادق نباشند و در صورت بروز مسائل جنسی در آینده آنرا پنهان کنند. آنها هم در زمان ازدواج صورت مسئله‌‌های خود را در زمینه جنسی پاک می‌‌کنند و ممکن است در ایفای نقش خود به عنوان همسر موفق نباشند. روابط جنسی نامشروع پنهانی، قبل و حتی گاه بعد از ازدواج.

پس، فرزندان‌تان را از مسائل جنسی نترسانید. به آنها یاد بدهید که می‌‌توانند با مطالعه و بررسی مشکل و با کمک متخصص مسائل جنسی را حل کنند. به پسرها هم به اندازه دخترها درباره عواقب بی‌بندو باری‌‌های جنسی آموزش بدهید. متاسفانه بیماری‌‌های جنسی عصر ما هم جنس مونث و هم جنس مذکر را تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابراین از این تربیت دوگانه، که پسرها را آزاد و دخترها را محدود بار می‌‌آورد پرهیز کنید. ضمن این‌که عواقب روانی رابطه‌‌های جنسی نیز دامن‌گیر هر دو جنس می‌‌شود.

رکسانا خوشابی مشاور ارشد خانواده

زیبــاشــو دات کام

توجه:به دلیل مشکل بودن مدیریت نظرات و صحبت ها در صورت تمایل برای ادامه ی بحث به انجمن مراجعه کنید

مطالب مرتبط

۵۶۰ دیدگاه‌

  1. نن گفت:

    من میخام درباره مسائیل زنده گی زنا شوئی وهم لذت بیشترزنده گی با بچه هامو ازشما مشوره بگیرم لطفا جواب مرا به ایمیل من بفرستید
    شوهرم مردی است که خشن بوده با اطفالم روش نیک ندارد وهمه اش رو نتیجه روابط جنسی میدونه برام میگه اگه هرشب بامن رابطه برقرارکنی اعصاب من نورمال میشه واگرنی همین حالمه رابطه که چی رابطه نه خودش لذت میبره ونه من فقط وفقط جبروزور است چه کنم

    [پاسخ]

  2. سحری گفت:

    ببخشید اشتباه شد بجای ا لمیرا گفتم الما.منظورم المیرا بود.
    الماجان امیدوارم زندگیت همیشه انقدر خوب باشه وبهتر بهترم بشه.ولی من خیلی تعجب کردم آخه چطور ممکنه۴ سال . واقعا برام عجیبه

    [پاسخ]

  3. سحری گفت:

    بچه ها امیدوارم مشکل همه هرچه زدتر حل بشه و به ارامش برسید.برای الما خیلی ناراحت شدم.المای عزیز امیدوارم مشکل شمام زود زود حل شه . حتما از یه مشاور خوب کمک بگیر و مشکلتو باهاش در میون بذار ما بچه های زیباشوام حتما برات دعا میکنبم عزیزم.

    [پاسخ]

  4. reza گفت:

    ستاره جان سلام . در دوران عقد قرار نیست شما حتما همه کار بکنید . بنظر من شوهرت یا همان نامزدت احتیاط را از دست نمی دهد . یعنی می خواهد تمام اصول را رعایت نماید . ولی برای اینکه مطمئن بشی خودت را بهش نزدیک کن و سعی کن ببینی که عکس العملش چی است. کمی ارتباط جسمی باعث تحریک خواهد شد اگر ایشان بخواهند و آ ایشان به حالت آماده در میاد . اگر نشد بدون مشکل خاصی شاید باشه. ولی باز هم زود قضاوت نکن. موفق باشی .

    [پاسخ]

    baran پاسخ در تاريخ دسامبر 28th, 2013 14:35:

    reza jon shoma to hamechi tajrobe dariiiii?????????????????????

    [پاسخ]

    baran پاسخ در تاريخ دسامبر 29th, 2013 19:14:

    to on post nashod j bedam baste bod agha reza vase harki shakhi vase man nemitoni bashi harfe dahaneto befahm bad bezan az harfat khejalat nemikeshi?????????? na dg bi hayayi ba man kal nandaz havaset ashe on vaght ye chizi migam narahat mishi .shenghel.

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ دسامبر 29th, 2013 20:24:

    خانم باران اون پست به دلیل حرفای غیر اخلاقی و همین کل کل کردن ها بسته شد که دیگه ادامه پیدا نکنه بعد شما اینجا تشریف آوردی داری ادامش میدی؟لطفا دیگه بحث رو تموم کنید!

    [پاسخ]

    سوگلی پاسخ در تاريخ دسامبر 29th, 2013 22:35:

    واقعا متاسفم برای اونایی که جنبه ندارند … دوستان لطف کنید دیگه جواب کسی را که حرفای بی ربط میده را ندید ..هرکسی میاد یه چیزی میگه بعد خودش ساکت میشه

    [پاسخ]

  5. ستاره گفت:

    سلام من تغریبا ۱ سال از ازدواجم می گذزد اما با اینکه در دوران شیرین عقد بسر میبرم خیلی کم پیش میاد ببینم شوهرم میلی داشته باشه با اینکه حس دوست داشتن و عشق و زیاد حس می کنم و من از این موضوع خیلی عذاب می کشم درصورتی که همه چیز خوب پیش میره اما این مشکل به نظرم خیلی مهم خوشحال میشم پیشنهادتونا بدونم

    [پاسخ]

  6. k11_85 گفت:

    ……نی نا ۱۵ سالله از ….
    این اقا رضای چند شخصیتی تو این سایت . به انداره کافی رو دار هستش دیگه شما لطف کنید دیگه صمیمی صداش نکنید. جو گیر ترش میکنی
    در مورد سوالت هم باید بگم معمولا دوران عقد بهتره رابطه سطحی همون معاقشه باشه. بعد از عقد هم دیگه مشخصه…..

    [پاسخ]

  7. k11_85 گفت:

    این استدلال کردنت منو کشته.
    استادیههه

    [پاسخ]

  8. reza گفت:

    سمیرا جان سلام . اگر شما رابطه داشتید و دخول انجام شده تا ختنه گاه مرد حتما باید غسل بگرید چون ربطی به مایع نداره . ولی اگر رابطه س ندارشته باشید و با هیجان و تحریک فقط مایع لیز کننده خارج بشه آن موقع بیشتر مراجع معتقد هستند غسل لازم نیست ولی برای نماز بهتر است لباس زیر را عوض کنید چون هم شاید بو ی بدی بدهد و هم کثیف باشد . موفق باشی.

    [پاسخ]

  9. samira گفت:

    salam. man ie soal daram age az javabesh motmaenin lotfan javab bedin. aya agar tanha maie liz konande az badan kharej beshe baiad ghosl kard?

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ سپتامبر 24th, 2013 12:22:

    بستگی به شرایط داره…. آبی که از آدم به هنگام بازی و شوخی‌ با همسر یا در شرایط عادی خارج می‌شه غسل نداره

    جنب چندتا شرط داره بی‌حس شدن بعداز خارج شدن آب بعضیام میگن جهش آب کلا احساس کنی‌ خالی‌ شدی مثل احساس در هنگام رابطه داشتن با همسر

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ سپتامبر 24th, 2013 13:13:

    کاملا درست
    غسل در دو صورت واجب میشه؛
    ۱-خروج مایعی که به سبب آن بدن سست شود(چه با جهش خارج شود چه بی جهش)
    ۲-عمل دخول بیش از ختنه گاه صورت گیرد که در این صورت خارج شدن یا نشدن منی تاثیری ندارد و غسل واجب است

    [پاسخ]

  10. علی گفت:

    وااااااااااا

    [پاسخ]

  11. محمدرضا گفت:

    یک آن بخاطر سالها باهم بودن باهاش متوقعانه برخورد کن و وادارش کن

    [پاسخ]

  12. سوگلی گفت:

    سلام دوستان میخوام بدونم چطوری زن به ارگاسم میرسه چه حسی بهش دست میده ایا لیزشدن بیش از حد واژن در س همون ار گاسم شدن است

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ آگوست 22nd, 2013 01:03:

    یه لحظه ای حس میکنی شدیدا لذت داره.ممکنه واژن حالت ضربان دار پیدا کنه و یا لرزش پاها

    [پاسخ]

    سوگلی پاسخ در تاريخ آگوست 22nd, 2013 12:15:

    مرسی مانا جون

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ آگوست 22nd, 2013 12:41:

    عزیز دلم یسری چیزا غیر واقعیه.مثلا فیلم های پورن تا حد زیادی غیر واقعی ک الکی انتظارات زوجین رو زیاد میکنه.مهم اینه که طی رابطه لذت ببری.موفق باشی دوست خوبم

    [پاسخ]

    goli پاسخ در تاريخ آگوست 22nd, 2013 12:42:

    oje orgasm ine
    ye moshaveri migoft hamin ke ehsas koni dari be badane mardet panje mikeshi yani erza shodin
    aslan migoftesh 15-20 min ham ke rabete( albate badaz eshgh baz) dashte bashin erza mishin

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ آگوست 22nd, 2013 13:01:

    گلی جون این تایم ها دقیق نیست.ببین به نظر من یه خانم تو ۳ دقیقه یا ۵ دقیقه هم میتونه ارگاسم شه

    [پاسخ]

    سوگلی پاسخ در تاريخ آگوست 22nd, 2013 15:58:

    درسته گلی ومانای عزیز بستگی به خود فرد داره که تا چه موقع ارگاسم بشه من جاهایی خوندم وشنیدم که خانمهایی هستند حتی تا نیم ساعت هم هیچ احساسی ندارند وشاید تا نیم ساعت بعد به اوج برسه

    علی پاسخ در تاريخ آگوست 25th, 2013 13:18:

    سلام
    برای شب زفاف میگن باید پاشویه کنیم ابشو بریزیم تو خونه عروس درسته؟
    خوب فرش خیس میشه بنظرتون بد نیست ؟یا مثلا میگن نباید رو بقبله باشیم اصلا چه حالتی رو بقبلس؟بعد برای اولین بار دادماد نمیتونه کنترل کنه ممکنه بچه دار بشه چیکار باید بکنه که هم حسش کم نشه هم بچه دار نشه اگه از ک استفاده کنه حسش کم میشه بخاطر این گفتم مرسی

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ آگوست 25th, 2013 13:30:

    این حس کم میشه مگه چقد هست که آقایون ازش قول درست میکنن.مثلا افرادی مثل من به قرص حساسیت دارن که روش طبیعی و کاندوم میمونه.طبیعی ریسکش بالاست و چون انزال داخل نیست زیاد جالب نیست.جنس کاندوم از لاتکسه و انواع مختلفی داره.مثلا گود لایف نازکه و تو انواعش مدل خیلی نازک هم داره که ضخامتش خیلی خوبه.میشه نزدیک به انتهای رابطه استفاده کرد.رو به قبله نبودن مثل اینکه بدنتون از جلو یا پشت به سمت قبله نباشه.مثل دستشویی رفتن ک هنباید پشت یا جلو بقبله باشه.رعایت این مسائل خیلی خوبه مخصوصا گفتن بسم اله و غسل سریع بعد از رابطه که آدم با نشاط میشه.

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ آگوست 25th, 2013 13:31:

    منظورم غول بود=monster

    [پاسخ]

    reza پاسخ در تاريخ آگوست 25th, 2013 13:51:

    علی آقا برای شب زفاف چون احتمالا خانم هم استرس و شاید بخاطر باکره بودن کمی درد و خونریزی هم داشته باشه نباید رابطه زیاد طول بکشه . همون حالت طبیعیش که فکر نکنم بیشتر از چند دقیقه باشه خوبه. ولی برای جلوگیری از انزال داخلی باید یا زود بکشند بیرون قبل انزال و یا از کرم ها و قرص های تاخیری استفاده کنند آقا یون تا لذتش بیشتر و دوامش بیشتر باشه. مانا هم راست میگند ک هم خوبه باید نوع خوبشو بگیرید که پاره نشه و همینطور زخامتش زیاد نباشه. ولی اینی که لحظات آخر ک را بکشند با مانا موافق نیستم چون شب زفاف مرد زیاد مهارت نداره و یا نمی تونه درست وقتشو پیش بینی کنه و ریسکش بالاست یا از همون اول بکشند یا اینکه زود خارج کنند.

    [پاسخ]

    مانا پاسخ در تاريخ آگوست 25th, 2013 13:57:

    آره.برای دفعات و ماه های اول از ابتدای رابطه استفاده کنید بهتره

    [پاسخ]

  13. المیرا گفت:

    ارمین جان
    من با نظرk11-85 در ۲۲ مرداد ۹۲ کاملا موافقم. برووووووووووووووووووووو دکتر.و تمومش کن. حتی پزشکای عمومی هم به راحتی میتونن درمانت کنن هر شهری هم که باشی یه پزشک عمومی حتما هست.این بحثو زودتر ببندی بد نیستا.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =